رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٩(°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۶٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٣(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
  • دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
  • کد خبر : 3108
  • مشاهده : 326 بازدید
  • تئاتر » س.ت » هنر
  • چاپ خبر : همه ی تئاتری های استان کردستان برای هم اندیشی فراخوانده شدند

به گزارش بینەر، انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان با انتشار فراخوان در شبکه های مجازی، از همه ی هنرمندان تئاتر استان کردستان دعوت کرد تا در مورخه ۱۶ دی ماه در پلاتوی مجتمع فجر سنندج حاضر شده و به بحث و تبادل نظر در رابطه با حل مشکلات و مسایل پیش روی تئاتر استان بپردازند. نکته […]

به گزارش بینەر، انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان با انتشار فراخوان در شبکه های مجازی، از همه ی هنرمندان تئاتر استان کردستان دعوت کرد تا در مورخه ۱۶ دی ماه در پلاتوی مجتمع فجر سنندج حاضر شده و به بحث و تبادل نظر در رابطه با حل مشکلات و مسایل پیش روی تئاتر استان بپردازند. نکته ی حائز اهمیت این فراخوان دعوت از همه ی هنرمندان تئاتر است؛ چه آنان که گروه ثبت شده دارند و چه کسانی که در گروههای ثبت شده عضو نیستند. این مساله نشانه ی این بینش است که تئاتر در استان متعلق به همه ی فعالان این حوزه است و عدم حضور در گروه ثبت شده نباید منجر به نادیده گرفتن حق تئاتری پیشکسوتان و فعالان تئاتری شود. متن فراخوان به شرح زیر است:

به نام خالق زیبایی
با سلام و احترام
به استحضار  کلیه هنرمندان فرهیخته هنر تئاتر استان کردستان می رساند که جلسه ی هم اندیشی تئاتر استان در روز پنج شنبه ۱۶ دیماه جاری راس ساعت ۱۱ در پلاتوی مجتمع فجر سنندج با محوریت موضوعهای ذیل برگزار میگردد. بدینوسیله از هنرمندان فعال و دلسوز سطح استان برای حضور و مشارکت پرشور در این گردهم آیی دعوت بعمل می آوریم.
۱ ) بررسی وضعیت سالنهای نمایش  سطح استان
۲) وضعیت اعتباری تئاتر استان
۳ ) ارائه ی شیوه نامه حمایت از اجراهای عمومی
۴ ) وحدت رویه در شوراهای صدور پروانه
۵ )بررسی مسایل و مشکلات تئاتر در شهرستانها
هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php