رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٢٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ٩.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
  • کد خبر : 3235
  • مشاهده : 299 بازدید
  • س.ت » سینما » هنر
  • چاپ خبر : نامه ی سرگشاده مدیر سابق انجمن سینمای جوانان کردستان
حال انجمن سینما جوان در استانها و شهرستانها خوب نیست

نامه ی سرگشاده مدیر سابق انجمن سینمای جوانان کردستان

سیروس ثنائی مدیر سابق انجمن سینمای جوانان استان کردستان نامه ای سرگشاده به سیدصادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران نوشته و گفته است: روزگار انجمن در استانها و شهرستانها بویژه مناطق کمتر برخوردار جز چند صباحی هیچگاه خوب نبوده است و جوانان مشتاق و علاقمند آموختن سینما پیوسته مظلوم واقع شده اند.

به گزارش بینەر و به نقل از کردپرس سیرویس ثنائی مدیر سابق انجمن سینمای جوانان استان کردستان در نامه ای سرگشاده به سید صادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران که آن را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است این چنین آغاز کرده است:

با عرض تبریک صمیمانه و آرزوی موفقیت.
از آنجا که ابلاغ مدیریت جنابعالی ازسوی جناب دکترایوبی برانجمن سینمای جوانان و به تعبیر ایشان بزرگترین مدرسه ی سینمائی کشور متفاوت از متون معمول عزل و نصب هاست،حکایت از آن دارد به حال و روز انجمن آگاهند و کم و کاستی های آنرا می دانند و به همین دلیل کشتیبان را سیاستی دیگر آمده است و به فوریت همت به اصلاح و تغییر رویه های موجود گماشته اند.
بنابراین برآن شدم به عنوان یکی از مدیران سابق استانی که افتخار یک دهه همکاری با این خانه ی سبز را داشته ام درد دلی را که زبان حال هنرمندان و هنرجویان دیارم است به عرضتان برسانم که امیدوارم مورد توجه قرار گرفته و در جهت اصلاح همت بگمارید.
اما پیش ازآن ذکر این نکته ضروری است آنچه گفته می شود به هیچ عنوان نفی تلاشها و زحمات ارزشمند برادر ارجمند جناب مهندس فرید فرخنده کیش نمی باشد که هر آنچه در توان داشتند در این مدت در طبق اخلاص نهادند و زحماتشان فراموش شدنی نیست.
جناب موسوی عزیز روزگار انجمن در استانها و شهرستان ها به ویژه مناطق کمتر برخوردار جز چند صباحی در دوران مدیریت حبیب ایل بیگی هیچ گاه خوب نبوده است و جوانان مشتاق و علاقمند آموختن سینما پیوسته مظلوم واقع شده اند زیرا که انجمن سینمای جوانان ایران بشدت تمرکزگراست و مدیران استانی  هیچگاه در تصمیم گیری ها دخالتی ندارند و جای تاسف است در طول ۱۰سال همکاری با انجمن دوره های مختلف آموزشی ۹ماهه، یکساله،۱۸ ماهه، ۷ماهه و اخیرا ۴/۵ماهه را تجربه کرده ام، دوره هائی که فارغ از نیازهای هنرجویان شهرستانی و وضعیت و امکانات آنها توسط دپارتمانهای آموزشی در تهران و بدون مشورت با مدیران و مدرسان استانها طراحی و اجراگردیده است. غافل از اینکه این تمرکزگرائی چه بر سر ساختار آموزش سینما در سطح کشور آورده است و طرفه آنکه در این سالها هر آنچه که یک معاون آموزشی درطول دوران تصدی می رست دیگری پنبه میکرد و حاصل آنکه اخیراً سه کارگاه تخصصی مستندسازی، فیلمسازی داستانی و تجربه گرارا حذف و ساعت کلاسهای کارگردانی و فیلمنامه نویسی را تقلیل داده اند و مدعی هستند بر اساس سالها تجربه درصدا و سیما! به این نتیجه رسیده اند و اینکه باید نگاهی به دخل و خرج ها انداخت و توجیه اقتصادی را هم مدنظر قرارداد!
در بخش تولید نیز با وجود حضور یکی از هنرمندان فیلم کوتاه قدر کشور در رأس آن در برهمین پاشنه چرخیده، فیلمنامه ها، طرحها و ایده های فیلمسازان شهرستانی در یک چرخه ی معیوب ماهها در انتظار یک آری و یا نه میماند و حاصلش یک مشت مکاتبات بیهوده با مرکز است و شیوه ی متداول انجمن نیز همیشه عدم پاسخ به مکاتبات استانی بوده است.
اما فراتر از اینها انجمن یک پشتوانه ی ۳۰ساله دارد که باوجود همه ی فراز و نشیب ها صاحب کارنامه درخشانی است و به برکت وجود استعدادها و جوانان مشتاق و هنرمندش که در واقع سرمایه های سینمای ایران هستند میتواند تامین کننده ی نیروهای فعال، متخصص و آگاه برای هنر هفتم این مملکت باشد بنابراین جسارتا پیشنهاداتی را به حضورتان ارائه میدهم
۱-ساماندهی سیستم آموزشی انجمن یکبار برای همیشه با استفاده از نظرات مدیران و مدرسان شهرستانی، اساتید مجرب فیلم کوتاه و بهره مندی از تجربیات برادر ارجمند سعید پور اسماعیلی که در دوران تصدی معاونت آموزشی صمیمانه برای متحول کردن این بخش تلاش کرد.
۲-اجازه دهید شهریه ی دوره های آموزشی در دفاتر هزینه شود که محاسن فراوانی دارد از جمله پرداخت به موقع حق التدریس ها، برگزاری کارگاههای تخصصی، برگزاری نمایشگاه های عکس، راه اندازی پاتوق های فیلم کوتاه، انجام حمایت های کوچک ازفیلم هنرجویان و……..
۳-رئیس سازمان سینمائی اعلام کرده اند که امسال ۳۰۰ فیلم کوتاه ساخته خواهد شد. استفاده ی عادلانه از این امکان درسطح کشور در گرو ایجاد فرصت برابر برای همه ی استانها، تشکیل مجدد شوراهای تولید استانی، اعتماد به مدیران استان و واریز بودجه تولید به حساب دفاتر برای کوتاه کردن بروکراسی اداری میباشد. مطمئن باشید حاصل اینکار راه افتادن چرخه تولید فیلم کوتاه و شکوفائی استعدادهای فیلمسازان شهرستانی خواهد بود.

۴-کمک به تامین بودجه برگزاری هفته های فیلم و عکس،جشنواره های استانی و موضوعی در دفاتر مختلف کشور موجب تقویت انگیزه فیلمسازان و عکاسان، ایجاد بستر رقابت سالم و سازنده، تشویق خلاقیت و نوآوری، ترویج فرهنگ بومی و نیز برقراری عدالت فرهنگی خواهد بود که امیدوارم مورد توجه قرارگیرد.
۵-فواید زیادی بر مدیریت منطقه ای مترتب است که جناب فرخنده کیش برای برقراری و ساماندهی آن کوشیدند ولی ظاهراً مشکلاتی بود که پس از صدور ابلاغ مدیران منطقه ای کار ناتمام ماند که امید است دنبال کردن آن استفاده از توانمندی و پتانسیل های منطقه و چابک سازی سیستم را درپی داشته باشد.
۶-یکی از مشکلات دفاتر استانی نداشتن ردیف بودجه و عدم بهره مندی از بودجه های استانی به دلیل ارتباط ضعیف سازمان سینمائی با استانداران و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است به همین دلیل تفاهمنامه جناب دکتر ایوبی با برخی از استانداران ازجمله کردستان تحت عنوان کمیته استانی سینما با وجود گذشت بیش از یکسال ناکام مانده است. اجرای این تفاهمنامه بسیاری از مشکلات موجود فیلم کوتاه و دفاتر راحل خواهد کرد.
۷-و سرانجام رسیدگی به وضعیت نابسامان معیشتی پرسنل دفاتر که به جرأت میتوان گفت که با انگیزه ترین و فعالترین کارکنانی هستند که به حرفه ی خودعشق می ورزند ولی ازنظر مالی در مقایسه باکارکنان بخش دولتی تفاوت بسیاری دارند.
زیاده گوئی و جسارتم را ببخشائید، باشد که کارنامه ی مدیریت جنابعالی یادگاری ماندگار و چراغ راه برای آینده ی فیلم کوتاه و بخش آموزش سینمای ایران باشد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php