رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ١٣(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آبان ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مهر    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
  • کد خبر : 3235
  • مشاهده : 403 بازدید
  • س.ت » سینما » هنر
  • چاپ خبر : نامه ی سرگشاده مدیر سابق انجمن سینمای جوانان کردستان
حال انجمن سینما جوان در استانها و شهرستانها خوب نیست

نامه ی سرگشاده مدیر سابق انجمن سینمای جوانان کردستان

سیروس ثنائی مدیر سابق انجمن سینمای جوانان استان کردستان نامه ای سرگشاده به سیدصادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران نوشته و گفته است: روزگار انجمن در استانها و شهرستانها بویژه مناطق کمتر برخوردار جز چند صباحی هیچگاه خوب نبوده است و جوانان مشتاق و علاقمند آموختن سینما پیوسته مظلوم واقع شده اند.

به گزارش بینەر و به نقل از کردپرس سیرویس ثنائی مدیر سابق انجمن سینمای جوانان استان کردستان در نامه ای سرگشاده به سید صادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران که آن را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است این چنین آغاز کرده است:

با عرض تبریک صمیمانه و آرزوی موفقیت.
از آنجا که ابلاغ مدیریت جنابعالی ازسوی جناب دکترایوبی برانجمن سینمای جوانان و به تعبیر ایشان بزرگترین مدرسه ی سینمائی کشور متفاوت از متون معمول عزل و نصب هاست،حکایت از آن دارد به حال و روز انجمن آگاهند و کم و کاستی های آنرا می دانند و به همین دلیل کشتیبان را سیاستی دیگر آمده است و به فوریت همت به اصلاح و تغییر رویه های موجود گماشته اند.
بنابراین برآن شدم به عنوان یکی از مدیران سابق استانی که افتخار یک دهه همکاری با این خانه ی سبز را داشته ام درد دلی را که زبان حال هنرمندان و هنرجویان دیارم است به عرضتان برسانم که امیدوارم مورد توجه قرار گرفته و در جهت اصلاح همت بگمارید.
اما پیش ازآن ذکر این نکته ضروری است آنچه گفته می شود به هیچ عنوان نفی تلاشها و زحمات ارزشمند برادر ارجمند جناب مهندس فرید فرخنده کیش نمی باشد که هر آنچه در توان داشتند در این مدت در طبق اخلاص نهادند و زحماتشان فراموش شدنی نیست.
جناب موسوی عزیز روزگار انجمن در استانها و شهرستان ها به ویژه مناطق کمتر برخوردار جز چند صباحی در دوران مدیریت حبیب ایل بیگی هیچ گاه خوب نبوده است و جوانان مشتاق و علاقمند آموختن سینما پیوسته مظلوم واقع شده اند زیرا که انجمن سینمای جوانان ایران بشدت تمرکزگراست و مدیران استانی  هیچگاه در تصمیم گیری ها دخالتی ندارند و جای تاسف است در طول ۱۰سال همکاری با انجمن دوره های مختلف آموزشی ۹ماهه، یکساله،۱۸ ماهه، ۷ماهه و اخیرا ۴/۵ماهه را تجربه کرده ام، دوره هائی که فارغ از نیازهای هنرجویان شهرستانی و وضعیت و امکانات آنها توسط دپارتمانهای آموزشی در تهران و بدون مشورت با مدیران و مدرسان استانها طراحی و اجراگردیده است. غافل از اینکه این تمرکزگرائی چه بر سر ساختار آموزش سینما در سطح کشور آورده است و طرفه آنکه در این سالها هر آنچه که یک معاون آموزشی درطول دوران تصدی می رست دیگری پنبه میکرد و حاصل آنکه اخیراً سه کارگاه تخصصی مستندسازی، فیلمسازی داستانی و تجربه گرارا حذف و ساعت کلاسهای کارگردانی و فیلمنامه نویسی را تقلیل داده اند و مدعی هستند بر اساس سالها تجربه درصدا و سیما! به این نتیجه رسیده اند و اینکه باید نگاهی به دخل و خرج ها انداخت و توجیه اقتصادی را هم مدنظر قرارداد!
در بخش تولید نیز با وجود حضور یکی از هنرمندان فیلم کوتاه قدر کشور در رأس آن در برهمین پاشنه چرخیده، فیلمنامه ها، طرحها و ایده های فیلمسازان شهرستانی در یک چرخه ی معیوب ماهها در انتظار یک آری و یا نه میماند و حاصلش یک مشت مکاتبات بیهوده با مرکز است و شیوه ی متداول انجمن نیز همیشه عدم پاسخ به مکاتبات استانی بوده است.
اما فراتر از اینها انجمن یک پشتوانه ی ۳۰ساله دارد که باوجود همه ی فراز و نشیب ها صاحب کارنامه درخشانی است و به برکت وجود استعدادها و جوانان مشتاق و هنرمندش که در واقع سرمایه های سینمای ایران هستند میتواند تامین کننده ی نیروهای فعال، متخصص و آگاه برای هنر هفتم این مملکت باشد بنابراین جسارتا پیشنهاداتی را به حضورتان ارائه میدهم
۱-ساماندهی سیستم آموزشی انجمن یکبار برای همیشه با استفاده از نظرات مدیران و مدرسان شهرستانی، اساتید مجرب فیلم کوتاه و بهره مندی از تجربیات برادر ارجمند سعید پور اسماعیلی که در دوران تصدی معاونت آموزشی صمیمانه برای متحول کردن این بخش تلاش کرد.
۲-اجازه دهید شهریه ی دوره های آموزشی در دفاتر هزینه شود که محاسن فراوانی دارد از جمله پرداخت به موقع حق التدریس ها، برگزاری کارگاههای تخصصی، برگزاری نمایشگاه های عکس، راه اندازی پاتوق های فیلم کوتاه، انجام حمایت های کوچک ازفیلم هنرجویان و……..
۳-رئیس سازمان سینمائی اعلام کرده اند که امسال ۳۰۰ فیلم کوتاه ساخته خواهد شد. استفاده ی عادلانه از این امکان درسطح کشور در گرو ایجاد فرصت برابر برای همه ی استانها، تشکیل مجدد شوراهای تولید استانی، اعتماد به مدیران استان و واریز بودجه تولید به حساب دفاتر برای کوتاه کردن بروکراسی اداری میباشد. مطمئن باشید حاصل اینکار راه افتادن چرخه تولید فیلم کوتاه و شکوفائی استعدادهای فیلمسازان شهرستانی خواهد بود.

۴-کمک به تامین بودجه برگزاری هفته های فیلم و عکس،جشنواره های استانی و موضوعی در دفاتر مختلف کشور موجب تقویت انگیزه فیلمسازان و عکاسان، ایجاد بستر رقابت سالم و سازنده، تشویق خلاقیت و نوآوری، ترویج فرهنگ بومی و نیز برقراری عدالت فرهنگی خواهد بود که امیدوارم مورد توجه قرارگیرد.
۵-فواید زیادی بر مدیریت منطقه ای مترتب است که جناب فرخنده کیش برای برقراری و ساماندهی آن کوشیدند ولی ظاهراً مشکلاتی بود که پس از صدور ابلاغ مدیران منطقه ای کار ناتمام ماند که امید است دنبال کردن آن استفاده از توانمندی و پتانسیل های منطقه و چابک سازی سیستم را درپی داشته باشد.
۶-یکی از مشکلات دفاتر استانی نداشتن ردیف بودجه و عدم بهره مندی از بودجه های استانی به دلیل ارتباط ضعیف سازمان سینمائی با استانداران و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است به همین دلیل تفاهمنامه جناب دکتر ایوبی با برخی از استانداران ازجمله کردستان تحت عنوان کمیته استانی سینما با وجود گذشت بیش از یکسال ناکام مانده است. اجرای این تفاهمنامه بسیاری از مشکلات موجود فیلم کوتاه و دفاتر راحل خواهد کرد.
۷-و سرانجام رسیدگی به وضعیت نابسامان معیشتی پرسنل دفاتر که به جرأت میتوان گفت که با انگیزه ترین و فعالترین کارکنانی هستند که به حرفه ی خودعشق می ورزند ولی ازنظر مالی در مقایسه باکارکنان بخش دولتی تفاوت بسیاری دارند.
زیاده گوئی و جسارتم را ببخشائید، باشد که کارنامه ی مدیریت جنابعالی یادگاری ماندگار و چراغ راه برای آینده ی فیلم کوتاه و بخش آموزش سینمای ایران باشد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
659
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php