رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الأربعاء ۳ ربيع أول ۱۴۳۹
  • 2017 Wednesday 22 November
    مهاباد Mostly Cloudy
    ۶(°C)
    وزش باد ٧(mph)
    فشار ٢۵.۴٢(in)
    محدوده دید ٣.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۴٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  
  • چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶
  • کد خبر : 3235
  • مشاهده : 246 بازدید
  • س.ت » سینما » هنر
  • چاپ خبر : نامه ی سرگشاده مدیر سابق انجمن سینمای جوانان کردستان
حال انجمن سینما جوان در استانها و شهرستانها خوب نیست

نامه ی سرگشاده مدیر سابق انجمن سینمای جوانان کردستان

سیروس ثنائی مدیر سابق انجمن سینمای جوانان استان کردستان نامه ای سرگشاده به سیدصادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران نوشته و گفته است: روزگار انجمن در استانها و شهرستانها بویژه مناطق کمتر برخوردار جز چند صباحی هیچگاه خوب نبوده است و جوانان مشتاق و علاقمند آموختن سینما پیوسته مظلوم واقع شده اند.

به گزارش بینەر و به نقل از کردپرس سیرویس ثنائی مدیر سابق انجمن سینمای جوانان استان کردستان در نامه ای سرگشاده به سید صادق موسوی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران که آن را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است این چنین آغاز کرده است:

با عرض تبریک صمیمانه و آرزوی موفقیت.
از آنجا که ابلاغ مدیریت جنابعالی ازسوی جناب دکترایوبی برانجمن سینمای جوانان و به تعبیر ایشان بزرگترین مدرسه ی سینمائی کشور متفاوت از متون معمول عزل و نصب هاست،حکایت از آن دارد به حال و روز انجمن آگاهند و کم و کاستی های آنرا می دانند و به همین دلیل کشتیبان را سیاستی دیگر آمده است و به فوریت همت به اصلاح و تغییر رویه های موجود گماشته اند.
بنابراین برآن شدم به عنوان یکی از مدیران سابق استانی که افتخار یک دهه همکاری با این خانه ی سبز را داشته ام درد دلی را که زبان حال هنرمندان و هنرجویان دیارم است به عرضتان برسانم که امیدوارم مورد توجه قرار گرفته و در جهت اصلاح همت بگمارید.
اما پیش ازآن ذکر این نکته ضروری است آنچه گفته می شود به هیچ عنوان نفی تلاشها و زحمات ارزشمند برادر ارجمند جناب مهندس فرید فرخنده کیش نمی باشد که هر آنچه در توان داشتند در این مدت در طبق اخلاص نهادند و زحماتشان فراموش شدنی نیست.
جناب موسوی عزیز روزگار انجمن در استانها و شهرستان ها به ویژه مناطق کمتر برخوردار جز چند صباحی در دوران مدیریت حبیب ایل بیگی هیچ گاه خوب نبوده است و جوانان مشتاق و علاقمند آموختن سینما پیوسته مظلوم واقع شده اند زیرا که انجمن سینمای جوانان ایران بشدت تمرکزگراست و مدیران استانی  هیچگاه در تصمیم گیری ها دخالتی ندارند و جای تاسف است در طول ۱۰سال همکاری با انجمن دوره های مختلف آموزشی ۹ماهه، یکساله،۱۸ ماهه، ۷ماهه و اخیرا ۴/۵ماهه را تجربه کرده ام، دوره هائی که فارغ از نیازهای هنرجویان شهرستانی و وضعیت و امکانات آنها توسط دپارتمانهای آموزشی در تهران و بدون مشورت با مدیران و مدرسان استانها طراحی و اجراگردیده است. غافل از اینکه این تمرکزگرائی چه بر سر ساختار آموزش سینما در سطح کشور آورده است و طرفه آنکه در این سالها هر آنچه که یک معاون آموزشی درطول دوران تصدی می رست دیگری پنبه میکرد و حاصل آنکه اخیراً سه کارگاه تخصصی مستندسازی، فیلمسازی داستانی و تجربه گرارا حذف و ساعت کلاسهای کارگردانی و فیلمنامه نویسی را تقلیل داده اند و مدعی هستند بر اساس سالها تجربه درصدا و سیما! به این نتیجه رسیده اند و اینکه باید نگاهی به دخل و خرج ها انداخت و توجیه اقتصادی را هم مدنظر قرارداد!
در بخش تولید نیز با وجود حضور یکی از هنرمندان فیلم کوتاه قدر کشور در رأس آن در برهمین پاشنه چرخیده، فیلمنامه ها، طرحها و ایده های فیلمسازان شهرستانی در یک چرخه ی معیوب ماهها در انتظار یک آری و یا نه میماند و حاصلش یک مشت مکاتبات بیهوده با مرکز است و شیوه ی متداول انجمن نیز همیشه عدم پاسخ به مکاتبات استانی بوده است.
اما فراتر از اینها انجمن یک پشتوانه ی ۳۰ساله دارد که باوجود همه ی فراز و نشیب ها صاحب کارنامه درخشانی است و به برکت وجود استعدادها و جوانان مشتاق و هنرمندش که در واقع سرمایه های سینمای ایران هستند میتواند تامین کننده ی نیروهای فعال، متخصص و آگاه برای هنر هفتم این مملکت باشد بنابراین جسارتا پیشنهاداتی را به حضورتان ارائه میدهم
۱-ساماندهی سیستم آموزشی انجمن یکبار برای همیشه با استفاده از نظرات مدیران و مدرسان شهرستانی، اساتید مجرب فیلم کوتاه و بهره مندی از تجربیات برادر ارجمند سعید پور اسماعیلی که در دوران تصدی معاونت آموزشی صمیمانه برای متحول کردن این بخش تلاش کرد.
۲-اجازه دهید شهریه ی دوره های آموزشی در دفاتر هزینه شود که محاسن فراوانی دارد از جمله پرداخت به موقع حق التدریس ها، برگزاری کارگاههای تخصصی، برگزاری نمایشگاه های عکس، راه اندازی پاتوق های فیلم کوتاه، انجام حمایت های کوچک ازفیلم هنرجویان و……..
۳-رئیس سازمان سینمائی اعلام کرده اند که امسال ۳۰۰ فیلم کوتاه ساخته خواهد شد. استفاده ی عادلانه از این امکان درسطح کشور در گرو ایجاد فرصت برابر برای همه ی استانها، تشکیل مجدد شوراهای تولید استانی، اعتماد به مدیران استان و واریز بودجه تولید به حساب دفاتر برای کوتاه کردن بروکراسی اداری میباشد. مطمئن باشید حاصل اینکار راه افتادن چرخه تولید فیلم کوتاه و شکوفائی استعدادهای فیلمسازان شهرستانی خواهد بود.

۴-کمک به تامین بودجه برگزاری هفته های فیلم و عکس،جشنواره های استانی و موضوعی در دفاتر مختلف کشور موجب تقویت انگیزه فیلمسازان و عکاسان، ایجاد بستر رقابت سالم و سازنده، تشویق خلاقیت و نوآوری، ترویج فرهنگ بومی و نیز برقراری عدالت فرهنگی خواهد بود که امیدوارم مورد توجه قرارگیرد.
۵-فواید زیادی بر مدیریت منطقه ای مترتب است که جناب فرخنده کیش برای برقراری و ساماندهی آن کوشیدند ولی ظاهراً مشکلاتی بود که پس از صدور ابلاغ مدیران منطقه ای کار ناتمام ماند که امید است دنبال کردن آن استفاده از توانمندی و پتانسیل های منطقه و چابک سازی سیستم را درپی داشته باشد.
۶-یکی از مشکلات دفاتر استانی نداشتن ردیف بودجه و عدم بهره مندی از بودجه های استانی به دلیل ارتباط ضعیف سازمان سینمائی با استانداران و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است به همین دلیل تفاهمنامه جناب دکتر ایوبی با برخی از استانداران ازجمله کردستان تحت عنوان کمیته استانی سینما با وجود گذشت بیش از یکسال ناکام مانده است. اجرای این تفاهمنامه بسیاری از مشکلات موجود فیلم کوتاه و دفاتر راحل خواهد کرد.
۷-و سرانجام رسیدگی به وضعیت نابسامان معیشتی پرسنل دفاتر که به جرأت میتوان گفت که با انگیزه ترین و فعالترین کارکنانی هستند که به حرفه ی خودعشق می ورزند ولی ازنظر مالی در مقایسه باکارکنان بخش دولتی تفاوت بسیاری دارند.
زیاده گوئی و جسارتم را ببخشائید، باشد که کارنامه ی مدیریت جنابعالی یادگاری ماندگار و چراغ راه برای آینده ی فیلم کوتاه و بخش آموزش سینمای ایران باشد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

یک جوان ٢١ ساله و ٤ سالن سینما

بازگشایی یا بازبسته شدن سینما؟

سالها از تعطیلی سینماهای مهاباد و بوکان به مانند بسیاری از شهرهای دیگر می گذرد و در این میان به غیر از اکران پراکنده آثار برخی از فیلمسازان، به مفهوم واقعی سینما، این شهرها فاقد این نشانه ی برجسته ی فرهنگی بوده اند. با این حال بعد از اعلام چندباره ی فراخوان مزایده ای جهت واگذاری سالن سینمای ! شهرهای مهاباد، بوکان، میاندوآب و خوی در اوایل سال جاری، بالاخره و بعد از عدم استقبال معنادار،  جوانی ٢١ ساله از خوی در تاریخ ١٧ تیرماه ٩٦ به طور رسمی برنده ی این مزایده اعلام و قرار شد سالن مجتمع فرهنگی و هنری ٤ شهرها ذکر شده در قالب سینما همزمان به وی  واگذار شود. فارغ از روند برگزاری مزایده و میزان مبلغ آن در این میان چند سوال مهم تر قابل طرح است که شاید نیازمند پاسخ مناسبی برای روشن شدن موضوع باشد. سوال اول اینکه آیا مدیریت همزمان ٤ سالن سینما در ٤ شهر متفاوت برای یک جوان ٢١ ساله  به واقع امکان پذیر است؟ ممکن است در نگاه اول این جواب به ذهن متبادر شود که وی دارای توانمندی های خاصی است که ممکن است دیگران تاکنون از آن بی خبر بوده اند. اما با یک جستجوی ساده دراینترنت عکس آن اثبات می شود و اسم ایشان به غیر از یک وبلاگ معمولی و غیر مرتبط با مقوله ی سینما و یا مدیریت فرهنگی، در هیچ جایی ذکر نشده و نشانی از پیشینه و سابقه ی فرهنگی و یا مدیریتی این جوان دیده نمی شود. با این اوصاف پرسش دوم مطرح می شود که به راستی مدیران فرهنگی استان چه رویکردی نسبت به مفهوم « مدیریت سالن سینما» دارند؟ این روزها در حالی که در شهرهای بزرگ برای بوفه های سینما نیز چارچوب و مقررات خاصی در نظر گرفته شده و خود به مسئله ی مهمی در امر سینماداری تبدیل شده ، به نظر می رسد در استان آذربایجان غربی مدیریت سینما در پایین ترین حد ممکن تصور شده و چه بسا مدیریت سینما با دستفروشی لوح فشرده (DVD) فیلم در کنار خیابان هم تراز انگاشته شده است. حال فارغ از این جنبه باید از این مدیر ٢١ ساله پرسید که اصلا این سالن ها را از نزدیک دیده است؟  بنا به گفته ی برخی از شاهدان این بازدید در چند مورد رخ داده است. پس آیا این مدیر جوان اطلاع دارند برای نمونه سالن مجتمع فرهنگی و هنری مهاباد که ایشان به عنوان سالن سینما برنده ی آن شده اند هیچ استانداردی برای تبدیل شدن به سالن سینما را  ندارد؟ مشخص نیست سالنی که شرایط اولیه ی کمسیون ماده ٥ را دارا نیست چگونه قرار است میزبان مردم و علاقمندان باشد؟ اگر چه ظاهراً سالن های مجتمع فرهنگی و هنری بوکان و میاندوآب و خوی از وضع مناسب تری نسبت به سالن مهاباد برخوردار هستند ، اما آن ها نیز لزوماً چندان در وضعیت کاملا مطلوبی که به عنوان سالن سینما شایسته ی شهروندانشان باشند قرار ندارند و مشخص ...
css.php