رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الخميس ۱ جماد أول ۱۴۳۹
  • 2018 Thursday 18 January
    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٣(°C)
    وزش باد ٩(mph)
    فشار ٢۵.۴۶(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 2-Low
    رطوبت ٢۵.۴۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
دی ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« آذر    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
گزارشی از یک نمایشگاه متفاوت نقاشی؛

نقاشی‌هایی که با الهام از آلبوم «کامکارها» خلق شدند

۱۹ هنرمند با الهام از آلبوم «دف و نی» گروه کامکارها ۳۰ اثر نقاشی خلق کردند که این آثار در نمایشگاهی تحت عنوان «نغمه‌های مهر» در نگاخانه شهرآوا موزه موسیقی ایران به نمایش درآمده است.

به گزارش بینەر به نقل از فارس، ٣٠ اثر نقاشی از ١٩ هنرمند با موضوع موسیقی که الهام گرفته شده از یکی از آلبوهای گروه کامکارهاست، در نگاخانه شهرآوا به نمایش درآمد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه دکتر کوروس سامانیان استاد دانشگاه هنر ضمن خوش آمد گویی به هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه گفت: هنرمندان این کارگاه آموزشی، موسیقی را شنیدند، احساس کردند، در ذهنشان تصویر سازی کردند و اثری را در قالب نقاشی خلق کردند.

وی افزود: آلبوم دف و نی اثر گروه کامکارها به این دلیل انتخاب شد که سازهای کوبه ای در این انتقال برای بدست آوردن ریتم و هارمونی کمک بیشتری می کرد. من خودم با مجموعه ی کامکارها ٢٠ سال پیش آشنا شدم. ما هنوزدر ابتدای این پژوهش هستیم و در این میان تجاربی بدست آوردیم و در آینده با طرح های بهتر کار را ادامه خواهیم داد. با پیشنهاد آقای منصور برقعی نام این نمایشگاه نغمه های مهر گذاشته شد. مقداری از هزینه هایی که بابت کارگاه آموزشی توسط هنرمندان پرداخت شد، صرف مستمندان گردید و با مهر و مهربانی خودجوش، توسط خود هنرمندان شرکت کننده آغاز شد.

بیژن کامکار هنرمند برجسته عرصه موسیقی کشورمان نیز در این مراسم عنوان کرد: از زمان های کهن در تمام جهان سعی بر این بود که با موسیقی ارتباط برقرار شود و صحبت را آغاز کنند. با خشم، شادی، غم و … نتوانستند ارتباطی برقرار کنند پس به ادبیات و شعر روی آوردند، تلفیق شعر و موسیقی جدایی ناپذیر شد. متاسفانه از آنجایی که موسیقی از ابتدا تاریخ نگاری صحیح نشده است و آنچه که ما میدانیم بر اساس گفته هاست، نکاتی که از موسیقی داریم به صورت تفسیری است.

وی افزود: ای کاش باربد به خوابم می آمد و به من می گفت تا بدانم چگونه از روز اول فروردین تا بیست و نه اسفند با یک موسیقی تفسیر میکرد بدون اینکه موسیقی دو روز به یکدیگر شباهتی داشته باشند. متاسفانه امروز فقط چند اسم از آن سیصد و شصت روز باربد داریم: سروستان، رامش جان، اورنگی، باغ شیرین، آرایش خورشید و … که تازه در این اسامی نیز شک وجود دارد. از این نمونه ها در تاریخ موسیقی زیاد داریم.

این هنرمند ادامه داد: خسرو پرویز اعلام کرده بود اگر کسی خبر مرگ شبدیز اسب مرا بدهد اورا خواهم کشت. در زمانیکه اسبش شبدیز مرد هیچ یک از اطرافیان او جرات نداشتن این خبر را به خسرو پرویز برسانند. باربد با ساختن قطعه ای بسیار غم انگیز سبب شد که خسرو پرویز بگوید گویی شبدیز مرده است. ببینید در آن زمان موسیقی چه تبحری داشته است که شنونده با شنیدن آن پی به پیام آن میبرده.

کامکار با بیان این که منابع الهام تمام موزیسین های جهان طبیعت است، گفت: جنگل، دریا، درخت و گل، با احساسات انسانی نظیر عشق، معرفت، عاطفه، دوستی، انقلاب، صلح، جنگ و … همراه است. اینها منابع الهام یک موزیسین بوده. بارها از من پرسیده شد که چرا موسیقی امروز پر از خشم وهیاهو است موسیقی نیز امروزی دارای تکنیک هست ولی منابع تغییر کرده در زمانیکه داعشی ها حضور دارند کجا میتوان معنای معرفت،عاطفه و دوستی را دید و بیان کرد؟

این خواننده موسیقی ایرانی و کردی درباره این نمایشگاه گفت: برای من افتخار است که این حرکت با آلبوم کامکارها شروع شده این کار بزرگی است که موسیقی گوش دهید و با احساسی که نسبت به آن موسیقی در شما به وجود میآید یک اثر نقاشی خلق کنید در حقیقت وجه مشترک تمام هنر ها نقاشی، موسیقی، تئاتر، عکاسی و …  عواطف و احساسات و معرفت پاک انسانی است.

کامکار ادامه داد: برخی از من سوال میکنند چرا آثار موسیقی مانند گذشته نیست نظیرآثار اساتیدی چون روح الله خالقی، بنان و … زمان این اساتید منابع الهامشان طبیعت دامنه های پاک البرز و … بود اما اکنون شما این دامنه ها را نمیبینید چرا که پر از ساخت و ساز است. آلودگی های صوتی که امروزه وجود دارد بر احساس و عواطف موزیسین ها، نقاش ها و کلیه ی هنرمندان تاثیر منفی میگذارد.

سپس غلامرضا نامی کارشناس هنری گنجینه بانک پاسارگاد که خود از اساتید برجسته نقاشی و هنرهای تجسمی است، عنوان کرد: من ابتدا به نگارخانه شهر آوا و موزه ی موسیقی تبریک میگویم که مسیری را که انتخاب نموده اند و از ابتدا من نیز شاهد در این مسیر و نظاره گر این روند بودم قدم های موفقیت را به خوبی مشاهده میکنم و بسیار قابل توجه است که این هنرمندان با شنیدن موسیقی کامکار ها که سنتی و کلاسیک است آثاری آبستره و مدرنیسم خلق کردند و اینجاست که دیالوگ برقرار شده آقای کامکار شما به عنوان موزیسین ارزشمند کشورمان روایت و داستان را با نت و موسیقی بیان کردید و این هنرمندان آنرا به خلق یک اثر نقاشی منجر کردند و چقدر زیباست که در جمع شما نقاشان هنرمندان نقاش ناشنوا و کم شنوا نیز حضور دارند که با لمس ارتعاشات موسیقی این آثار را خلق کردند.

وی افزود: امیدوارم برای کودکان ناشنوا از این پژوهشی که شما انجام دادید به منظور درک و حس موسیقی بیشتراستفاده شود. من در زمانیکه آموزش نقاشی به کودکان میدادم به دنبال آموزش تکنیک نبودم تلاش میکردم تا حس آنها را در این رشته شکوفا کنم به عنوان مثال میگفتم شما از یک میهمانی که رفتی چه تاثیری گرفتی؟ چه احساسی داشتی؟ از آن یک نقاشی بکش یا آن اسباب بازی که دوست داری و به آن علاقه مندی را نقاشی بکش.

نامی ادامه داد: پژوهش دکتر کوروس سامانیان مسیر مثبت و صحیحی است تا با استفاده از موسیقی آن چیزی را که حس می کنیم به تصویر درآوریم. امیدارم این حرکت مستدام باشد و مدارس ناشنوایان از این روش استفاده کنند.

این نمایشگاه از ساعت ١٠ الی ١٨ در نگارخانه شهر آوا به آدرس: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصود بیک)، خیابان موزه، موزه موسیقی، نگارخانه شهر آوا برپا است.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به یازدهمین جشنواره داستان بانه

زمستانِ با بهار

یازدهمین دوره جشنواره داستان بانه پس از فراز و نشیبی فراوان، به وقفه چندین ساله برگزاری این رویداد مهم و دوست داشتنی ادبی پایان داد و رونمایی نمادین از دبیرخانه دائمی این جشنواره در شب اختتامیه ثمره ی تلاش چندین ساله برگزار کنندگان آن بود تا شاید عاملی برای استمرار مجدد در برگزاری آن باشد. علی الرغم انتقاد برخی سایتهای محلی از برگزاری این جشنواره که عدم استقبال شهروندان را دلیل ناکارآمدی آن دانسته اندد؛ نباید اهمیت، ضرورت و تاثیر گذاری جشنواره هایی از این دست بر روند فعالیت های ادبی را فراموش کرد البته بی شک تحقق این امر در صورت استمرار در برگزاری و همچنین روند اجرایی حرفه ای و دقیق تر فراهم خواهد آمد. از چند دهه پیش تقریبا در تمامی شهرهای کوردستان انجمن های ادبی محفل و محلی برای گردهمایی ادیبان و شاعران هر شهر و تبادل آثار و نظرات بوده و هست؛ اما رویدادهایی که باعث گردهمایی و دیدار ادیبان و نویسندگان شهرهای مختلف باشد اندک و انگشت شمارند. انگار این روزها نمی توان انتظار داشت کنگره فرزانگان کورد، بزرگداشت ماموستا حقیقی، بزرگداشت ماموستا محمد قاضی و... تکرار شوند و در چنین شرایطی نبود جشنواره داستان بانه نیز که می توان ادعا کرد تنها رویداد و آزمونگه داستان های چاپ نشده ی کوردی به حساب می آید لطمه ای است به ادبیات کوردی. بینه ر در جریان برگزاری یازدهمین جشنواره داستان بانه شاهد تلاش و زحمات شبانه روزی اعضای دبیرخانه بود و آن را ارج می نهد و بر اساس رسالت هنری و رسانه ای لازم می داند ضمن سپاس از فراهم شدن امکان حضور تنها پایگاه خبری هنری کوردستان، در راستای بهتر و پر ثمرتر برگزار شدن جشنواره در دوره های آتی مشاهدات و پیشنهادات کارشناسان خود را ارائه دهد ، چرا که بینه ر ضمن حمایت معنوی از تمامی فعالیتهای موثر و محترم در عرصه فرهنگ و هنر کوردستان، تحلیل و انتقاد درست رویدادها را عاملی برای پیشرفت و کمبود کاستی ها می داند. امید است مطالب مطرح شده مورد توجه دست اندرکاران جشنواره داستان بانه قرارگیرد و از سوی برخی مخالفان با برگزاری جشنواره، به عنوان مخالفت با آن و یا عیب جویی و بدگویی از این رویداد مهم و قابل احترام تلقی نشود، چراکه بینه ر کاملاً موافق این رویداد مهم ادبی است و در حد توان اندکش برای هرچه بهتر و باشکوه تر برگزار شدن آن نیز تلاش خواهد نمود.   1. جشنواره داستان بانه از همان ابتدا در دو بخش کوردی و فارسی برگزار شده و یکی از اهداف جشنواره برقراری ارتباط و تعامل بین ادبیات کوردی و فارسی بوده و هست. به نظر می رسد پس از یازده دوره برگزاری (طی 18 سال) می بایست پرسید جشنواره تا چه اندازه به این هدف دست یافته و دست آوردها و کاستی ها چیست؟ بدون شک برقرای ارتباط مد نظر جشنواره بین این دو حوزه ادبی، نیازمند فهم و ارتباط با آثار از سوی طرفین است. عدم پخش مناسب ...
css.php