رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ١١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مهر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
  • چهارشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۱
  • کد خبر : 3134
  • مشاهده : 343 بازدید
  • س.ت » سینما
  • چاپ خبر : موج بی سینمایی به سیروان هم رسید
سینما آرزویی برای جوانان سیروانی؛

موج بی سینمایی به سیروان هم رسید

شهرستان سیروان از جمله شهرستان‌هایی است که از وجود سینما به‌عنوان یک نماد فرهنگی بی‌بهره است.

بدون شک توسعه فرهنگ و هنر، عرصه‌های مختلف دیگر اعم از اقتصادی، اجتماعی، عمرانی و … را متحول می‌کند.

پرداختن به مسائل فرهنگی، آغاز و استمرار حرکت در مسیر توسعه پایدار را تضمین کرده و بر این اساس می‌توان به نقش و اهمیت مقوله فرهنگ به‌عنوان بستر و زیرساخت اصلی دیگر ساز و کارهای اجتماعی پی برد.

با محوریت قرار دادن شاخصه‌های توسعه فرهنگی در ایجاد بسترهای مناسب سرمایه‌گذاری می‌توان در جهت جذب سرمایه‌گذاران برای ایجاد اشتغال و خروج از رکود در سیروان گام‌های موثری برداشت.

همواره در زمینه سینما و ضرورت و اهمیت وجود آن صحبت‌های بسیار زیادی شده و چون این هنر از فرهنگ توده مردم تغذیه می‌کند، یکی از نیرومندترین گونه‌های فرهنگی و هنری محسوب می‌شود.

امروزه دیگر سینما به‌عنوان یک وسیله ساده برای سرگرمی محسوب نمی‌شود، بلکه سینما پا را فراتر گذاشته و فرهنگ یک جامعه را درمی‌نوردد و تجربه نشان داده که نادیده گرفتن آن برای یک جامعه بسیار مضر است.

سیروان حتی بعد از شهرستان شدن باز بدون سینما است حال آنکه یکی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی مرتبط با پیشرفت یک جامعه پیشرفته و نیز بالا رفتن سواد در آن جامعه، در ابتدا تئاتر و سپس سینما است.

نبود سینما در شهرستان سیروان، لذت تماشای بسیاری از فیلم‌های سینمایی روز کشور را از مردم این شهرستان دریغ کرد.

سینمادوستان در سیروان برای دیدن فیلم‌هایی سینمایی به مرکز استان می‌روند در حالی‌که با وجود یک سالن سینما در این شهرستان، به‌جای رفتن به این مرکز استان و صرف هزینه‌های کلان و خطرات بین راه، تنها با خرید یک بلیط می‌توانند فیلم‌های مورد علاقه خود را به تماشا بنشینند.

زمانی که یک شهر، چه کوچک و چه بزرگ، این نماد را ندارد می‌تواند یکی از نشانه‌های عقب ماندگی آن شهر باشد و برای مردم سیروان که دارای تاریخ و فرهنگ غنی هستند، نبود آن جای تاسف دارد.

سینما برای شهرستان یک نیاز است

یک  جوان سیروانی در خصوص مزایای داشتن سینما در این شهرستان که جمعیت عمده آن را جوانان تشکیل داده است، می‌گوید: چندین سال است دراین شهرستان زندگی می کنم ولی برای دیدن فیلمهای مورد علاقه باید به ایلام بروم آنهم با هزینه هایی چند برابر یک بلیط برای دیدن فیلم مورد علاقه ام .  

وی ادامه داد: ما جوان ها تقریبا  یادمان رفته که سینما چه شکلی است رفتن به سینما نیز می‌تواند اوقات فراغتمان را پر کرده باعث سرگرمی شود.

 وی  می گوید: سینما برای شهرستان یک نیاز است، تا جوانان و خانواده ها اوقات فراغت خود را در کنار هم با دیدن یک فیلم پر کنند.

جوان سیروانی گفت: نبود سینمابه یک معضل جامعه اهل هنر در شهرستان سیروان تبدیل شده است؛ تقاضای ما از مسئولان فرهنگی و استانی این است که فکری به حال ما جوانان در این شهرستان انجام دهید .

شهرستان بدون سینما؛ شهرستانی بدون خاطره جمعی

حضور در سالن سینما باعث برانگیختگی حسی در درون تماشاچیان می‌شود که قابل قیاس با دیدن یک فیلم در خانه نیست و سینما به گونه‌ای بی‌واسطه و مستقیم قادر است که شیوه‌های ذهنی را بار دیگر بسازد و بر پرده به نمایش بگذارد.

زنده کردن این دقایق فردی، یک تجربه بشری را به معانی که هماهنگ‌کننده است بدل می‌کند و به این گونه موضوعی هرچند کوچک برای افراد درونی و بزرگ می‌شود.

زمانی که شهروندان یک شهرستان قادر به داشتن این تجربه درونی نباشند، خواه ناخواه خاطره‌ای جمعی نیز در درون آنها ایجاد نمی‌شود و هویتی مشترک شکل نمی‌گیرد حال آنکه بسیاری از مردم سیروان از این خاطره جمعی بی‌بهره بوده و هستند.

رابطه سینما و حقوق شهروندی

زندگی شهرنشینی به‌دنبال مهاجرت‌های زیاد و به‌لحاظ وجود خرده فرهنگ‌ها، وضعیت متفاوتی را پیش‌ روی شهروندان قرارداده است.

وجود سینما با تببین ابعاد مختلف حقوق شهروندی و زندگی شهری، می‌تواند مردم را در آشنایی بیشتر و بهتر با زندگی شهری و حقوق شهروندانی که در شهر زندگی می‌کنند، کمک کند.

وجود سینما باعث می‌شود که شهروندان به‌واسطه در کنار هم نشستن در محیطی به نام سالن سینما با وجود فرهنگ‌های متفاوت، از داشتن یک خاطره جمعی با دیگری بهره‌مند شوند.

سینما همواره در ارتقا و تقویت فرهنگ عمومی مردمان جوامع خود، نقشی تاثیرگذار دارد اما نبود سینما در سوادکوه باعث شده که این مساله در شهرستان کمتر بروز نماید.

سینما و کودکان

همواره تجربه دیدن یک فیلم در زمان کودکی در سینما باعث می‌شود که سرمایه‌گذاری فرهنگی و هنری برای نسل‌های آینده بالا رود و کودکان با شیوه‌های ارتباطی و آموزشی آشنا شوند و بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و … آنها تاثیر مثبتی گذارد.

با توجه به بافت فرهنگی جامعه و مختصات ارتباطات خانواده نیاز به باهم و در کنار هم بودن همواره وجود داشته و سینما یکی از مکان‌هایی است که این امکان را میسر می‌کند.

سینما؛ یکی از پایه‌های فرهنگی شهرستان

سینما؛ یکی از رسانه‌های پرمخاطبی است که اکثر جوانان تمایل به آن دارند و یکی از پایه‌های فرهنگی هر شهر و شهرستان محسوب می‌شود.

سینمادارای کارکردهای بسیار متفاوتی است که یکی از کارکردهای آن ایجاد روحیه شوق و نشاط در نسل جوان است. زمانی که جوانان مکان خاصی جهت گذراندن اوقات فراغت خود نداشته باشند خواه نا خواه به تفریح‌های نامناسب روی می‌آورند و همین امر می‌تواند زمینه‌ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی است.

سینما دارای قدرت بسیار زیادی است و قادر است که تجربیات فردی را مجسم کند و از نو آن را بیافریند. حضور در چنین فضایی و کسب چنین تجربه‌ای همواره برای همه شهروندان لازم .و ضروری است. چرا که پرده سینما قادر است، جهانی را بازنمایی کند که هر یک از ما آگاهانه یا ناآگاهانه دست به ساخت آن زده‌ایم

منبع: سیروان نوین

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
654
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php