رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الخميس ۴ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Thursday 13 December
    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٩(°C)
    وزش باد ١١(mph)
    فشار ٢۵.۶١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
  • شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱
  • کد خبر : 7002
  • مشاهده : 689 بازدید
  • تیتر 4 » س.ت » موسیقی
  • چاپ خبر : سنندج ،شهری  با اتفاقات فرهنگی و هنری بزرگ/ ثبت جهانی دف به نام کردستان را دریونسکو  دنبال می کنیم

به گزارش بینەر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، استاد حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران که به منظور بررسی پتانسل ها و رفع مشکلات هنرمندان عرصه موسیقی استان به همراه هیئت مدیره شورای عالی موسیقی ایران در سنندج به سر می برند در گفتگویی با اشاره به پویایی و مشارکت […]

به گزارش بینەر به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان، استاد حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران که به منظور بررسی پتانسل ها و رفع مشکلات هنرمندان عرصه موسیقی استان به همراه هیئت مدیره شورای عالی موسیقی ایران در سنندج به سر می برند در گفتگویی با اشاره به پویایی و مشارکت بالای مردمی در تحقق یافتن اتفاقات فرهنگی و هنری در استان کردستان گفت: در مرحله اول باید عرض کنم که تمامی اساتید عضو شورای عالی از این همه پویایی و اتفاقات بسیار خوب در استان غیر منتظره و  شگفت زده شدیم.

وی افزود: با قطعیت می گویم در هیچ کجای ایران، شهری با این ویژگی ها را ندیده ایم، شهری با نمادهای فرهنگی وهنری بسیار زیبا، شهری با رویداد های بزرگ همنوازی ۱۰۰۰ دف نواز سنندجی، ارکستر های خوب با رنج سنی، ارکستر کودکان و نوجوانان، کارگاه مجسمه سازی استاد ضیاء الدینی، اتفاقات بسیار شگفت انگیز پردیس سینمایی بهمن سنندج و امکانات بسیارخوب آن، حضور گسترده و ناشی از علاقه و شور مخاطبان در رونمایی از یک کتاب در یک سالن ۶۰۰ نفره، گروه های بسیار خوب و منسجم دف نوازی و همه و همه این پیام را دارد که سنندج شهری بسیار متفاوت از سایر شهرهای کشور می باشد که باید به چنین مردمانی افتخار کرد. 

وی در خصوص دلایل حضور در کردستان در این سطح بسیار عالی از اساتید برجسته موسیقی ایران تصریح نمود: آشنایی بیشتر با فعالیت ارکستر فیلارمونیک کردستان، ارکستر فرهنگی کودکان و نوجوانان، دیدار با هنرمندان عرصه موسیقی استان کردستان و فراهم سازی زمینه ایجاد خانه موسیقی استان کردستان به عنوان اولین شعبه این خانه در کردستان و همچنین برقراری ارتباط و همگرایی با هنرمندان در جهت ایجاد وحدت بین هنرمندان با احترام به تمام سلایق  که فلسفه اصلی و هدف خانه موسیقی است.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران در خصوص برنامه های این خانه  تصریح نمود: خانه موسیقی به عنوان یک نهاد صنفی و تخصصی موسیقی یک نهاد کاملا خصوصی  و امور مربوط به پوشش صنفی اهالی موسیقی، پیگیری مسائل رفاهی، پوشش بیمه ای هنرمندان در کنار جذب سرمایه از بخش های مختلف ، برگزاری کنسرت های خیریه و یک بخش مهم ارتباط با سازمان میراث فرهنگی و یونسکو جهت ثبت میراث های معنوی موسیقی  به نام کشورمان و مناطق مختلف ایران را در دستور کار قرار داده ایم.

وی در این خصوص افزود: ثبت جهانی ردیف موسیقی ایرانی، ثبت مشترک تار با آذربایجان، هم اکنون کمانچه به عنوان میراث مشترک به ثبت رسیده، بخشی از موسیقی خراسان را ثبت کردیم و به تدریج تمامی سازهای ایرانی را در حال انجام هستیم و با توجه به ثبت ملی دف نوازی و دف سازی به نام کردستان در زمینه ثبت جهانی آن هم اقدام خواهیم کرد.

این استاد صدا سازی به سبک استاد شجریان افزود: بخش دیگری از کمک های ما بر می گردد به کارهایی که هنرمندان فکر می کنند از طریق خانه موسیقی می تواند انجام گیرد و ما وظیفه خود می دانیم که در جهت رفع آن اقدام نماییم.

نوربخش در خصوص نحوه ارتباط هنرمندان موسیقی با خانه موسیقی نیز گفت: هنرمندان موسیقی توسط استان شناسایی و به ما معرفی می گردند و پس از طی نمودن مراحل مورد نظر این عزیزان به عضویت خانه موسیقی در می آیند.

وی گفت: هم اکنون ۱۶ هزار هنرمند موسیقی به عضویت خانه موسیقی در آمده اند و از این بین نیمی از اعضاء تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیل درمان قرار گرفته اند و قطعا تمامی تلاش خود را در جهت تسریع در روند عضویت و بیمه ای نمودن هنرمندان این استان انجام داده و امیدواریم این امر موجب رضایت هنرمندان مستعد و پرتلاش استان نیز قرار گیرد.

وی تصریح نمود: خانه موسیقی امروز در تعاملات موسیقی کشور به عنوان بزرگترین انجمن صنفی هنری در کشور نقش بسیار تأثیرگزاری را دارد و این تأثیرگذاری امروز با حضور هنرمندان و اساتید برجسته موسیقی کشور به عنوان شورای عالی موسیقی شتاب بسیار خوبی را پیدا کرده است.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
709
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php