رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٧(in)
    محدوده دید ٧.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵٧(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • جمعه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
  • کد خبر : 3050
  • مشاهده : 272 بازدید
  • س.ت » موسیقی
  • چاپ خبر : حضور ٣ گروه موسيقی كردی در جشنواره فجر قطعی شد
با اعلام اسامی گروه های موسیقی نواحی در سی و دومین جشنوارە موسیقی فجر؛

حضور ٣ گروه موسيقی كردی در جشنواره فجر قطعی شد

فهرست تعدادی از گروه های شرکت کننده در بخش موسیقی نواحی سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که حضورشان در این دوره از جشنواره قطعی‌تر است، اعلام شد.

به گزارش بینەر و به نقل از مهر، بیش از ۱۱ گروه در بخش موسیقی نواحی سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر آثارشان را در بنیاد آفرینش های نیاوران، بنیاد فرهنگی هنری رودکی و برج آزادی ارائه می دهند.
گروه «هاوا» منطقه قشقایی به سرپرستی پروین بهمنی، گروه «آوای موج» بوشهر به سرپرستی محسن آقایی، گروه «شاباش موقوم» از مازندران به سرپرستی ابراهیم عالمی، گروه «دیلمان» گیلان به سرپرستی محمود فرضی نژاد، گروه «ایل بانگ» بختیاری به سرپرستی کوروش اسدپور، گروه «ژیوار» به سرپرستی ژیوار شیخ الاسلامی (ویژه بانوان)، گروه «تُرمه نواحی» به سرپرستی نرگس مختاری، گروه خراسان شمالی به سرپرستی یلدا عباسی (ویژه بانوان)، گروه «چریکه» کرمانشاه (ویژه بانوان) از جمله مجموعه هایی هستند که حضورشان تقریبا در بخش موسیقی نواحی سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر مسجل شده است.
البته در این فهرست نام گروه پیام عزیزی و گروه «لیان» بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان هم شنیده شده که با توجه به اعلام این نوازنده و آهنگساز در یکی از کنسرت هایش مبنی بر حضور گروه «لیان» در جشنواره موسیقی فجر و برنامه های ویژه ای که او در اغلب کنسرت هایش برای مخاطب در نظر گرفته هنوز اطلاعات دقیقی از رپرتوار اجرایی وی در جشنواره اطلاعاتی منتشر نشده است.
در بخش موسیقی نواحی تعدادی از پیشکسوتان و خنیاگران موسیقی اقوام ایران هم از حوزه بخشی ها و عاشیق ها به همراه هنرمندانی از خراسان، گیلان، کردستان، آذربایجان و ترکمن در ایام جشنواره موسیقی فجر آثارشان را ارائه می دهند که هنوز در این زمینه اطلاعات دقیقی در دست نیست.
سی و دومین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از ۲۲ دی ماه به ریاست حمیدرضا نوربخش در تهران برگزار می شود.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php