رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٢٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ٩.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکم تا دوازدهم بهمن ١٣٩٦ و در ٧ بخش تخصصی برگزار می‌شود.

به گزارش بینەر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، فراخوان سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با احترام به دستاوردهای ارزشمند دوره­های پیشین جشنواره، و با تمرکز بر اصلاح بخشی از فرایندها، با هم­اندیشی دست­اندرکاران تئاتر کشور، در جهت ارتقای کیفی جشنواره تدوین و منتشر و در آن روند پیش روی جشنواره با توجه به چند نکته معرفی شده است.

حذف تدریجی بازبینی آثار به­صورت فیلم­- تئاتر، با رجوع به اجراهای زنده، اصلاح فرآیند انتخاب آثار، با تکیه بر خرد جمعی و مراجعه به آرای طیف وسیعی از کارشناسان و مدیران تئاتر، اعتباربخشی به جوایز جشنواره با فرآیند استانداردسازی موضوع داوری و کاستن تعداد جوایز، مانند دیگر جشنواره­های جهانی تئاتر، توجه به ظرفیت­های نوین اجرایی با حمایت از گونه­های مختلف تئاتر، تلاش برای هویت­یابی و کارایی اجتماعی جشنواره تئاتر فجر در ترسیم روند جشنواره سی و ششم معرفی شده است.

جشنواره تئاتر فجر که توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مؤسسه بین‌المللی تئاتر (ITI) برگزار می‌شود شامل بخش‌های مرور تئاتر ایران، تئاتر ملل، میهمان، بخش خارج از صحنه (Offstage)، بخش بخش به­علاوه فجر، بخش مسابقه تئاتر ایران و بخش مسابقه تئاتر بین الملل می‌شود

بخش مرور تئاتر ایران شامل آثاری خواهد بود که «تولیدات اجرا شده در تالارهای نمایشی کشور»، «برگزیدگان جشنواره‌­های تئاتر استانی» و «آثار دانشجویی» را در بر می‌گیرد. توضیحات شرایط و زمانبندی هر بخش به تفکیک در فراخوان آمده است.

بخش خارج از صحنه (Offstage) شامل هر گونه اجرا در خارج از صحنه و بیرون از فضاهای تئاتری متعارف، با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است که بر اساس مکان اجرا، در دسته‌­های اجرا در مکان‌­های نامتعارف (در خیابان، اماکن تاریخی، ورزشگاه­‌ها، محیط‌­های طبیعی، کارخانه‌­ها و اماکن متروک و…)، اجراهای کاربردی (درحوزه­‌های مسولیت اجتماعی؛ شامل اجرا با مهاجرین، سالمندان، معلولین، زندانیان، کودکان بیش فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، نابینایان و….در خارج از صحنه و یا مکان‌های مرتبط) و پرفورمنس آرت (Performance Art) قرار می‌گیرد.

مطابق فراخوان پایان مهلت ثبت درخواست حضور در بخش مرور تئاتر ایران ١٣٩٦/٠٥/١٤ اعلام شده است و هنرمندان می‌توانند با مطالعه دقیق فراخوان و گاهشمار هر بخش برای حضور در جشنواره سی و ششم فجر اقدام کنند.

نشانی دبیرخانه تهران، خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری کربن، شماره ١٨، طبقه اول، کدپستی: ٣٤٩١٣-١١٣٣٧ و تلفن: ٦٦٧٤٧٩٧٦-٠٢١، ٦٦٧٤٨٠٤٥-٠٢١      فکس: ٦٦٧٤٧٩٦٩-٠٢١ بوده و اخبار و رویدادهای جشنواره سی و ششم از طریق سایت جشنواره به آدرس www.fitf.theater.ir به اطلاع علاقه مندان خواهد رسید.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دبیری فرهاد مهندس پور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php