رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٣٢(°C)
    وزش باد ١٣(mph)
    فشار ٢۵.۴٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 5-Moderate
    رطوبت ٢۵.۴٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکم تا دوازدهم بهمن ١٣٩٦ و در ٧ بخش تخصصی برگزار می‌شود.

به گزارش بینەر به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، فراخوان سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با احترام به دستاوردهای ارزشمند دوره­های پیشین جشنواره، و با تمرکز بر اصلاح بخشی از فرایندها، با هم­اندیشی دست­اندرکاران تئاتر کشور، در جهت ارتقای کیفی جشنواره تدوین و منتشر و در آن روند پیش روی جشنواره با توجه به چند نکته معرفی شده است.

حذف تدریجی بازبینی آثار به­صورت فیلم­- تئاتر، با رجوع به اجراهای زنده، اصلاح فرآیند انتخاب آثار، با تکیه بر خرد جمعی و مراجعه به آرای طیف وسیعی از کارشناسان و مدیران تئاتر، اعتباربخشی به جوایز جشنواره با فرآیند استانداردسازی موضوع داوری و کاستن تعداد جوایز، مانند دیگر جشنواره­های جهانی تئاتر، توجه به ظرفیت­های نوین اجرایی با حمایت از گونه­های مختلف تئاتر، تلاش برای هویت­یابی و کارایی اجتماعی جشنواره تئاتر فجر در ترسیم روند جشنواره سی و ششم معرفی شده است.

جشنواره تئاتر فجر که توسط اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ وارشاداسلامی، انجمن هنرهای نمایشی ایران و مؤسسه بین‌المللی تئاتر (ITI) برگزار می‌شود شامل بخش‌های مرور تئاتر ایران، تئاتر ملل، میهمان، بخش خارج از صحنه (Offstage)، بخش بخش به­علاوه فجر، بخش مسابقه تئاتر ایران و بخش مسابقه تئاتر بین الملل می‌شود

بخش مرور تئاتر ایران شامل آثاری خواهد بود که «تولیدات اجرا شده در تالارهای نمایشی کشور»، «برگزیدگان جشنواره‌­های تئاتر استانی» و «آثار دانشجویی» را در بر می‌گیرد. توضیحات شرایط و زمانبندی هر بخش به تفکیک در فراخوان آمده است.

بخش خارج از صحنه (Offstage) شامل هر گونه اجرا در خارج از صحنه و بیرون از فضاهای تئاتری متعارف، با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است که بر اساس مکان اجرا، در دسته‌­های اجرا در مکان‌­های نامتعارف (در خیابان، اماکن تاریخی، ورزشگاه­‌ها، محیط‌­های طبیعی، کارخانه‌­ها و اماکن متروک و…)، اجراهای کاربردی (درحوزه­‌های مسولیت اجتماعی؛ شامل اجرا با مهاجرین، سالمندان، معلولین، زندانیان، کودکان بیش فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، نابینایان و….در خارج از صحنه و یا مکان‌های مرتبط) و پرفورمنس آرت (Performance Art) قرار می‌گیرد.

مطابق فراخوان پایان مهلت ثبت درخواست حضور در بخش مرور تئاتر ایران ١٣٩٦/٠٥/١٤ اعلام شده است و هنرمندان می‌توانند با مطالعه دقیق فراخوان و گاهشمار هر بخش برای حضور در جشنواره سی و ششم فجر اقدام کنند.

نشانی دبیرخانه تهران، خیابان حافظ، خیابان استاد شهریار، خیابان هانری کربن، شماره ١٨، طبقه اول، کدپستی: ٣٤٩١٣-١١٣٣٧ و تلفن: ٦٦٧٤٧٩٧٦-٠٢١، ٦٦٧٤٨٠٤٥-٠٢١      فکس: ٦٦٧٤٧٩٦٩-٠٢١ بوده و اخبار و رویدادهای جشنواره سی و ششم از طریق سایت جشنواره به آدرس www.fitf.theater.ir به اطلاع علاقه مندان خواهد رسید.

سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با دبیری فرهاد مهندس پور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php