رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٢٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ٩.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
در حاشیه بازدید هنرمندان مطرح کشور از پردیس عروسکی «آران»؛

انتقاد دوباره شوالیه آواز ایران از رسانه ملی

شهرام ناظری در حاشیه بازدید تعدادی از هنرمندان و مسئولین از پردیس عروسکی «آران» انتقادهایی را به رسانه ملی مطرح کرد.

به گزارش بینەر به نقل از مهر، شهرام ناظری خواننده پیشکسوت موسیقی کشورمان در حاشیه بازید تعدادی از هنرمندان و مسئولین از پردیس عروسکی «آران» به سرپرستی بهروز غریب پور، گفت: من تخصصی در تئاتر عروسکی ندارم اما مانند دیگر هنرمندان وقتی می بینم اتفاق خوبی در بخشی از فرهنگ و هنر این سرزمین می افتد بسیار خوشحال می شوم. ما به دلیل نقشی که صدا و سیما در تنزل فرهنگ و هنر داشته دچار فقر فرهنگی هستیم و جای شکر آن باقی است که بخش فرهنگی و هنری وزارت ارشاد با کمک هنرمندانی چون بهروز غریب پور تلاش هایی را انجام می دهد. به هر حال باید بپذیریم که در کشور ما برنامه ریزی جدی ای در حوزه فرهنگ و هنر انجام نگرفته اما جای خوشبختی است که من امروز می شنوم که ۱۲۰ اثر نمایشی در نقاط مختلف تهران اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: تئاتر یکی از موارد مهم هنر است که فرهنگی را به مخاطب نشان می دهد که سینما نمی تواند. بنده در سال های قبل که ارادت ویژه به هنرمندانی چون بهرام بیضایی داشتم می دیدم که چه تلاش های خوبی از سوی هنرمندان تئاتر این سرزمین برای ارتقای فرهنگ و هنر کشورمان انجام گرفته است. ما اگر قدر همه بزرگان را می‌شناختیم قطعا امروز جور دیگری بودیم و اتفاقا همین برنامه ها است که نقش با ارزشی می تواند در جریان فعالیت های فرهنگی هنری کشورمان داشته باشد.

شوالیه آواز ایران با قدردانی از فعالیت های بهروز غریب پور در عرصه تئاتر و موسیقی بیان کرد: راه رفتن در اقیانوس گسترده فرهنگ و هنر این سرزمین کار بسیار سختی است اما به نظر من هنرمندی چون بهروز غریب پور خدمات ارزنده و ریشه ای را برای فرهنگ و هنر این سرزمین انجام داده است و جا دارد از او به خاطر این زحمات تشکر کنم.

قباد شیوا، طاهر شیخ الحکمایی، محمدرضا درویشی، داوود فتحعلی بیگی، شهرداد روحانی، آتیلا پسیانی، محمود فرهنگ، فرزاد طالبی، حمیدرضا نوربخش، مجید ملانوروزی، حسین پارسایی، پیمان شریعتی، غلامحسین شاه علی، حسین سروی، علی اکبر صفی پور، مریم اقبالی، علی پاکدست و حسین مهرجردی از جمله افرادی بودند که در این برنامه حضور پیدا کردند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php