رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الخميس ۴ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Thursday 13 December
    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٩(°C)
    وزش باد ١١(mph)
    فشار ٢۵.۶١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

سالن سیمرغ بوکان با واگذاری به بخش خصوصی شاهد نمایش فیلم خواهد شد.

به گزارش بینه‌ر، سالن سیمرغ بوکان که تقریبا تنها سالن نسبتا مناسب شهر بوکان برای فعالیت های فرهنگی و هنری محسوب می شود جهت اکران فیلم سینمایی به بخش خصوصی واگذار شده است. به گفته ی یک منبع آگاه این سالن در طول هفته ۳ روز به بخش خصوصی واگذار شده تا در قالب سینما از آن بهره برداری نماید.

با این اوصاف این سالن تنها ۳ روز در اختیار سایر هنرمندان به ویژه هنرمندان تئاتر می تواند قرار گیرد که طبیعتا می تواند مشکلاتی را بوجود آورد. هرچند که هنوز اطلاع خاصی از چگونگی واگذاری اعلام نشده و مشخص نیست این شکل واگذاری تا چه میزان مسیر قانونی خود را طی کرده اما آنچه حائز اهمیت است شایعه ی این قدام از چند روز قبل از واگذاری به گوش هنرمندان رسیده بود و طبق گفته ها در یک جلسه با حضور هنرمندان نمایش، موسیقی و سینما  این واگذاری تکذیب شده است و درست کمتر از ۲۴ ساعت بعد از آن جلسه، به نظر می رسد این واگذاری نهایی شده است.

بر اساس همین گزارش روز یکشنبه فیلم سلام بمبئی به عنوان اولین اکران این سالن در ۴ سانس برای مردم اکران می شود. هر چند نفس دایر نمودن سینما اقدامی شایسته است اما اگر قرار باشد این اقدام لطمه ای به بخش های دیگری هنری بزند خود به مشکل جدیدی بدل خواهد شد. به ویژه که اگر شکل این واگذاری به صورت ۳ روزه موثق باشد، می توان گفت این سالن نه به طور صحیح سینما خواهد بود و نه به طور صحیح سالن تئاتر یا موسیقی؛ و شاید بهتر باشد نام آن نیز از سیمرغ به شترگاوپلنگ تغییر یابد!

با توجه به روزهای پایانی سال کسب اطلاعات بیشتر به اولین روز کاری سال نو موکول خواهد شد تا شاید توضیحات مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوکان ابهامات را از میان بردارد.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
709
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php