رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٣٢(°C)
    وزش باد ١٣(mph)
    فشار ٢۵.۴٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 5-Moderate
    رطوبت ٢۵.۴٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

بهروز اسراری

بنام خداوند جان و خرد
مردم ما خائن هستیم ، مسئولین دستور دهید مارا بازداشت کنند .
مردم عزیز ببخشید در طول این بیست و پنج سال با برگزاری ورکشاپهای متفاوت تئاتری و آموزش های چند ساله هیچ خروجی نداشتیم ،
ببخشید در اجراهایشان هیچ جایزه و عنوانی نداشتیم ،
ببخشید اجرای این هنرآموزان به مسابقات کشوری و اجرا در شهرهای شمال و … نینجامید ،
ببخشید از خروجی این ورکشاپها کسی در دانشگاه هنر بدنبال ادامه تحصیل نرفت و هیچ کارشناس یاکارشناس ارشدی نداشتیم ، ببخشید این هنرآموزان در هیچ کجا ندرخشیدن ،
ببخشید دوران طلایی جوانیمان را بیخودی بهدر دادیم ، و هیچ تاثیری در بافت فرهنگی شهرمان نداشتیم ،
ببخشید ساعتها ، هفته ها و ماهها در سالنهای سرد و بی امکانات وقتمان را هدر دادیم ،
ببخشید که در هیچ جشنواره ای حتی یک جایزه کسب نکردیم ،
ببخشید که در یک سال اخیر با برگزاری ورکشاپی یکساله برای هنرجویان جوان با حضور هفت مربی که پولهای کلانی گرفته بودن نتوانستیم دوباره خروجی خوبی داشته باشیم ، و اجرای نمایش پرتره که حاصل این ورکشاپ بود خیلی ضعیف و ناتوان بود و در عرض چهار شب اجرا سر دوهزارو چهارصد نفر را که برای دیدن نمایش آمده بودن را به درد آوردیم ،
ببخشید که یکسال اخیر را بیخود بی جهت سالن سیمرغ را اشغال کرده و تمام امکانات سالن را شکسته و بهم ریختیم ،
ببخشید که در حق خانواده های این هنرجویان کوتاهی و بدی کردیم ،
ببخشید این همه پولی را که دریافت کردیم را ناجوانمردانه در جیبمان گذاشتیم ،
ببخشید اگر نمیتوانیم در هیچ جشنواره ای شرکت کنیم و جوایز معتبر برای شهرمان بیاوریم ،
ببخشید اگر نمایشنامه هایمان را سی نفر از کارگردانان تئاتر در سراسر ایران نمیخواهند تا به اجرا دربیاورند ،
ببخشید اگر گروهمان ثبت نشده و غیر قانونی به فعالیت پرداخته ایم ،
ما خائن هستیم و تا بیشتر از این که خرابکاری نکرده و مایه شرم مردم نشده ایم ،
از مسئولین تقاضا داریم دستور دهند تا مارا بازداشت کنند.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php