رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الأربعاء ۸ محرم ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 19 September
    مهاباد لطیف
    ٢۶(°C)
    وزش باد ٩(mph)
    فشار ٢۵.۵۴(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۴(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
شهریور ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مرداد    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

اول مرداد ماه با حضور مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی ، فرماندار این شهرستان و جمعی از مسئولین شهرستان نخستین سالن نمایش تخصصی کودک و نوجوان با نام نسار در بیجار افتتاح شد.

به گزارش بینەر به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان ،سهیلا شیخی شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح نخسین سالن نمایش تخصصی کودکان و نوجوانان نسار که در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان بیجار برگزار شد، اظهارداشت: کانون پرورش فکری زمینه ساز پرورش فکرو استعداد کودکان و نوجوانان در قالب فعالیتهای مختلف فرهنگی ، هنری ، ادبی و اسلامی و علمی است.

وی به فعالیت های موفق صورت گرفته در مرکز فرهنگی و هنری بیجار اشاره کرد و بیان داشت: خوشبختانه فعالیت های جاری در مراکز کانون کردستان زمینه ساز حضور پررنگ کودکان و نوجوانان شده است و همچنین برنامه های ارزشمندی توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان صورت گرفته است و اعضا این کانون موفق شده اند افتخارات زیادی را در عرصه ملی و بین المللی کسب کنند.

شیخی ادامه داد:ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان دارای اهمیت بسیار زیادی است و باید با تمام توان در راستای ارتقای فعالیت های کتاب محور گام برداشت.

وی اضافه کرد: عملیات ساخت سالن نمایش نسار از سال ۹۵ تا ۹۷ با هزینه ای بالغ بر یک میلیاردریال انجام شده است در مرحله اول مقاوم سازی آن در سال ۹۵  انجام گردید سپس مراحل تکمیلی آن طی سال ۹۷  با هدف تغییر و تقویت فضای داخلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اجرای برنامه های مختلف همچون: تئاتر و تئاتر عروسکی ، پخش فیلم و برگزاری جشنواره ها و سوگواره  آغاز شد و امروز با حضور مسئولان به بهره برداری رسید.

سهیلا شیخی در ادامه عنوان کرد:افتتاح این سالن در شهر بیجار میتواند نوید بخش اتفاقات خوبی برای کودکان و نوجوانان دیار گروس باشد. این سالن با تمام امکانات حرفه ای آماده اجرای کلیه برنامه های نمایشی در بخش عروسکی و زنده برای کودکان و نوجوانان است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت خوب مسئولین اشاره کرد و گفت: کانون بعنوان متولی تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان پیشرو بوده است و در این مسیر مسئولین استانی و شهرستانی همواره حامی فعالیت های فرهنگی بوده اند و به بسط و گسترش بیش از پیش این فعالیت ها کمک کرده اند اما انتظار می رود این حمایت ها همچنان ادامه داشته باشد.

وی در ادامه کانون پرورش فکری کودکتن و نوجوانان بیجار را جز مراکز فعال و پر تلاش دانست و بیان داشت: انتظار داریم این فعالیت ها همچنان ادامه داشته باشد.

شیخی به فعالیت های کانون اشاره کرد و گفت: امانت کتاب ، مطالعه کتاب ،قرآن و احکام ،  قصه گویی، شعر خوانی، نمایش عروسکی و نمایش خلاق ، نقاشی و سفالگری ، کارگاه ادبی ،ساخت انیمیشن، پخش فیلم، تهیه روزنامه دیواریو فعالیتهای علمی  و… جمله فعالیت های مراکزکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کردستان عنوان کرد: توسعه و تجهیز مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در واقع نوعی سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، چراکه خروجی آن می‌تواند در توسعه کشور اثرگذار باشد.

لازم به ذکر است، تماشاخانه نسار با ظرفیت ۶۰ نفر دارای تمام امکانات حرفه ای مانند نور و صوت ، آکوستیگ صدا ، درب ورود و خروج تماشاگران ، اتاق کنترل نور و صوت می باشد.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
624
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php