رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الأربعاء ۵ ربيع أول ۱۴۴۰
  • 2018 Wednesday 14 November
    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٧(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۴٩(in)
    محدوده دید ۴.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۴٩(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آبان ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مهر    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

استاد فریدون شهبازیان، « دکتر عماد توحیدی » و « استاد سید علاء الدین یاسینی »، « خلیفه عبدالرحمن غوثی » و « زکریا یوسفی » داوری بخش نهایی هشتمین جشنواره بین المللی « دف نوای رحمت » را برعهده گرفتند .

به گزارش بینەر، امین مرادی دبیر جشنواره و رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ضمن اعلام این خبر گفت: هشتمین  جشنواره بین المللی « دف نوای رحمت»  با حضور ۲۷ استان کشور از ۳۱مرداد تا ۲ شهریور ماه ۹۷ در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می گردد .
وی افزود : هیأت داوران این جشنواره را آقایان استاد فریدون شهبازیان  ، « دکتر عماد توحیدی » و « استاد سید علاء الدین یاسینی » ، « استاد خلیفه عبدالرحمن غوثی » و « استاد زکریا یوسفی »  تشکیل می دهند که در مدت دو روز آثار هنرمندان تک نواز، گروه نواز و مولودی خوان را مورد ارزیابی قرار می دهند. وی در خصوص معرفی داوران این دوره از جشنواره گفت: استاد فریدون شهبازیان  از اساتید شناخته شده کشورو رهبردائم ارکسترموسیقی ملی می باشند.
شهبازیان که عضویت در شورای موسیقی صدا وسیما را نیز در کارنامه خود دارند در کنار آهنگسازی نغمه های ماندگار موسیقی برای بسیاری از خوانندگان مطرح کشوری همچون استاد شجریان ، علیرضا افتخاری ، محمد اصفهانی و … آهنگسازی بسیاری از موسیقی فیلم های به یاد ماندنی  تلویزیون و سینمای ایران را نیز برعهده داشته اند که  از آن جمله می توان به موسیقی سریال میرزا کوچک خان و موسیقی فیلم های دادشاه ، آقای هیروگلیف ، غبارنشین ها، هیوا ، لیلا، شام آخرو بسیاری دیگر از فیلم های سینمایی  و سریال های تلویزیونی را نام برد .
مرادی در خصوص بیوگرافی عماد توحیدی از دیگر داوران این دوره از جشنواره گفت : عماد توحیدی متولد ۱۳۵۱ دارای دکترای سخن شناسی ومؤلف کتاب شیوه دف نوازی پرفروش‌ترین کتاب موسیقی بعد از انقلاب با ۲۲ چاپ و تیراژ بیش از ۹۰۰۰۰ نسخه‌است که علاوه بر کسب  جوایزی مانند جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، جایزه کتاب مرجع دانشگاه کلمبیا به عنوان کتاب شایسته ترجمه از سوی سازمان جهانی یونسکو نیز شناخته شد.
ده‌ها مقاله پژوهشی در موسیقی که در «قلندروار» به خلق فضاهای بدیع و متنوع با بهره‌گیری از عناصر موسیقایی مشرق زمین دست زده‌است در کنار تدریس ساز دف و آهنگسازی برای بسیاری از آثار نمایشی بخشی دیگر از فعالیت های این هنرمند توانمند موسیقی می باشد .
دبیر جشنواره در ادامه افزود : از دیگر داوران این دوره از جشنواره استاد سید علاء الدین یاسینی که سال ۱۳۴۶ متولد شدند .
وی از شاگردان برجسته استاد خلیفه کریم صفوتی و فرزند استاد صدیق یاسینی از دف نوازان مطرح کردستانی می باشد . تسلط کامل به مقام های خانقاهی و مولودی خوانی در کنار آموزش افتخاری هنر دف نوازی به علاقه مندان تا امروز زمینه حضور صدها نفر نوازنده دف را به عرصه موسیقی فراهم آورده است .  
برگزاری ده ها برنامه دف نوازی در داخل و خارج از کشور بخشی از فعالیت های این هنرمند و استاد توانمند کردستانی بوده است . داوری در دو دوره جشنواره دف نوای رحمت ، جشنواره موسیقی جوان و … از دیگر فعالیت های هنری استاد یاسینی می باشد .
رئیس حوزه هنری با معرفی استاد خلیفه عبدالرحمن غوثی به عنوان یکی دیگر از داوران نهایی این جشنواره گفت : وی فرزند ارشد خلیفه میرزا آغه عوثی از اساتید بلامنازع هنر دف نوازی ایران زمین
می باشد که از کودکی تحت تعلیم و آموزش پدر بزرگوارشان به فراگیری دف نوازی و مداحی پرداخت و به عنوان شاگرد ارشد مرحوم خلیفه میرزا آغه غوثی تا زمان حیاتشان به دف نوازی و مداحی پرداختند .
داوری در چندین دوره جشنواره موسیقی جوان ، داوری جشنواره های متعدد داخلی و حضور در هیئت انتخاب دوره هفتم جشنواره دف نوای رحمت بخشی از سوابق هنری این استاد دف نوازی می باشد .
تسلط کامل بر مقام های خانقاهی و اصیل دف نوازی و همچنین مولودی خوانی از ویژگی های این هنرمند توانمند می باشد .
دبیر هشتمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت افزود : از دیگر داوران این دوره از جشنواره استاد ذکریا یوسفی هنرمند مطرح و دف نواز کرمانشاهی است که درکارنامه هنری خود علاوه بر تألیف آثاری از جمله  در حلقه دف(قطعاتي براي دوره عالي) شيوه نوازندگي دف، شيوه نوازندگي بندير(براي اولين بار در ايران) و ۶۰ آلبوم موسیقایی در ژانرها و سبک های گوناگون اشاره نمود .
هشتمین جشواره بین المللی دف نوای رحمت از ۳۱ مرداد لغایت ۲ شهریور ماه ۹۷ با حضور هنرمندانی دف نواز از استان های مختلف کشور در بخش های تکنوازی دو رده سنی نوجوان و بزرگسال  آقا وخانم ، گروه نوازی و مولودی خوانی در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می شود .

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
680
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php