رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الثلاثاء ۲ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Tuesday 11 December
    مهاباد لطیف
    ٣(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

عصرانه شعر و موسیقی همراه با رونمایی از آلبوم « ئیواره ی منالی» در خانه کرد سنندج برگزار شد.

به گزارش بینەر، عصرروز یکشنبه ۱۱ شهریورماه ۹۷ خانه کرد سنندج میزبان جمعی از ادیبان و ادب دوستان کردستانی بود این میزبانی برای خلق یک نشست متفاوت ادبی و رونمایی از آلبوم شعر و موسیقی که با بازی و جنب و جوش زیبا ، پر طراوت و پر جنب و جوش کودکان همراه در محوطه حیاط این بنای تاریخی و فرهنگی همخوانی زیبایی را با عنوان آلبوم« ئیواره ی منالی» پیدا نموده بود.
برای اولین بار در کنار برنامه های مختلف فرهنگی که در طول چندین سال گذشته، عمارت آصف که امروز به عنوان خانه کرد سنندج نامگذاری گردیده است و فرهنگ مردم کردستان را در طول سالیان متمادی در این مکان تاریخی به بازدیدکنندگان به تصویر در می آورد ، آماده میزبانی از علاقه مندان و ادیبان کردستانی بود تا یک رویداد فرهنگی ومتفاوت را ثبت نماید.
میزبان برنامه حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان بود که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان بواسطه رونمایی از تولید یک اثر تلفیقی شعر و موسیقی ، عصرانه شعری را با حضور جمعی از شاعران نام آشنای شعر و ادب کردی که شاید سال ها فرصت در کنار هم بودن را پیدا نکرده بودند در محوطه زیبای این بنای تاریخی در کنار صدای فوراه های روشن استخر و جمع مشتاقان ادب کردی و نسیم ملایم آخرین روزهای تابستان ، نوید بخش اتفاقی خوشایند در عرصه فرهنگ وهنر را می داد .
برنامه با نیم ساعت تأخیر (طبیعی است !) با حضور مجری قدیمی کردستانی خانم فتانه مرادی با لباس زیبای کردی که نجابت زنان کرد را به تصویر در اورده بود و خیرمقدم آغاز شد . لهجه زیبای کردی سورانی و دعوت از رئیس جوان حوزه هنری استان به عنوان میزبان مراسم جهت خیر مقدم گویی ، مرادی هم با زبان کردی در سخنان کوتاهی ضمن خوشامد گویی به مهمانان برنامه در حالیکه به راحتی می شد خوشحالی برگزاری این محفل را در چهره اش دید در کنار گزارش روند تولید آلبوم شعر و موسیقی اثر استاد کامبیز کریمی و اشاره به اینکه با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص زبان کردی به عنوان سرمایه ملی و لزوم حمایت از هنرمندانجهت تولید اثار و فراهم کردن بستر تولید اثر  دو وعده بسیار خوب را هم دادند ۱- برگزاری ماهیانه یک محفل ادبی شعر از آذر ماه ۹۷ به صورت مستمر و ۲- حمایت از تولید آلبوم های مشابه این آلبوم از اساتید و شاعران توانمند استان که مورد استقبال حضار قرار گرفت .
بعد از این سخنان پنل تخصصی بررسی آلبوم ئیواره ی منالی با مدیریت دکتر امید ورزنده از اساتید دانشگاه و رئیس بخش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و حضور استاد عطاء نهایی از نویسندگان برجسته ادبیات کردی و هنرمند جوان و باآتیه سنندجی کژوان ضیاء الدینی استاد دانشگاه به عنوان کارشناس بخش موسیقی این آلبوم آغاز شد .
ورزنده در ابتدا این اتفاق را یک اتفاق بسیار مهم در عرصه شعر عنوان نمود و گفت : قطعا این آلبوم آغازی خواهد بود برای تولید آثار ارزشمند شاعران با کلام خود شاعر که می تواند در کنار انتقال زیبایی های شعر ، احساس شاعرانه شاعر را هم به خواننده و شنونده منتقل نماید که باید برای رقم زدن چنین اتفاق مهمی به حوزه هنری تبریک گفت و قطعا با حمایتی که از سوی مخاطبین خواهد شد در بحث اقتصادی هم رغبت بیشتری برای تهیه کننده گان فراهم خواهد شد جهت ورود به این عرصه تولید بسته فرهنگی وهنری . او سپس با معرفی اعضای پنل از عطانهایی خواست که در خصوص این آلبوم مطالب خود را بیان کند . نهایی که سال ها هم نشینی با کامبیز کریمی را با خود دارد و بخش عظیمی از اتفاقات هنری همدیگر را در کنار هم رقم زده اند با شور و اشتیاق به بررسی تعدادی از اشعار کامبیز پرداخت و خواسته ها و باورهای شاعر را موشکافانه بیان کرد . از حس وطن پرستی ، نوع دوستی ، صلح و توجه جدی به خود بودن شاعر و فرهنگ و ارزش های پیرامونی با رعایت چارچوب های اخلاقی مورد تصور پرداخت . او کامبیز کریمی را یکی از سردمداران امروز شعر نو کردی با ویژ گی های منحصر به خود دانست و گفت : کامبیز کریمی امروز یکی از برجسته ترین شاعران کرد جهان است .
کژوان ضیاء الدینی هم در سخنانی با بررسی موسیقی این البوم که ساخته هنرمند توانمند استاد شهرام علیمحمدی است از توجه جدی این موزیسین به همنوایی بسیار زیبای ریتم موسیقی با کلام شاعر تمجید نمود و گفت : شاید بتوان گفت در تمامی طول آلبوم این همنوایی که نشان از تسلط کامل این هنرمند بر آواهای اصیل کردی و حس زیبای شاعر و کلام شاعر می باشد که بر دل مخاطب می نشیند و او را با خود به دنیای مورد انتظار شاعر می برد که از نقاط قوت این اثر ارزشمند محسوب می گردد .

در بخش دوم با مدیریت هنرمند خوب استان رضا امیری و حضور شاعران توانمندی که سال های دهه ۷۰ در محفل های ادبی دوران جوانی در کنار هم بودن را بارها تجربه کرده بودند باردیگر بعد از بیش از دو دهه برای خوانش سروده های خود در کنار هم قرار گرفتند .شاعرانی که امروز طلایه داران نسل پویای شعر دهه ۶۰ و ۷۰ کردستان محسوب می گردند با پشتوانه ای وزین از خلق آثار ماندگار ادبی . اساتید محمود محمودی ، ناهید عرجونی ، کلثوم عثمان پور، کمال امینی و آرمان اسدی که قرار بود به مدت ۵۰ دقیقه سروده های خود را قرائت نمایند . زیبایی سروده ها و دیدن این عزیزان دوباره در کنار هم ، حضور علاقه مندان و مشتاقان و ادیبان ومسئولین فرهنگی استان در کنار هم ۵۰ دقیقه را خیلی زود به دست باد داد و به امید وعده رئیس حوزه هنری برای برگزاری ماهانه این چنین محفلی از آذر ماه این بخش را به پایان رساند تا نوبت به کامبیز کریمی خالق اثر برسد برای ارائه سخنانش ، او در ابتدا با همان سادگی و بی آلایشی خود تشکر نمود از تمامی کسانی که امروز حضور پیدانمودند . از رئیس حوزه هنری و همکارانشان برای حمایت از این اثر از میراث فرهنگی برای در اختیار گذاشتن این مکان از مسئولین حاضر ، شهردار سنندج ، دادستان استان ، اعضای شورای شهر ، دکتر جلالی زاده ، رئیس دانشکده فنی شهید یزدان پناه ، اساتید حاضر و ادیبان توانمند و همراهانی که در تهیه این آلبوم او را یاری نمودندو به عنوان یک هنرمند از این اتفاق و حرکت آغاز شده تولید آلبوم شعر اظهار خوشحالی نمود و خطاب به رئیس حوزه هنری استان گفت از امروز کار شما بسیار از گذشته سخت تر خواهد شد چون به عنوان متولی و حامی اصلی هنرمندان استان سطح توقع از شما بالاتر رفته و این اطمینان را دارم که سینه گشاده شما در حوزه هنری می تواند نوید بخش اتفاقات بسیار خوبی در آینده هنر کردستان علی الخصوص در زمینه شعر باشد .
اهدای لوح تقدیر به عوامل آلبوم و شاعران حاضر و پذیرایی و مراسم امضای آلبوم توسط استاد کامبیز کریمی آغازی بر یک اتفاق تازه در عرصه شعر کردستان بود که قرار است با مدیریت حوزه هنری تداوم یابد.

آلبوم تصاویر:

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
707
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php