رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
شهریور ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
  • چهارشنبه 14 شهریور 1397 - 22:08
  • کد خبر : 6989
  • مشاهده : 1564 بازدید
  • تئاتر » تیتر 4 » س.ت
  • چاپ خبر : برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی  مریوان معرفی شدند

به گزارش پایگاه بینه‌ر برگزیده سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان امروز در مراسمی با حضور معاون حقوقی، مجلس و امور استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد و جنعی از مسئولان کشوری و استانی و هنرمندان در این شهرستان معرفی شدند.  هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان بعد از چهار روز رقابت ۲۴ […]

به گزارش پایگاه بینه‌ر برگزیده سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان امروز در مراسمی با حضور معاون حقوقی، مجلس و امور استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد و جنعی از مسئولان کشوری و استانی و هنرمندان در این شهرستان معرفی شدند.

 هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان بعد از چهار روز رقابت ۲۴ گروه نمایشی در بخش ازاد و آیینی سنتی برترین های خود را معرفی کرد.

بخش آیینی سنتی:

 

هیئت داوران این دوره از جشنواره، از محمد یوسفی زاده و علیرضا کریم پور، سازندگان و نوازندگان موسیقی نمایش شاختا بابا از مرند قدردانی کرد.

همچنین با رای هیئت داوران از مهدی محمد نژاد و نوید لاهیجی آهنگ ساز و نوازنده  نمایش دعای افتاب از لاهیجان به عنوان اثر برگزیده  تجلیل شد.

در بخش طراحی فضا از  سیمین بختیار غفاری طراح فضای نمایش دعای آفتاب از لاهیجان، تقدیر  و از مرتضی اسدی مرام طراح فضای نمایش داول کشی از کرمانشاه به عنوان اثر برگزیده این دوره از جشنواره تقدیر شد.

هیئت داوران جایزه بخش تحقیق و پژوهش را به هواس بلوک پژوهشگر  نمایش داول کشی از کرمانشاه تقدیم کرد.

در بخش کارگردانی این بخش هیئت داوران از محمد علی صادق حسنی کارگردان نمایش دعای آفتاب از لاهیجان تقدیر و مرتضی اسدی مرام کارگردان نمایش داول کشی از کرمانشاه را به عنوان اثر برگزیده معرفی کرد.

در بخش آزاد:

هیئت داوران در بخش طراحی پوستر و بروشور، هومن رحیمی طراح پوستر و برشور نمایش دروازه های جهنم ، سامان رستمی پور طراح پوستر درباره یک توپ از قروه و آویده یزدانی طراح پوستر و برشور  نمایش بیگانگی از آمل را به ترتیب نفرات اول تا سوم این بخش معرفی کرد.

در بخش موسیقی این بخش، از «امیرمحمد بهزادی» از نمایش بیگانگی از آمل تقدیر شد، رتبه اول «احمد الفتی» و «مجید رهبری آزاد» از نمایش "اگر دربند درمانی" از آستانه اشرفیه شدند، رتبه دوم «فرید امام جمعه» از نمایش تیک تاک از بوکان شد و رتبه سوم هم به «مهرداد موسوی» از نمایش زلزله از کرمانشاه اهدا شد.

در بخش طراحی لباس، رتبه اول به طراحان نمایش «دایره مربع مستطیل» ئه‌ژین عبدالله زاده و افشین خدری از سنندج تعلق گرفت، رتبه دوم به «ساریه امینی» از نمایش تیک تاک از بوکان اهدا شد و رتبه سوم به «سعید خیراللهی» از نمایش یخچال از ایلام اهدا شد.

در بخش طراحی فضا، «امیر شهبازیان» به خاطر فضای نمایش درباره یک توپ از قروه قدردانی شد و رتبه اول به نمایش چمدان مختار محمدی از مریوان، رتبه دوم صعود به ارتفاعات بالا، مهدی حبیبی از تهران و رتبه سوم نمایش دایره مربع مستطیل، ئه ‌ژین عبدالله زاده و افشین خدری از سنندج معرفی شدند.

در بخش تقدیر و تشکر از بازیگران خردسال و نوجوان، السا کلهر بازیگر نمایش خون از الوند، بیتا شهبازیان بازیگر نمایش درباره یک توپ از قروه، هلین محمدی از نمایش چمدان از مریوان و بازیگر جوان نمایش دایره مربع مستطیل آرتین امجدی از سنندج مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش بازیگری بانوان، رتبه اول به نازیلا امینی از نمایش تیک تاک از بوکان رسید، رتبه دوم به نرگس خاککار از تهران از نمایش صعود به ارتفاعات تعلق گرفت و رتبه سوم به صورت مشترک به دو بازیگر نمایش یخچال، مرجان قاسمی از ایلام و مرجان آقانوری، نمایش سال به سال از مریوان اهدا شد.

بخش بازیگری آقایان، رتبه اول به «مصطفی کولیوندی» بازیگر نمایش‌های صعود به ارتفاعات بالا و چهار دیواری اختیاری رسید، رتبه دوم به صورت مشترک به «هاوری رضایی» بازیگر تیک تاک از بوکان و «احمد جعفری» از نمایش یخچال از دهلران اهدا شد و رتبه سوم هم به صورت مشترک «مالک آبسالان» بازیگر نمایش چهاردیواری اختیاری از دهلران و «سیوان فتاحی» از نمایش سال به سال از مریوان معرفی شدند.

در این بخش از بازیگر دو گروه نمایش بیگانگی و نمایش مستطیل مربع دایره تقدیر شد و جایزه ویژه هیات داوران هم به مختار محمدی از نمایش چمدان از مریوان اهدا شد.

در بخش طرح و ایده؛ رتبه اول به موسی هدایتی از نمایش درباره یک توپ از قروه، رتبه دوم به صورت مشترک به «افشین خدری» از نمایش دایره مربع مستطیل از سنندج و «مختار محمدی» از نمایش چمدان از مریوان اهدا شد و رتبه سوم هم به صورت مشترک به نرگس خاککار از نمایش صعود به ارتفاعات بالا از تهران و سوران حسینی از نمایش سال به سال از مریوان تعلق گرفت.

در بخش کارگردانی؛ هیات داوران از نرگس خاککار، کارگردان نمایش صعود به ارتفاعات بالا قدردانی کردند و رتبه اول به افشین خدری، کارگردان نمایش مربع مستطیل دایره از سنندج اهدا شد، رتبه دوم به صورت مشترک به کارگردان نمایش بیگانگی غنچه شکوهیان از آمل و یخچال سعید خیراللهی از دهلران رسید و رتبه سوم هم به صورت مشترک به سوران حسینی، کارگردان نمایش سال به سال از مریوان و نازیلا امینی از نمایش تیک تاک از بوکان اهدا شد.

در پایان نمایش های برگزیده جهت معرفی به دبیرخانه جشنواره فجر هم در دو بخش آیینی و سنتی معرفی شدند که در بخش آیینی سنتی؛ نمایش‌های داول کشی از کرمانشاه و دعای آفتاب از لاهیجان و در بخش مسابقه آزاد؛ نمایش‌های صعود به ارتفاعات بالا از تهران، بیگانگی از آمل، سال به سال از مریوان، یخچال از دهلران، دایره مربع مستطیل از سنندج، درباره یک توپ از قروه، چمدان از مریوان و تیک تاک از بوکان معرفی شدند./هاژه 

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2641
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: