رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الخميس ۴ ربيع ثاني ۱۴۴۰
  • 2018 Thursday 13 December
    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٩(°C)
    وزش باد ١١(mph)
    فشار ٢۵.۶١(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶١(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آبان    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
  • چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۸
  • کد خبر : 6989
  • مشاهده : 840 بازدید
  • تئاتر » تیتر 4 » س.ت
  • چاپ خبر : برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی  مریوان معرفی شدند

به گزارش پایگاه بینه‌ر برگزیده سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان امروز در مراسمی با حضور معاون حقوقی، مجلس و امور استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد و جنعی از مسئولان کشوری و استانی و هنرمندان در این شهرستان معرفی شدند.  هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان بعد از چهار روز رقابت ۲۴ […]

به گزارش پایگاه بینه‌ر برگزیده سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان امروز در مراسمی با حضور معاون حقوقی، مجلس و امور استان ها وزارت فرهنگ و ارشاد و جنعی از مسئولان کشوری و استانی و هنرمندان در این شهرستان معرفی شدند.

 هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان بعد از چهار روز رقابت ۲۴ گروه نمایشی در بخش ازاد و آیینی سنتی برترین های خود را معرفی کرد.

بخش آیینی سنتی:

 

هیئت داوران این دوره از جشنواره، از محمد یوسفی زاده و علیرضا کریم پور، سازندگان و نوازندگان موسیقی نمایش شاختا بابا از مرند قدردانی کرد.

همچنین با رای هیئت داوران از مهدی محمد نژاد و نوید لاهیجی آهنگ ساز و نوازنده  نمایش دعای افتاب از لاهیجان به عنوان اثر برگزیده  تجلیل شد.

در بخش طراحی فضا از  سیمین بختیار غفاری طراح فضای نمایش دعای آفتاب از لاهیجان، تقدیر  و از مرتضی اسدی مرام طراح فضای نمایش داول کشی از کرمانشاه به عنوان اثر برگزیده این دوره از جشنواره تقدیر شد.

هیئت داوران جایزه بخش تحقیق و پژوهش را به هواس بلوک پژوهشگر  نمایش داول کشی از کرمانشاه تقدیم کرد.

در بخش کارگردانی این بخش هیئت داوران از محمد علی صادق حسنی کارگردان نمایش دعای آفتاب از لاهیجان تقدیر و مرتضی اسدی مرام کارگردان نمایش داول کشی از کرمانشاه را به عنوان اثر برگزیده معرفی کرد.

در بخش آزاد:

هیئت داوران در بخش طراحی پوستر و بروشور، هومن رحیمی طراح پوستر و برشور نمایش دروازه های جهنم ، سامان رستمی پور طراح پوستر درباره یک توپ از قروه و آویده یزدانی طراح پوستر و برشور  نمایش بیگانگی از آمل را به ترتیب نفرات اول تا سوم این بخش معرفی کرد.

در بخش موسیقی این بخش، از «امیرمحمد بهزادی» از نمایش بیگانگی از آمل تقدیر شد، رتبه اول «احمد الفتی» و «مجید رهبری آزاد» از نمایش "اگر دربند درمانی" از آستانه اشرفیه شدند، رتبه دوم «فرید امام جمعه» از نمایش تیک تاک از بوکان شد و رتبه سوم هم به «مهرداد موسوی» از نمایش زلزله از کرمانشاه اهدا شد.

در بخش طراحی لباس، رتبه اول به طراحان نمایش «دایره مربع مستطیل» ئه‌ژین عبدالله زاده و افشین خدری از سنندج تعلق گرفت، رتبه دوم به «ساریه امینی» از نمایش تیک تاک از بوکان اهدا شد و رتبه سوم به «سعید خیراللهی» از نمایش یخچال از ایلام اهدا شد.

در بخش طراحی فضا، «امیر شهبازیان» به خاطر فضای نمایش درباره یک توپ از قروه قدردانی شد و رتبه اول به نمایش چمدان مختار محمدی از مریوان، رتبه دوم صعود به ارتفاعات بالا، مهدی حبیبی از تهران و رتبه سوم نمایش دایره مربع مستطیل، ئه ‌ژین عبدالله زاده و افشین خدری از سنندج معرفی شدند.

در بخش تقدیر و تشکر از بازیگران خردسال و نوجوان، السا کلهر بازیگر نمایش خون از الوند، بیتا شهبازیان بازیگر نمایش درباره یک توپ از قروه، هلین محمدی از نمایش چمدان از مریوان و بازیگر جوان نمایش دایره مربع مستطیل آرتین امجدی از سنندج مورد تقدیر قرار گرفتند.

بخش بازیگری بانوان، رتبه اول به نازیلا امینی از نمایش تیک تاک از بوکان رسید، رتبه دوم به نرگس خاککار از تهران از نمایش صعود به ارتفاعات تعلق گرفت و رتبه سوم به صورت مشترک به دو بازیگر نمایش یخچال، مرجان قاسمی از ایلام و مرجان آقانوری، نمایش سال به سال از مریوان اهدا شد.

بخش بازیگری آقایان، رتبه اول به «مصطفی کولیوندی» بازیگر نمایش‌های صعود به ارتفاعات بالا و چهار دیواری اختیاری رسید، رتبه دوم به صورت مشترک به «هاوری رضایی» بازیگر تیک تاک از بوکان و «احمد جعفری» از نمایش یخچال از دهلران اهدا شد و رتبه سوم هم به صورت مشترک «مالک آبسالان» بازیگر نمایش چهاردیواری اختیاری از دهلران و «سیوان فتاحی» از نمایش سال به سال از مریوان معرفی شدند.

در این بخش از بازیگر دو گروه نمایش بیگانگی و نمایش مستطیل مربع دایره تقدیر شد و جایزه ویژه هیات داوران هم به مختار محمدی از نمایش چمدان از مریوان اهدا شد.

در بخش طرح و ایده؛ رتبه اول به موسی هدایتی از نمایش درباره یک توپ از قروه، رتبه دوم به صورت مشترک به «افشین خدری» از نمایش دایره مربع مستطیل از سنندج و «مختار محمدی» از نمایش چمدان از مریوان اهدا شد و رتبه سوم هم به صورت مشترک به نرگس خاککار از نمایش صعود به ارتفاعات بالا از تهران و سوران حسینی از نمایش سال به سال از مریوان تعلق گرفت.

در بخش کارگردانی؛ هیات داوران از نرگس خاککار، کارگردان نمایش صعود به ارتفاعات بالا قدردانی کردند و رتبه اول به افشین خدری، کارگردان نمایش مربع مستطیل دایره از سنندج اهدا شد، رتبه دوم به صورت مشترک به کارگردان نمایش بیگانگی غنچه شکوهیان از آمل و یخچال سعید خیراللهی از دهلران رسید و رتبه سوم هم به صورت مشترک به سوران حسینی، کارگردان نمایش سال به سال از مریوان و نازیلا امینی از نمایش تیک تاک از بوکان اهدا شد.

در پایان نمایش های برگزیده جهت معرفی به دبیرخانه جشنواره فجر هم در دو بخش آیینی و سنتی معرفی شدند که در بخش آیینی سنتی؛ نمایش‌های داول کشی از کرمانشاه و دعای آفتاب از لاهیجان و در بخش مسابقه آزاد؛ نمایش‌های صعود به ارتفاعات بالا از تهران، بیگانگی از آمل، سال به سال از مریوان، یخچال از دهلران، دایره مربع مستطیل از سنندج، درباره یک توپ از قروه، چمدان از مریوان و تیک تاک از بوکان معرفی شدند./هاژه 

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
709
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php