رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الإثنين ۱۴ جماد أول ۱۴۴۰
  • 2019 Monday 21 January
    مهاباد لطیف
    (°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.٧٠(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.٧٠(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
بهمن ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« دی    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

نمایش ” پاکیزه ” با احترام و ادای دین به نویسنده و منتقد مریم قاضی در شهرستان مریوان به روی صحنه می رود.

 

کریم خاوری سرپرست گروه تئاتر "ری را" و کارگردان این نمایش ضمن اعلام این خبر به بینه‌ر گفت: پاکیزه نوشته تریفه کریمیان با نقش آفرینی کژان اسدی و به تهیه کنندگی کویستان کیانی از  ۲٤  الی ۲۸ آذرماه در سالن آمفی تئاتر فرهنگ سرای شهرداری مریوان اجرا می شود.

 

موضوع نمایشنامه پاکیزه به روایت تاثیرات مخرب و فاجعه بار جنگ بر زندگی و سرنوشت زنان می پردازد. 

 

 خاوری افزود: همچنین عوامل اجرایی نمایش دستیار کارگردان وریا فلاحی، مدیرصحنه حمید فرخ نژاد، مشاور کارگردان اوین بابایی، طراح صحنه کریم خاوری و نامق خدایار، طراح لباس کژان اسدی، دوخت لباس سمیرا اسپرا و کوثر مرادی، منشی صحنه گوران جهانی، موسیقی آرتین حسن زاده، صدا حمید فرخ نژاد، طراح نور وریا فلاحی، گریم حسن سجادی، طراح پوستر و بروشور هیمن کانی سانانی، عکاس نامق خدایار، تصویر بردار فرید نیک خواه، تبلیغات مجازی عبدالرحمان عزیزی، روابط عمومی محمد بهرامی هستند. 

خاوری تصریح کرد: گروه تئاتر " ری را " سال گذشته در بخش صحنه ای مسابقه ایران سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با اجرای  نمایش " تابستان " نوشته و کارگردانی سعدی محمدی  در تالار اصلی مولوی حضور پیدا کرد. 

گروه تئاتر " ری را " از سال ۱۳۸۹ در قالب طرح استقرار گروه های نمایشی کشور تٵسیس و در بخش پژوهش، اجراهای صحنه ای و خیابانی، برگزاری کارگاه های آموزشی فعالیت مستمر دارد.

 

بنابراین گزارش نمایش پاکیزه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و مریوان،  شرکت تشریفاتی سولار زاگروس، تولیدی اسرا و مرادی، مٶسسه نیمافیلم،  شهرداری و شورای اسلامی مریوان به روی صحنه می رود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
748
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php