رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الإثنين ۲۸ جماد ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Monday 30 December
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« فروردین   خرداد »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
رویای سینما در سقز محقق شد

محمد زارع زادە بانی تجدید حیات سینما در سقز

در ابتدایی ترین نگرش ها جهت بررسی بافت و وضعیت فرهنگی هر شهر یا منطقە دستەای از المان ها توجه فرد را جلب می کند و در سیر مطالعات وی می توانند رهنمون سیر نگرش وی باشد کە بافت شهری ، وضعیت میراث فرهنگی و باستانی ، فضا ، مکان و امکانات فرهنگی و هنری و… می تواند از این جملە المان ها باشد.

به گزارش بینەر، شهرستان تاریخی سقز واقع در شمال غربی استان کردستان و در سەراهی  بخشی از مهمترین راههای مواصلاتی غرب کشور است کە با قدمتی بالغ بر ٣٥٠٠ سال و پتانسیل بالای ظرفیت های فرهنگی و هنری عملا سالیانی است  از فضایی تحت عنوان سینما کە از ابتدایی ترین امکانات و فضاهای فرهنگی و هنری هر شهر محصوب می‌شود ،  محروم است .

محمد زارع زاده ، هنرمند پیشکسوت تئاتر و  مدیر انجمن هنر های نمایشی شهرستان، قریب بە یک سال است کە بە عنوان سرمایەگذار بخش خصوصی در تنها سالن آمفی تئاتر ادارە فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی شهرستان سقز مشغول بە انجام فعالیت های فرهنگی و هنری می‌باشد. این در شرایطی است کە سالن مذکور در ایدەآل ترین حالت موجود باکیفیت ترین مکان سقز در صنف خود است کە آن هم در مقایسە با استاندارد های موجود باید گفت سالنی است برخوردار از حداقل‌ها.

زارع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ساکاپرس اظهار داشت کە طی پیگیری های مکرر وی و مساعدت های ریاست ادارە فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی شهرستان سقز ، هیوا حاج محمدی و همکاری های پیشکسوتان عرصەی نمایش بالاخص اسماعیل پاشایی پروژەی افتتاح سینما در فضای آمفی تئاتر ارشاد اسلامی سقز بە ثمر نشست.

پنجشنبە ١٣٩٦/٢/٩ حول و حوش ساعت ١٦ مراسم افتتاح و اولین سانس کاری این مرکز با اکران فیلم سلام بمبئی ،با کیفیت پخش دیجیتال، کە از فیلم های تازە اکران شدە در سینما های سطح کشور می‌باشد، آغاز خواهدشد.

افتتاح این سینما در تداوم پروژەی “سلام سینما” خواهد بود کە سقز بە عنوان اولین مرکز و شعبە از این برنامە در غرب کشور شروع بە کار خواهد کرد. امر تجهیز و راه اندازی این سینما را بخش دولتی برعهده گرفتە و همانطور کە گفتە شد تداوم امر مدیریت و اجرایی آن بە بخش خصوصی واگذار گردیدە. از درآمد ماحصل این سینما ۷۰درصد بخش دولتی و ۳۰ درصد بخش خصوصی سهم می‌برند.

موسسەی هنری تبلیغاتی خیاطباشی بە عنوان بزرگترین اسپانسر سینما دیجیتال در غرب کشور تنها پشتیبان مالی بخش خصوصی سینمای سقز خواهد بود کە ساکاپرس این امر فرهنگی را ارج نهادە و امیدوار است فعالیت هایی از این قبیل را در شهرستان و منطقە بیشتر شاهد باشد.

ساکاپرس مدتی است کە بحث سینما در سقز را زیر ذرەبین بردە است کە شروع آن با خبر افتتاح این سینما بە اطلاع مخاطبین گرامی رسید. مباحثی از جملە ، دیگر پتانسیل های فیزیکی و… موجود در شهرستان برای اجرای همچین پروژەهایی ، علل تعویق و تعلیق فعالیت سینما های سقز و در صدر، نقد های وارد بر این سینمای در حال افتتاح. در حال حاضر شاهد فضای پر هیاهوی انتخاباتی در ایران و در شهرستان هستیم کە افتتاح این پروژە خود بە بسیاری از شایعات شائبە خواهد داد و از دیگر سو شرایط فیزیکی و مکانی و… این سینما خود درخور نقد ها و مباحث جنجالی خواهد بود کە بە امید حق در صورت مساعد بودن فضا این عناوین مشروحا و مطعاقبا در این پایگاه خبری منتشر خواهد شد.

منبع: ساکاپرس

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2918
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: