رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٩(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.٣۵(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.٣۵(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
تیر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« خرداد    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
  • دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
  • کد خبر : 4342
  • مشاهده : 389 بازدید
  • س.ت » سینما » مصاحبه
  • چاپ خبر : محمد زارع زادە بانی تجدید حیات سینما در سقز
رویای سینما در سقز محقق شد

محمد زارع زادە بانی تجدید حیات سینما در سقز

در ابتدایی ترین نگرش ها جهت بررسی بافت و وضعیت فرهنگی هر شهر یا منطقە دستەای از المان ها توجه فرد را جلب می کند و در سیر مطالعات وی می توانند رهنمون سیر نگرش وی باشد کە بافت شهری ، وضعیت میراث فرهنگی و باستانی ، فضا ، مکان و امکانات فرهنگی و هنری و… می تواند از این جملە المان ها باشد.

به گزارش بینەر، شهرستان تاریخی سقز واقع در شمال غربی استان کردستان و در سەراهی  بخشی از مهمترین راههای مواصلاتی غرب کشور است کە با قدمتی بالغ بر ٣٥٠٠ سال و پتانسیل بالای ظرفیت های فرهنگی و هنری عملا سالیانی است  از فضایی تحت عنوان سینما کە از ابتدایی ترین امکانات و فضاهای فرهنگی و هنری هر شهر محصوب می‌شود ،  محروم است .

محمد زارع زاده ، هنرمند پیشکسوت تئاتر و  مدیر انجمن هنر های نمایشی شهرستان، قریب بە یک سال است کە بە عنوان سرمایەگذار بخش خصوصی در تنها سالن آمفی تئاتر ادارە فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی شهرستان سقز مشغول بە انجام فعالیت های فرهنگی و هنری می‌باشد. این در شرایطی است کە سالن مذکور در ایدەآل ترین حالت موجود باکیفیت ترین مکان سقز در صنف خود است کە آن هم در مقایسە با استاندارد های موجود باید گفت سالنی است برخوردار از حداقل‌ها.

زارع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ساکاپرس اظهار داشت کە طی پیگیری های مکرر وی و مساعدت های ریاست ادارە فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی شهرستان سقز ، هیوا حاج محمدی و همکاری های پیشکسوتان عرصەی نمایش بالاخص اسماعیل پاشایی پروژەی افتتاح سینما در فضای آمفی تئاتر ارشاد اسلامی سقز بە ثمر نشست.

پنجشنبە ١٣٩٦/٢/٩ حول و حوش ساعت ١٦ مراسم افتتاح و اولین سانس کاری این مرکز با اکران فیلم سلام بمبئی ،با کیفیت پخش دیجیتال، کە از فیلم های تازە اکران شدە در سینما های سطح کشور می‌باشد، آغاز خواهدشد.

افتتاح این سینما در تداوم پروژەی “سلام سینما” خواهد بود کە سقز بە عنوان اولین مرکز و شعبە از این برنامە در غرب کشور شروع بە کار خواهد کرد. امر تجهیز و راه اندازی این سینما را بخش دولتی برعهده گرفتە و همانطور کە گفتە شد تداوم امر مدیریت و اجرایی آن بە بخش خصوصی واگذار گردیدە. از درآمد ماحصل این سینما ۷۰درصد بخش دولتی و ۳۰ درصد بخش خصوصی سهم می‌برند.

موسسەی هنری تبلیغاتی خیاطباشی بە عنوان بزرگترین اسپانسر سینما دیجیتال در غرب کشور تنها پشتیبان مالی بخش خصوصی سینمای سقز خواهد بود کە ساکاپرس این امر فرهنگی را ارج نهادە و امیدوار است فعالیت هایی از این قبیل را در شهرستان و منطقە بیشتر شاهد باشد.

ساکاپرس مدتی است کە بحث سینما در سقز را زیر ذرەبین بردە است کە شروع آن با خبر افتتاح این سینما بە اطلاع مخاطبین گرامی رسید. مباحثی از جملە ، دیگر پتانسیل های فیزیکی و… موجود در شهرستان برای اجرای همچین پروژەهایی ، علل تعویق و تعلیق فعالیت سینما های سقز و در صدر، نقد های وارد بر این سینمای در حال افتتاح. در حال حاضر شاهد فضای پر هیاهوی انتخاباتی در ایران و در شهرستان هستیم کە افتتاح این پروژە خود بە بسیاری از شایعات شائبە خواهد داد و از دیگر سو شرایط فیزیکی و مکانی و… این سینما خود درخور نقد ها و مباحث جنجالی خواهد بود کە بە امید حق در صورت مساعد بودن فضا این عناوین مشروحا و مطعاقبا در این پایگاه خبری منتشر خواهد شد.

منبع: ساکاپرس

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php