رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٢٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ٩.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
  • کد خبر : 4342
  • مشاهده : 332 بازدید
  • س.ت » سینما » مصاحبه
  • چاپ خبر : محمد زارع زادە بانی تجدید حیات سینما در سقز
رویای سینما در سقز محقق شد

محمد زارع زادە بانی تجدید حیات سینما در سقز

در ابتدایی ترین نگرش ها جهت بررسی بافت و وضعیت فرهنگی هر شهر یا منطقە دستەای از المان ها توجه فرد را جلب می کند و در سیر مطالعات وی می توانند رهنمون سیر نگرش وی باشد کە بافت شهری ، وضعیت میراث فرهنگی و باستانی ، فضا ، مکان و امکانات فرهنگی و هنری و… می تواند از این جملە المان ها باشد.

به گزارش بینەر، شهرستان تاریخی سقز واقع در شمال غربی استان کردستان و در سەراهی  بخشی از مهمترین راههای مواصلاتی غرب کشور است کە با قدمتی بالغ بر ٣٥٠٠ سال و پتانسیل بالای ظرفیت های فرهنگی و هنری عملا سالیانی است  از فضایی تحت عنوان سینما کە از ابتدایی ترین امکانات و فضاهای فرهنگی و هنری هر شهر محصوب می‌شود ،  محروم است .

محمد زارع زاده ، هنرمند پیشکسوت تئاتر و  مدیر انجمن هنر های نمایشی شهرستان، قریب بە یک سال است کە بە عنوان سرمایەگذار بخش خصوصی در تنها سالن آمفی تئاتر ادارە فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی شهرستان سقز مشغول بە انجام فعالیت های فرهنگی و هنری می‌باشد. این در شرایطی است کە سالن مذکور در ایدەآل ترین حالت موجود باکیفیت ترین مکان سقز در صنف خود است کە آن هم در مقایسە با استاندارد های موجود باید گفت سالنی است برخوردار از حداقل‌ها.

زارع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ساکاپرس اظهار داشت کە طی پیگیری های مکرر وی و مساعدت های ریاست ادارە فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی شهرستان سقز ، هیوا حاج محمدی و همکاری های پیشکسوتان عرصەی نمایش بالاخص اسماعیل پاشایی پروژەی افتتاح سینما در فضای آمفی تئاتر ارشاد اسلامی سقز بە ثمر نشست.

پنجشنبە ١٣٩٦/٢/٩ حول و حوش ساعت ١٦ مراسم افتتاح و اولین سانس کاری این مرکز با اکران فیلم سلام بمبئی ،با کیفیت پخش دیجیتال، کە از فیلم های تازە اکران شدە در سینما های سطح کشور می‌باشد، آغاز خواهدشد.

افتتاح این سینما در تداوم پروژەی “سلام سینما” خواهد بود کە سقز بە عنوان اولین مرکز و شعبە از این برنامە در غرب کشور شروع بە کار خواهد کرد. امر تجهیز و راه اندازی این سینما را بخش دولتی برعهده گرفتە و همانطور کە گفتە شد تداوم امر مدیریت و اجرایی آن بە بخش خصوصی واگذار گردیدە. از درآمد ماحصل این سینما ۷۰درصد بخش دولتی و ۳۰ درصد بخش خصوصی سهم می‌برند.

موسسەی هنری تبلیغاتی خیاطباشی بە عنوان بزرگترین اسپانسر سینما دیجیتال در غرب کشور تنها پشتیبان مالی بخش خصوصی سینمای سقز خواهد بود کە ساکاپرس این امر فرهنگی را ارج نهادە و امیدوار است فعالیت هایی از این قبیل را در شهرستان و منطقە بیشتر شاهد باشد.

ساکاپرس مدتی است کە بحث سینما در سقز را زیر ذرەبین بردە است کە شروع آن با خبر افتتاح این سینما بە اطلاع مخاطبین گرامی رسید. مباحثی از جملە ، دیگر پتانسیل های فیزیکی و… موجود در شهرستان برای اجرای همچین پروژەهایی ، علل تعویق و تعلیق فعالیت سینما های سقز و در صدر، نقد های وارد بر این سینمای در حال افتتاح. در حال حاضر شاهد فضای پر هیاهوی انتخاباتی در ایران و در شهرستان هستیم کە افتتاح این پروژە خود بە بسیاری از شایعات شائبە خواهد داد و از دیگر سو شرایط فیزیکی و مکانی و… این سینما خود درخور نقد ها و مباحث جنجالی خواهد بود کە بە امید حق در صورت مساعد بودن فضا این عناوین مشروحا و مطعاقبا در این پایگاه خبری منتشر خواهد شد.

منبع: ساکاپرس

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php