رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٠(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٣(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

بە گزارش پایگاە خبری هنری بینەر، در پی تعطیلی جشنواره تئاتر کردی ئامد در ترکیه به دلیل ادامەی واکنش های سیاسی حکومت ترکیه نسبت به کودتای نافرجام چند ماه قبل، اسماعیل پاشایی، پیشکسوت تئاتر و مسئول دبیرخانه ی جشنواره تئاتر کردی سقز بیانەای از سوی این دبیرخانه در محکومیت رفتار غیرمسئولانه و غیر دموکراتیک دولت ترکیه […]

بە گزارش پایگاە خبری هنری بینەر، در پی تعطیلی جشنواره تئاتر کردی ئامد در ترکیه به دلیل ادامەی واکنش های سیاسی حکومت ترکیه نسبت به کودتای نافرجام چند ماه قبل، اسماعیل پاشایی، پیشکسوت تئاتر و مسئول دبیرخانه ی جشنواره تئاتر کردی سقز بیانەای از سوی این دبیرخانه در محکومیت رفتار غیرمسئولانه و غیر دموکراتیک دولت ترکیه صادر کرد. متن بیانیه به شرح زیر است:
« در پی وقوع جریانات اخیر سیاسی در کردستان ترکیه و دستگیری و زندانی کردن نمایندگان و شهرداران شهر ئامد و دیگر شهرهای کردستان (ترکیه – باکور) پیش بینی می شد که با گماردن شهرداران وابسته به حزب حاکم روند عادی امور را دچار اختلال نمایند که در این میان چهارمین جشنواره تئاتر کوردی ئامد نیز که از ماەها قبل برای اجرای بین المللی آن تلاش ها و برنامه ریزی شده بود بی نصیب نماند و برگزاری آن در هالەای از ابهام قرارگرفته و از سوی شهردار منصوب حکومت و نه منتخب مردم، هیچ همکاری صورت نمی گیرد و دستور توقیف آن را داده است. مراودات فرهنگی دو جشنواره کوردی سقز و ئامد که از سال گذشته آغاز شده بود نوید روزهای خوبی در تعامل و همکاری هر دو جشنواره می داد ولی با این اوضاع بوجود آمده این مراودات فرهنگی نیز بشدت آسیب می بینند. اینجانب بعنوان مسئول دبیرخانه تئاتر کوردی سقز از طرف خود و اعضای گروەها و مدعوین دعوت شده به چهارمین جشنواره تئاتر کوردی ئامد اعتراض خود را نسبت به این تصمیم اعلام و خواستار برگزاری جشنواره طبق برنامەریزی مسئولان برگزاری جشنواره می باشیم و معتقدیم که برگزاری چنین جشنواره هایی و حضور گروههای نمایشی از دیگر کشورها موجب وفاق و همدلی بین گروههای نمایشی و رونق و تعالی تئاتر و کسب و تبادل تجربیات بیشترخواهد بود.
با آرزوی سربلندی و توفیقات بیشتر برای دوستان خوب تئاتر ئامد در برگزاری جشنواره 
اسماعیل پاشایی »
لازم به ذکر است پیش از این قرار بود دو اثر منتخب از جشنواره تئاتر کردی سقز در این جشنواره حضور داشته باشد که به دلیل اتفاقات سیاسی اخیر ترکیه ادامەی برگزاری جشنواره در هالەای از ابهام قرار دارد.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php