رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٧(in)
    محدوده دید ٧.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵٧(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

به گزارش پایگاه خبری هنری بینه‌ر، نمایش عروسکی « دنیای زیبا » به نویسندگی و کارگردانی شادی پاکزاد و کاری از گروه نمایش “کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره۲” مهاباد در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی که از ۵ مهرماه در ساری  آغاز  شود به اجرا پرداخت. شادی پاکزاد کارگردان نمایش در گفتگو با خبرنگار […]

به گزارش پایگاه خبری هنری بینه‌ر، نمایش عروسکی « دنیای زیبا » به نویسندگی و کارگردانی شادی پاکزاد و کاری از گروه نمایش “کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شماره۲” مهاباد در هفدهمین جشنواره نمایش عروسکی که از ۵ مهرماه در ساری  آغاز  شود به اجرا پرداخت.

شادی پاکزاد کارگردان نمایش در گفتگو با خبرنگار بینه‌ر گفت: این نمایش  ماجرای دو قورباغه است  که دوست هم هستند ودربرکه ای زندگی می کنند، دنبال راه چاره ای هستند که برکه را همیشه تمیز نگه دارند اما انسان ها محل زندگیشان را کثیف می کنند. یکی از آنها کم می آورد می رود که تنها باشد؛ دوست دیگر به دنبالش می رود، آنهاطی ماجراهایی دوباره همدیگر را پیدا می کنند، عهد می بندند همیشه باهم باشند و برکه را باهم تمیز نگه دارند.

 

وی اظهار داشت: این نمایش که بیشتر بر تنهایی و طبیعت اشاره دارد به مدت ۲۵ دقیقه  برای گروه سنی ب و ج (۶ تا ۱۲ سال) نوشته شده است، تمرینات  را از اوایل تیر ماه آغاز کردیم.

پاکزاد افزود: نمایش “دنیای زیبا” در هفدهمین جشنواره استانی نمایش عروسکی از میان ۲۰ اثر مقام نخست را به دست آورد. از ۶۵ نمایش راه یافته به داوری نهایی، ۱۱ اثر از ۹ استان برای شرکت در جشنواره کشوری معرفی شدند که نمایش “دنیای زیبا” کاری از کانون پرورش فکری کودکان و نو جوانان شماره ۲ مهاباد یکی از این ۱۱ اثر است.

فروزان امینی، سمیرا درویشی، صبا قریشی، فریبا جوانمردی و رویان قادری در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین شادی پاکزاد (نویسنده وکارگردان، طراح صحنه و عروسک) و بهناز حسنی(آهنگساز) از عوامل اجرایی این اثرند.

هفدهمین جشنواره کشوری نمایش عروسکی از ۵ الی ۷ مهر ماه در ساری برگزار می شود. نمایش “دنیای زیبا” کاری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مهاباد امروز ۶ مهر ماه ساعت ۱۱ به اجرا پرداخت.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php