رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٧(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.٣۶(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.٣۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« تیر    
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

به گزارش پایگاه خبری هنری بینەر به نقل از دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری شورای اسلامی‌ و شهرداری مریوان در سال «اقتصاد مقاومتی،داقدام و عمل» یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را با تکیه بر تجربیات […]

به گزارش پایگاه خبری هنری بینەر به نقل از دبیرخانه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، انجمن هنرهای نمایشی ایران و اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری شورای اسلامی‌ و شهرداری مریوان در سال «اقتصاد مقاومتی،داقدام و عمل» یازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را با تکیه بر تجربیات ارزنده گذشته و تلاش برای ارتقاء سطح کیفی و جایگاه هنری و اجتماعی این رویداد ارزشمند و به منظور ارتباط اثرگذار این هنر مردمی‌ و گسترش دایره مخاطبان در چشم‌انداز روشن فرهنگ و هنر ایران اسلامی‌ برگزار می‌نمایند.

محورهای مورد تاکید جشنواره: نگاه هنرمندانه به شعار سال١٣٩٥ «اقتصاد مقاومتی،اقدام وعمل»، پیشرفت اقتصادی و حمایت از تولیدات داخلی با تکیه بر توان و استعداد ایرانی، وفاق و انسجام اجتماعی و مشارکت سیاسی برای پیشرفت کشور، ترویج فرهنگ اصیل ایران اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ادبیات پایداری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر دریاچه زریبار)، آگاهی بخشی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق، دروغ و … با استفاده از امکانات هنرهای نمایشی و ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها است و مبارزه با تروریسم
بخش‌های جشنواره:
الف) بخش مسابقه
آثار این بخش از میان نمایش‌های متقاضی با گونه‌های متفاوت نمایش‌های فضای باز با اولویت محورهای مورد تأکید جشنواره انتخاب می گردد.
این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود و سقف پذیرش اثر در آن ۲۰ نمایش است
آثار متقاضی این بخش می بایست تا پیش از این در هیچ جشنواره رقابتی در گستره سراسری شرکت نکرده باشند.
به آثار راه یافته به این بخش حداقل ۰۰۰/۰۰۰/٢٥ ریال و حداکثر ۰۰۰/۰۰۰/٥٠ ریال (بر اساس ضوابط موجود) کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد.
با هدف ترویج و تشویق اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی، تنها آثاری می‌توانند در این بخش شرکت کنند که تا پیش از مهلت ارسال آثار حداقل ۵ اجرای عمومی (به تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استان) داشته باشند.
نمایش‌های برگزیده هیأت داوران از میان آثار این بخش به دبیرخانه سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود.
ب) بخش نمایش‌های آیینی و سنتی
آثار تولید شده بر اساس فرهنگ بومی و محلی، خرده فرهنگ‌ها، بازی‌های محلی، آیین و سنن اقوام مختلف کشور، فرهنگ اقوام و ملل
این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود و بر اساس انتخاب هیأت داوران در بخش‌های: ۱- تحقیق و پژوهش آیین‌ها ۲-کارگردانی ۳- طراحی فضای نمایشی، یک برگزیده معرفی شده و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد.
سقف پذیرش اثر در این بخش ۶ نمایش و حداکثر تعداد نفرات هر گروه در این بخش ۱۲ نفر خواهد بود.
به آثار راه یافته به این بخش حداقل ۰۰۰/۰۰۰/٣۵ ریال و حداکثر ۰۰۰/۰۰۰/۵۰ ریال بر اساس ضوابط موجود کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد.
نمایش‌های برگزیده هیأت داوران از میان آثار این بخش به دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی می‌ گردند.
ج) تئاتر ملل
ستاد برگزاری جشنواره برای این بخش آثاری از سایر کشورهای جهان را انتخاب و دعوت خواهد کرد. آثار تولید شده بر پایه شیوه‌های نوین تئاتر خیابانی که به مضامین انسانی همچون صلح و دوستی بین ملت‌ها و دفاع از ستمدیدگان بپردازد در اولویت انتخاب خواهد بود.
در صورت صلاحدید ستاد برگزاری و تصمیم دبیر جشنواره، آثار حاضر در این بخش در رقابت شرکت خواهند کرد.
د) بخش پژوهش
ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارتقا بنیه علمی تئاتر خیابانی کشور و تامین بخشی از نیازهای مطالعاتی هنرمندان علاقه مند به این حوزه، بخش پژوهش جشنواره را برگزار می‌کند. علاقمندان می‌توانند اصل مقالات تخصصی خود را در موضوعات مختلف مرتبط با تئاتر خیابانی به دبیرخانه دائمی جشنواره ارسال کنند.
به برگزیدگان این بخش به انتخاب هیأت داوران، تا سقف ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ ریال در قالب حق التالیف پرداخت خواهد شد.
پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط نیز می‌تواند متقاضی حضور در این بخش باشند.
رعایت قواعد پژوهش، تحقیق و نگارش در مقالات ارسالی الزامی است.
مقالات ارسالی باید تا کنون به چاپ نرسیده باشند.
ترجمه مقالات تخصصی حوزه تئاتر خیابانی نیز در این بخش پذیرفته خواهد شد.
مجموعه مقالات برگزیده در صورت تائید هیئت داوران منتشر خواهد شد.
هـ) بخش مسابقه و نمایشگاه عکس تئاتر خیابانی
این بخش که مختص عکس نمایش‌های خیابانی (اجراهای عمومی و جشنواره‌ها) است به صورت رقابتی برگزار می‌شود و به برگزیدگان هیأت داوران جوایزی اهداء خواهد شد.
هر متقاضی می‌تواند حداکثر ٥ اثر را به جشنواره ارسال کند.
علاوه بر ارسال آثار در قالب لوح فشرده با وضوح حداقل ۳۰۰ dpi ، آثار باید در اندازه٤۰☓٣٠ سانتی متر چاپ شده بر روی تخته شاسی به دبیرخانه ارسال گردد.
در طول برگزاری جشنواره آثار پذیرفته شده در قالب نمایشگاه به نمایش درخواهد آمد.
آثار ارسالی عودت داده نخواهد شد.
گاه شمار جشنواره:
مهلت دریافت اصل پژوهش‌ها: (مقالات تخصصی) ٢ مردادماه ۱۳۹٥
مهلت دریافت آثار بخش عکس: ١٠مردادماه ۱۳۹٥
مهلت دریافت لوح فشرده آثار تئاتر خیابانی: ٦ مردادماه ۱۳۹٥
برگزاری جشنواره: دهه سوم شهریورماه ۱۳۹٥
تذکرات مهم:
در بخش مسابقه، چنانچه در هر مرحله‌ای شرکت اثر ارسالی در جشنواره سراسری دیگر برای ستاد جشنواره محرز شود از ادامه حضور آن در جشنواره جلوگیری خواهد شد.
متقاضی اثر، مسئول کیفیت مدارک ارسالی به ویژه لوح فشرده تصویری است و در صورت عدم پخش تصویر یا صدای نمایش، ستاد برگزاری هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت.
حضور در جشنواره به منزله پذیرش ضوابط اجرایی آن است و گروه‌های شرکت کننده ملزم به رعایت قوانین، مقررات و برنامه‌ریزی اجرایی جشنواره خواهند بود.
ستاد برگزاری مسئولیتی در قبال تهیه سیستم صوتی، دکور، آکسسوار و … برای گروه‌های شرکت کننده نخواهد داشت.
مدارک مورد نیاز:
مدارک عمومی:
فرم تکمیل شده تقاضای حضور در جشنواره
یک قطعه عکس ۴☓۳ از کارگردان، پژوهشگر یا عکاس
خلاصه سوابق هنری کارگردان، پژوهشگر یا عکاس
تذکر: به مدارک ارسالی ناقص یا مدارکی که پس از موعد مقرر به دبیرخانه جشنواره ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد.
مدارک اختصاصی هر بخش:
الف) مسابقه و نمایش‌های آیینی و سنتی
چهار نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری با کیفیت اثر در فرمت‌های معمول پخش DVD
یک نسخه لوح فشرده حاوی چند عکس با کیفیت از اجرا
مجوز طراح ایده یا نویسنده
تأییدیه اجرای عمومی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا انجمن هنرهای نمایشی استان (آثار شهرستان‌ها)
ب) پژوهش
سه نسخه اصل مقاله
یک نسخه لوح فشرده حاوی فایل word مقاله
چکیده مقاله در یک صفحهA٤
ج) مسابقه و نمایشگاه عکس تئاتر
نسخه چاپ شده آثار در ابعاد ٤۰☓٣٠ سانتی متر
فایل آثار بر روی لوح فشرده با کیفیت حداقل ۳۰۰ dpi
مشخصات عکس شامل نام عکاس، نام نمایش، زمان و مکان اجرای نمایش می بایست بر روی برچسب در پشت آثار الصاق شود.
نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان
کردستان، مریوان، بلوار فرهنگ، مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دبیرخانه دائمی دهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان-کد پستی: ۶۶۷۱۷۴۳۱۷۳
تلفن: ۰۸۷۳۴۶۰۱۱۵۴
نمابر: ۰۸۷۳۴۶۰۱۱۵۵
نشانی الکترونیکی gmail.com@Mariwan.Festival
سایت جشنواره www.Mariwanfestival.com
سایت ایران تئاتر www. Theater.ir

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php