رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٧(in)
    محدوده دید ٧.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵٧(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • جمعه ۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۴
  • کد خبر : 2863
  • مشاهده : 306 بازدید
  • س.ت
  • چاپ خبر : درخشش مراکز استان های کردنشین در نوزدهمین جشنوارە تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها

نوزدهمین جشنوارە تولیدات رادیویی و تلویزیونی استان ها با درخشش مراکز کُردنشین پایان یافت.

بە گزارش بینەر، نوزدهمین جشنوارە تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها کە از ٣٠ آذرماە شروع شد پنجشنبە ٢ دی ماه با اعلام برترین ها پایان یافت کە مراکز کُردنشین دستاوردهای چشم گیری داشتند.
 
در بخش تولیدات تلویزیونی:
مرکز مهاباد:
١. شهرام میکاییلی (جایزه بهترین کارگردانی برای برنامه «پەپولەکان»)
٢. امیر ملاپور (جایزه بهترین تهیه کنندگی برای برنامه «مانگەشەو»)
٣. خالد امام زنبیلی (جایزه بهترین مجری مرد برای برنانه «مانگەشەو»)
٤. هوشنگ میرزایی (جایزه بهترین تهیه کنندگی برای مستند «آلفارد»)

مرکز کردستان: 
١. حمیرا ریاضی (بهترین بازیگری برای فیلم «ژوان»)
٢. رضوان خدامی (جایزه بهترین بازیگری زن برای سریال «زریان»)
٣. سارا بهرامی(جایزه بهترین تهیه کنندگی برای برنامه «پەپولەکانی نیشتمان»)

مرکز ایلام:
١. روح الله اکبری (جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم داستانی «برای هانا»)
٢. آرزو خانی (جایزه بهترین مجری زن برای برنامه «گل هیرو»)
٣. صلاح آزوغ (جایزه بهترین تهیه کنندگی برای «آن مرد در آتش آمد») 

مرکز کرمانشاه:
١. رضا سنجابی (جایزه بهترین طراحی صحنه برای برنامه «یخ در بهشت»)

در حوزه خبر تلویزیون:          
تیتراژ و وله مجموعه خبری ایلام، گرافیست: علی هواسی

در بخش ویژه تلویزیون: 
موضوع شعار سال جادوی همت صابر چهری از مرکز کرمانشاه    

درحوزه خبر مکتوب: 
گزارش «چرا چشمه های استانی خشکیده اند؟» پروین شهسواری از مرکز کرمانشاه

در بخش جنبی مشارکتی:
موضوع بهداشت و سلامت شهریار ادیب از مرکز مهاباد

شایان ذکر است کە کل آثار مورد بررسی قرار گرفته یک هزار و ٥٧٥ اثر بوده است که از این میان ٣٤١ اثر در حوزه سیما، ٤٤٠ اثر در حوزه صدا، ٤٤٣ اثر در حوزه خبر، ٢٦٠ اثر در حوزه موسیقی و شعر و ٩١ اثر در حوزه پژوهش بوده است.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php