رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٩(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
  • کد خبر : 4303
  • مشاهده : 334 بازدید
  • خوشنویسی » س.ت
  • چاپ خبر : بزرگداشت استاد هیمن با تجلیل از برترین ها به کار خود پایان داد

   به گزارش بینەر، بە نقل از پایگاه خبری هاژه، عصر روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه مراسم پایانی اولین جشنواره سالانه خوشنویسی شعر کوردی بزرگداشت استاد محمدامین شیخ الاسلامی مکری "هیمن" در مهاباد برگزار گردید. این مراسم  با حضور پرشور هنرمندان عرضه خوشنویسی ایران و همچنین هنرمندان موکریان و شهرهای حومه و به همت […]

 

 به گزارش بینەر، بە نقل از پایگاه خبری هاژه، عصر روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه مراسم پایانی اولین جشنواره سالانه خوشنویسی شعر کوردی بزرگداشت استاد محمدامین شیخ الاسلامی مکری "هیمن" در مهاباد برگزار گردید.

این مراسم  با حضور پرشور هنرمندان عرضه خوشنویسی ایران و همچنین هنرمندان موکریان و شهرهای حومه و به همت انجمن خوشنویسان مهاباد با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری، شورا و شهرداری مهاباد در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای مراسم قادر مرادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد ضمن خیر مقدم حضار، از برگزارکنندگان مراسم تقدیر نمود. آقای آزاد محمودی مسئول انجمن خوشنویسان مهاباد به قرائت پیام جشنواره پرداخت. وی در بخشی از پیام ضمن اشاره به استاد هیمن گفت: شعر و زندگی وی از هم دور نیست، استاد هیمن شاعرانه زیسته و سالهای سخت آوارگی عمق ترین تجربه های غربت را به ایشان داده است.

محمودی همچنین گفت: هیمن توانسته یکی از هنری ترین، انسانی ترین و نوستالژی ترین ناله های انسانی را سر دهد، پیدا و پنهان شعرش چنان به هم آمیخته اند که به سان زبان واحد در هم تنیده اند.

دکتر محمد حسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: بزرگداشت هنر و دانش، بزرگداشت منش انسانیست. وی از همه خیرین مهاباد خواست تا جهت ساخت مکانی درخور انجمن خوشنویسان مهاباد تلاش کنند.

 

ساکت افزود: خوشنویسی در رواج شعر تاثیر بسزایی داشته است چرا که آن را به اوج رسانده، همانگونه که صدای دلنشین شجریان در در رواج شعر حافظ تاثیرگذار بوده است.

در ادامه دکتر ایرج شجاعی فرماندار مهاباد، شمسی فام عضو انجمن خوشنویسان مهاباد و استاد علی اشرف صندوق آبادی از اساتید برجسته خوشنویسی ایران به سخنرانی پرداختند.

همچنین خانم رویا آسیابان عضو انجمن ادبی مهاباد، رسول کریمی "سوتاو"، محمد حسین پور و ساکار صوفی زاده "محب مهابادی" به قرائت شعر پرداختند.

 

در این مراسم تیزر فعالیت یک سال اخیر انجمن خوشنویسان و همچنین پیام ویدیویی استاد غلام حسین امیرخانی پخش گردید که به علت کسالت و بیماری نتوانسته بود در مراسم حضور یابد.

گروه موسیقی ژیله‌مۆی موکریان به سرپرستی آقای صلاح خضری در دو بخش به اجرای موسیقی پرداخت.

بخش پایانی نیز به رونمایی از اثری هنری و حاصل تلاش انجمن خوشنویسان مهاباد از اشعار استاد هیمن با نام "یادم بکەن" و تجلیل از برگزیدگان جشنواره و تقدیر از برترین ها اختصاص یافته بود.

در این جشنواره نفرات برگزیده به شرح زیر بودند:

محمد شریف محمد ـ مقام اول

خسرو حسن زاده ـ مقام دوم

محمد کهوری و مصطفی مصطفی زاده  به طور مشترک ـ مقام سوم

نفرات برتر نیز به شرح زیر است:

کامل کاملی، فاروق خضری اقدم و فاطمه بستار

در این مراسم از افراد زیر که موفق به دریافت درجه فوق ممتاز خوشنویسی شده بودند تقدیر به عمل آمد:

اسماعیل عزت خواه، اسماعیل قادرپور، فاروق خضری اقدم، یوسف بهرامی و خانم سارا فرخی راد به عنوان جوانترین عضو انجمن خوشنویسان

همچنین از خانم فاطمه بستار اولین بانوی ممتاز انجمن خوشنویسان مهاباد نیز تقدیر ب

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php