رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ١١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مهر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
  • چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
  • کد خبر : 4303
  • مشاهده : 467 بازدید
  • خوشنویسی » س.ت
  • چاپ خبر : بزرگداشت استاد هیمن با تجلیل از برترین ها به کار خود پایان داد

   به گزارش بینەر، بە نقل از پایگاه خبری هاژه، عصر روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه مراسم پایانی اولین جشنواره سالانه خوشنویسی شعر کوردی بزرگداشت استاد محمدامین شیخ الاسلامی مکری "هیمن" در مهاباد برگزار گردید. این مراسم  با حضور پرشور هنرمندان عرضه خوشنویسی ایران و همچنین هنرمندان موکریان و شهرهای حومه و به همت […]

 

 به گزارش بینەر، بە نقل از پایگاه خبری هاژه، عصر روز سه شنبه ۲۹ فروردین ماه مراسم پایانی اولین جشنواره سالانه خوشنویسی شعر کوردی بزرگداشت استاد محمدامین شیخ الاسلامی مکری "هیمن" در مهاباد برگزار گردید.

این مراسم  با حضور پرشور هنرمندان عرضه خوشنویسی ایران و همچنین هنرمندان موکریان و شهرهای حومه و به همت انجمن خوشنویسان مهاباد با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرمانداری، شورا و شهرداری مهاباد در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای مراسم قادر مرادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد ضمن خیر مقدم حضار، از برگزارکنندگان مراسم تقدیر نمود. آقای آزاد محمودی مسئول انجمن خوشنویسان مهاباد به قرائت پیام جشنواره پرداخت. وی در بخشی از پیام ضمن اشاره به استاد هیمن گفت: شعر و زندگی وی از هم دور نیست، استاد هیمن شاعرانه زیسته و سالهای سخت آوارگی عمق ترین تجربه های غربت را به ایشان داده است.

محمودی همچنین گفت: هیمن توانسته یکی از هنری ترین، انسانی ترین و نوستالژی ترین ناله های انسانی را سر دهد، پیدا و پنهان شعرش چنان به هم آمیخته اند که به سان زبان واحد در هم تنیده اند.

دکتر محمد حسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: بزرگداشت هنر و دانش، بزرگداشت منش انسانیست. وی از همه خیرین مهاباد خواست تا جهت ساخت مکانی درخور انجمن خوشنویسان مهاباد تلاش کنند.

 

ساکت افزود: خوشنویسی در رواج شعر تاثیر بسزایی داشته است چرا که آن را به اوج رسانده، همانگونه که صدای دلنشین شجریان در در رواج شعر حافظ تاثیرگذار بوده است.

در ادامه دکتر ایرج شجاعی فرماندار مهاباد، شمسی فام عضو انجمن خوشنویسان مهاباد و استاد علی اشرف صندوق آبادی از اساتید برجسته خوشنویسی ایران به سخنرانی پرداختند.

همچنین خانم رویا آسیابان عضو انجمن ادبی مهاباد، رسول کریمی "سوتاو"، محمد حسین پور و ساکار صوفی زاده "محب مهابادی" به قرائت شعر پرداختند.

 

در این مراسم تیزر فعالیت یک سال اخیر انجمن خوشنویسان و همچنین پیام ویدیویی استاد غلام حسین امیرخانی پخش گردید که به علت کسالت و بیماری نتوانسته بود در مراسم حضور یابد.

گروه موسیقی ژیله‌مۆی موکریان به سرپرستی آقای صلاح خضری در دو بخش به اجرای موسیقی پرداخت.

بخش پایانی نیز به رونمایی از اثری هنری و حاصل تلاش انجمن خوشنویسان مهاباد از اشعار استاد هیمن با نام "یادم بکەن" و تجلیل از برگزیدگان جشنواره و تقدیر از برترین ها اختصاص یافته بود.

در این جشنواره نفرات برگزیده به شرح زیر بودند:

محمد شریف محمد ـ مقام اول

خسرو حسن زاده ـ مقام دوم

محمد کهوری و مصطفی مصطفی زاده  به طور مشترک ـ مقام سوم

نفرات برتر نیز به شرح زیر است:

کامل کاملی، فاروق خضری اقدم و فاطمه بستار

در این مراسم از افراد زیر که موفق به دریافت درجه فوق ممتاز خوشنویسی شده بودند تقدیر به عمل آمد:

اسماعیل عزت خواه، اسماعیل قادرپور، فاروق خضری اقدم، یوسف بهرامی و خانم سارا فرخی راد به عنوان جوانترین عضو انجمن خوشنویسان

همچنین از خانم فاطمه بستار اولین بانوی ممتاز انجمن خوشنویسان مهاباد نیز تقدیر ب

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
654
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php