رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد ابری
    ١۴(°C)
    وزش باد ٧(mph)
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مهر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
  • چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷
  • کد خبر : 977
  • مشاهده : 363 بازدید
  • تئاتر » س.ت
  • چاپ خبر : تراژدی عزیز شنگال این بار در مهاباد
نمایش کردی «له‌گله‌گه‌کان» از 30 اردیبهشت ماه در مهاباد به روی صحنه می رود

تراژدی عزیز شنگال این بار در مهاباد

به گزارش بینه‌ر، نمایش کردی «له‌گله‌گه‌کان» به نویسندگی صابر نیکبخت و کارگردانی سیروان خضرپور و کاری از گروه نمایش آرتین مهاباد روز پنج شنبه در مهاباد به روی صحنه می رود.

نمایش «له‌گله‌گه‌کان» که ترکیبی از حرکت، موسیقی و انیمیشن است، روایت کودکی پنج ساله شنگالی که بر اثر یورش داعش به منطقه شنگال عراق آواره می‌شود را به تصویر می کشد.

کارگردان این اثر درباره موضوع داستان این نمایش در گفتگو با خبرنگار بینه‌رعنوان کرد: بعد از حمله داعش به شهر شنگال، در جريان فرار اهالی شهر، عزيز پسر بچه ی ٤ ساله در گير و دار فرار از خانواده اش باز ميماند. عزيز چند روز تنها زير آفتاب ميماند و بعد از چند روز او را پيدا و به بيمارستانی در سوريه منتقل می كنند. پدر و مادرش از طريق رسانه ها بيمارستان محل درمان عزيز را پيدا می كنند. پدر به دنبال عزيز به بيمارستان می رود اما عزيز چند ساعت قبل جانش را از دست داده است.

سیروان خضرپور در ادامه ضمن بیان این مطلب که حدود پنج ماه برای این کار وقت گذاشته شده است افزود: ما تمام تلاش خود را کرده ایم تا بتوانیم نمایشی درخور شان تماشاگر را به روی صحنه ببریم و از این رو بدون شک از مردم انتظار می رود با حمایت معنوی خود از این کار استقبال کنند.

در این نمایش ناصر بابائیان، پیمان بابائیان، گلچین دنیادیده، مهران فقری، مسعود شریفی، ملک احمدیان، شادی پاکزاد، نسرین چوپانی، کامران خاوری، مژگان عزیزی، سامان صادق امیری، سنار احمدپور، کوشا پیرمندی، رامان خضرپور، روژینا خاتم پور، ریبین آلی، ویان نظامی، رامان علی پور و به‌رزین شریفی به ترتیب ورود به صحنه به ایفای نقش می‌پردازند.

همچنین گلچین دنیادیده (صدای گردنبند عزیز)، شادی پاکزاد (صدای لی لی) و سیروان خضرپور (صدای لولو) گروه صداپیشگی این نمایش را شکل می دهند.

عزیز کودک پنج ساله شنگالی، از شنگال خود را به کردستان سوریه و منطقه کوبانی می رساند اما در اثر آوارگی در بیابان‌ها و از فرط تشنگی و شدت آفتاب کور می‌شود و در نهایت جان خود را از دست می‌دهد. «له‌گله‌گه‌کان» داستان این کودک را از زبان تک تیراندازی از داعش، پیشمرگان زن، پدر و مادر عزیز و دو لک لک به تصویر می کشد.

مناف ایرانپناه (سرپرست گروه)، سیروان خضرپور (کارگردان و طراح صحنه)، ابراهیم ابراهیمی (دستیار کارگردان و دستیار نور)، هژار نورانی و کیوان فهیمی (مشاور کارگردان)، سامان صادق امیری و سنار احمدپور‌ و کوشا پیرمندی (دستیار صحنه)، شادی پاکزاد (طراح عروسک)، شمال چرخ انداز (موسیقی)، رحمان پناهنده (دستیار موسیقی)، نیما زرگه (طراح پوستر و بروشور)، کاروان دوراندیش (مدیر روابط عمومی و امور رسانه ای و دستیار نور)، قادر طه زاده (طراح نور)، سلام عیسی زاده (مسئول امور مالی)، پژمان علی پور (طراح انیمیشن) و یونس جلفایی آذر (عکاس) دیگر عوامل اجرایی این اثرند.

نمایش کردی «له‌گله‌گه‌کان» به نویسندگی صابر نیکبخت و کارگردانی سیروان خضرپور از ۳۰ام اردیبهشت ماه سال جاری هر روز ساعت ۲۰ در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد به روی صحنه می رود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
657
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php