رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٢٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ٩.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۹
  • کد خبر : 1591
  • مشاهده : 321 بازدید
  • س.ت » گرافیک
  • چاپ خبر : افتتاح نمایشگاه پوسترهای لهستان در کرمانشاه

پوسترهای لهستان هم‌زمان با دهمین سالگرد تاسیس انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه در نگارخانه‌ی میرزا رضا کلهر افتتاح شد

به گزارش پایگاه خبری هنری بینەر به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه نمایشگاه پوسترهای لهستان هم‌زمان با دهمین سالگرد تاسیس انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه، شنبە ۹ مردادماه  در نگارخانه‌ی میرزا رضا کلهر افتتاح  شد.

بر پایه این گزارش؛ این نمایشگاه میزبان رادوسلاو زادوفسکی، کاردار فرهنگی سفارت لهستان در ایران و پریسا تشکری، طراح گرافیک و یکی از برنامه‌ریزان این نمایشگاه بود. نمایشگاه پوسترهای لهستان شامل پوسترهایی از طراحان گرافیک معاصر لهستان می‌باشد که از صبح روز ۱۰ مرداد آماده‌ بازدید عموم است. دهم مردادماه روز تاسیس انجمن طراحان گرافیک کرمانشاه است که به روز گرافیک کرمانشاه شناخته می‌شود و انجمن هرساله با دعوت از اساتید برجسته‌‌ی کشور و برگزاری جشنواره‌های سراسری، کارگاه‌های تخصصی و نمایشگاه‌های متفاوت، این روز را گرامی می‌دارد.

هماهنگی‌های به عمل آمده با سفارت لهستان، علاوه بر مجموعه پوسترها، آثار ویدئو آرت استودیو نویکی که یکی از استودیوهای پیشتاز در لهستان به شمار می‌رود نیز، هم‌زمان با این نمایشگاه به مدت یک هفته در نگارخانه‌ی‌ میرزا رضا کلهر به نمایش عموم در می‌آید.

پروژه‌ی «هفته‌ی طراحی گرافیک لهستان در تهران» پیش از این با حمایت سفارت لهستان، در موزه‌ی‌ هنرهای معاصر تهران و بنیاد لاجوردی، با تلاش‌های پریسا تشکری و رنه واوژگویچ طراح و نمایشگاه‌گردان لهستانی در اردیبهشت ۱۳۹۵برگزار شده بود که روزرنگ نیز یکی از حامیان این پروژه بود. احمری افزود: «این پروژه پوسترهایی متفاوت از آنچه تا کنون از طراحی گرافیک لهستان در ذهن همگان نقش بسته در معرض دید مخاطبین قرار می‌دهد و استاد لکس دروینسکی، گِژگُاژ لاشوک، اولا نیپسویی و همچنین مارچین نویکی و کاشا نِستروویچ از استودیوی نوویکی طراحان دعوت شده به این رویداد هستند.» نمایشگاه پوسترهای جدید لهستانی، توسط رادوسلاو زادوفسکی، کاردار فرهنگی سفارت لهستان در ایران، افتتاح ‌شد و ایشان به همراه پریسا تشکری در روز دهم مرداد نشستی با حضور طراحان گرافیک کرمانشاه برگزار کردند. گل فروشی تورج و شیرینى فروشی تابان ٢ از حامیان دیگر این برنامه در کرمانشاه هستند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php