رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • جمعه ۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
  • کد خبر : 3062
  • مشاهده : 255 بازدید
  • س.ت » موسیقی
  • چاپ خبر : فراخوان اولین دوره‌ی «جشنواره‌ی موسیقی صبا»

به گزارش بینەر، اولین دوره ی جشنواره ی موسیقی دانشجویی صبا که به همت دانشجویان دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر از امسال برگزار می شود، فراخوان داد. جشنواره شامل دو بخش «رقابتی» و «غیررقابتی» است و بخش رقابتی آن در ۵ محور زیر برگزار می‌شود: «اجرای موسیقی ایرانی» «اجرای موسیقی کلاسیک (موسیقی آکادمیک غرب)» «آهنگ‌سازی» «پژوهش […]

به گزارش بینەر، اولین دوره ی جشنواره ی موسیقی دانشجویی صبا که به همت دانشجویان دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر از امسال برگزار می شود، فراخوان داد.

جشنواره شامل دو بخش «رقابتی» و «غیررقابتی» است و بخش رقابتی آن در ۵ محور زیر برگزار می‌شود:

  1. «اجرای موسیقی ایرانی»
  2. «اجرای موسیقی کلاسیک (موسیقی آکادمیک غرب)»
  3. «آهنگ‌سازی»
  4. «پژوهش موسیقی»
  5. «بین‌رشته‌ای»

۱٫ اجرای موسیقی ایرانی

نخستين دوره‌ی «جشنوارۀ موسيقیِ صبا» در بخش ايرانی با تمركز بر گروه‌نوازی فعاليتِ خود را آغاز خواهد کرد.

شرايط كلی:
– گروه‌ها بايد از ٥ تا ۱۲ عضو داشته باشند.
– سرپرستِ آنسامبل باید دانشجو بوده و این امر مستلزم ارائه‌ی گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ی جشنواره است.
– سنِ اعضای آنسامبل نباید از ۳۰ سال بیشتر باشد.
– شرکت‌کنندگان از سازهای رايج در موسيقیِ شهریِ ايرانی در گروه استفاده کنند.
– زمان مجازِ اجرای برنامه ١٠ تا ١٥ دقيقه است.
– گروه‌ها حداقل ٢ قطعه و حداكثر ٣ قطعه را در برنامه‌ی خود بگنجانند.
– قطعات از نظرِ بافتاری حداقل دو صدايی باشند.
– پارتیتورِ قطعات به جشنواره ارسال شود.
– قطعات شرايط زير را دارا باشد: (لازم به ذكر است که قطعه‌ی سوم اختیاری است.)

قطعه‌ی شماره‌ی ١:
انتخاب از فهرستِ آهنگسازانِ زیر:
حسين عليزاده، پرويز مشكاتيان، حميد متبسم، فرامرز پايور، حسين دهلوي، شريف لطفی، محمدعلی كيانی‌نژاد، مجيد درخشانی، امير اسلامی و اعضای گروه كامكارها.
* دبيرخانه‌ی جشنواره پارتيتورِ بعضی از آثارِ آهنگ‌سازانِ يادشده را بر روی سايت جشنواره در اختيار متقاضيان قرار خواهد داد.

قطعه‌ی شماره‌ی ۲:
شرکت‌کنندگان باید یکی از آثار را آهنگ‌سازی یا تنظیم کرده؛ جشنواره می‌کوشد تا تواناییِ آهنگ‌سازیِ گروه‌ها را نیز محک بزند.
– پارتيتورِ اثر به‌صورتِ کامل بايد برای جشنواره ارسال شود.
* تنظيم: محدوديتی براي انتخابِ ملودی وجود ندارد.
* آثار می‌توانند باکلام باشند، اما جشنواره ضرورت یا امتیازِ خاصی برای آن محاسبه نمی‌کند.

 مرحله‌ی اولیه: تا پایانِ مدت‌زمان فراخوان (۱۵ بهمن ۱۳۹۵)

شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام می‌بایست به سایتِ جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیلِ فرم‌های ثبت‌نام یک نمونه‌ی تصویری از گروه آپلود کنند.
نمونه‌ی تصویری باید دارای شرایط زیر باشد:
– اجرای دو قطعه‌ی اول یادشده باشد.
– با همان زاویه‌ای از نوازندگان فیلم‌برداری شود که بر روی صحنه‌ی اجرا دیده خواهند شد.
– فیلم نباید بریده (cut) شده باشد.
– فیلم باید واجدِ یکی از فرمت‌های (avi, flv, mp4, wma, mpeg) باشد.

 مرحله‌ی نهایی: در تاریخ‌های ۳ الی ۶ اسفند ۹۵

– پذیرفته‌شدگان در مرحله‌ی اولیه درطول جشنواره به اجرای کل رپرتوار خواسته‌شده می‌پردازند.

هیئت داوران بخش اجرای موسیقی ایرانی (به ترتیب الفبا): احسان ذبیحی‌فر، ارژنگ سیفی‌زاده، اردشیرکامکار.

 جوایز:

  1. مقام اول: مبلغ نقدی ۲ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  2. مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  3. مقام سوم: مبلغ نقدی ۵۰۰ هزار تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا» 

۲٫ اجرای موسیقی کلاسیک

– ماده‌ی رقابتی اجرای موسیقی کلاسیک در دو مرحله و درقالبِ «هم‌نوازی» برگزار می‌شود.
– سرپرستِ آنسامبل باید دانشجو بوده و این امر مستلزم ارائه‌ی گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ی جشنواره است.
– سنِ اعضای آنسامبل نباید از ۳۰ سال بیشتر باشد.

 مرحله‌ی اولیه: تا پایانِ مدت‌زمان فراخوان (۱۵ بهمن ۹۵)

شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام می‌بایست به سایتِ جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیلِ فرم‌های ثبت‌نام یک نمونه‌ی تصویری از گروه آپلود کنند.

نمونه‌ی تصویری باید دارای شرایط زیر باشد:
– اجرای یک موومان یا قسمتی از یک موومان به‌طولِ ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از رپرتوارِ مرحله‌ی نهایی باشد.
– با همان زاویه‌ای از نوازندگان فیلم‌برداری شود که بر روی صحنه‌ی اجرا دیده خواهند شد.
– فیلم نباید بریده (cut) شده باشد.
– فیلم باید واجدِ یکی از فرمت‌های (avi, flv, mp4, wma, mpeg) باشد.

 مرحله‌ی نهایی: در تاریخ‌های ۳ الی ۶ اسفند ۹۵

– پذیرفته‌شدگان در مرحله‌ی اولیه درطول جشنواره به اجرا می‌پردازند.
– رپرتوارِ اجرایی: یک قطعه‌ی کاملِ غیرِتنظیمی (اوریجینال) چاپ‌شده برای آنسامبلِ کلاسیک تریو، کوارتت و کویینتت به‌طولِ ۱۰ الی ۲۰ دقیقه.
– امکانات صحنه: پیانو

هیئت داوران بخش اجرای موسیقی کلاسیک (به‌ترتیبِ الفبا): ربکا آشوقیان، گلفام خیام، سهراب کاشف، پیام گرایلی، آذین موحد.

 جوایز:

  1. مقام اول: مبلغ نقدی ۲ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  2. مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  3. مقام سوم: مبلغ نقدی ۵۰۰ هزار تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»

۳٫ آهنگ‌سازی

– بخش آهنگ‌سازی در دو ماده‌ی رقابتی «کرال» و «پرکاشن» برگزار می‌شود.
– آهنگ‌ساز می‌بایست دانشجو بوده یا حداکثر ۳ سال از فارغ‌التحصیلی وی سپری شده باشد، و این امر مستلزم ارائه‌ی گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ی جشنواره است.
– شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام می‌بایست تا تاریخ ۱۵ بهمن ۹۵ به سایت جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیل فرم‌های ثبت‌نام، پارتیتور (score) و پارت‌ها (parts)ی نت‌نویسی‌شده با نرم‌افزار را آپلود کنند.
– قطعه‌ی ارسال‌شده نباید تابه‌حال به‌طورِ رسمی اجرا شده باشد. شرکت‌کننده سَمپِلِ صوتی از اثرِ خود را نیز ارسال کند اما فرآیند داوری صرفاً بر اساس پارتیتورِ اثر صورت خواهد گرفت.
– از نوشتن اسم آهنگ‌ساز بر روی پارتیتور و پارت‌ها خودداری کنید.
– مواردِ فوق باید در یک فایل فشرده‌شده (zip یا rar) ارسال شوند.

 ماده‌ی «کرال»

در این ماده، قطعه‌ای برای «کر» با مشخصات زیر فراخوان می‌شود:
– چهار منطقه‌ی صوتیِ زنانه و مردانه در اثر به‌کار رفته باشد.
– از تقسیم کردنِ خطوط صدایی (div.) تا حدِ امکان خودداری شود.(به طور  كلي اجرايي بودن و  سادگي قطعات مورد نظر خواهد بود.به اين منظور از استفاده محدوده صوتي خيلي بالا يا خيلي پايين براي خاننده هاي كر خودداري  و به عنوان الگو به  آثار استاندارد رپرتوآر كُرال مراجعه شود.)
– طولِ قطعه بین ۲ الی ۴ دقیقه باشد.
– بر روی اشعارِ معاصر نوشته شده باشد.(فارسي)
– آکمپانیمان پیانو اختیاری است.
* «گروه کر شهر تهران» آثارِ برگزیده را اجرا خواهد کرد. برای اطلاعاتِ بیشتر درباره‌ی این گروه کُر بر روی لینک آن کلیک کنید.

 ماده‌ی «پرکاشن»

در این ماده، قطعه‌ای برای آنسامبل «پرکاشن» با مشخصات زیر فراخوان می‌شود:
– آنسامبلِ موردنظر شامل سازهای زیر است: (از هر ساز یک عدد موجود است، به استثناء موارد ذکرشده)
۱٫ سازهای کوبه‌ای با وسعت معین: ماریمبا، ویبرافون، گلوکن‌اشپیل، پیانو، چایمز (Chimes)، تیمپانی (۴ عدد)
۲٫ سازهای کوبه‌ای با وسعت نامعین: سنج (Cymbal)، مثلث، گانگ (Tamt)، قالب‌های چوبی (Wood Blocks)، کلاوس (Claves)، کاستانت (Castanets)، ماراکاس (Maracas)، گوییرو (Guiro)، طبل باس (۲ عدد)، اسنردرام، اسنر پیکولو، صفحه‌ی رعد و برق (Thunder Sheet)، دایره‌ی زنگی.
– طول قطعه بین ۴ الی ۸ دقیقه باشد.
– قطعه باید برای حداقل ۴ و حداکثر ۹ پرکاشنیست (با احتساب پیانو) نوشته شود.
* «آنسامبل پرکاشن تهران» آثارِ برگزیده را اجرا خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی این آنسامبل بر روی لینک آن کلیک کنید.

 هیئت داوران بخش آهنگ‌سازی (به‌ترتیبِ الفبا): محمدرضا تفضلی، مهدی حسینی، محمدسعید شریفیان، نادر مشایخی، امین هنرمند.

 جوایز در هر ماده:

  1. مقام اول: مبلغ نقدی ۲ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  2. مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  3. مقام سوم: مبلغ نقدی ۵۰۰ هزار تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»

۴. پژوهشِ موسیقی

– ماده‌ی رقابتی پژوهش موسیقی تألیفِ «مقاله» است.
– مؤلف باید دانشجو باشد و این امر مستلزم ارائه‌ی گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ی جشنواره است.
– شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام تا تاریخ ۱۵ بهمن ۹۵ به سایت جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیل فرم‌های ثبت‌نام، مقاله‌ی خود را به‌همراهِ «چکیده»ی آن در سایت جشنواره آپلود کنند.
– مقاله‌ی مورد نظر نباید تاکنون چاپ شده‌باشد.
– از برگزیدگان برای ارائه‌ی شفاهیِ مقاله‌ی خود درقالبِ همایش طیِ دورانِ برگزاری جشنواره دعوت به عمل خواهد آمد. مدت‌زمانِ ارائه‌ی پژوهشِ برگزیدگان حداکثر ۳۰ دقیقه خواهد بود.

 هیئت داوران بخش پژوهش موسیقی (به‌ترتیبِ الفبا): هومان اسعدی، بابک خضرایی، حمید عسکری رابُری.

 جوایز:

  1. مقام اول: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  2. مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  3. مقام سوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php