رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵
  • الأحد ۲۹ جماد أول ۱۴۳۸
  • 2017 Sunday 26 February
    مهاباد لطیف
    (°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۶٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اسفند ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« بهمن    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
2829  
  • جمعه ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
  • کد خبر : 3062
  • مشاهده : 82 بازدید
  • س.ت » موسیقی
  • چاپ خبر : فراخوان اولین دوره‌ی «جشنواره‌ی موسیقی صبا»

به گزارش بینەر، اولین دوره ی جشنواره ی موسیقی دانشجویی صبا که به همت دانشجویان دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر از امسال برگزار می شود، فراخوان داد. جشنواره شامل دو بخش «رقابتی» و «غیررقابتی» است و بخش رقابتی آن در ۵ محور زیر برگزار می‌شود: «اجرای موسیقی ایرانی» «اجرای موسیقی کلاسیک (موسیقی آکادمیک غرب)» «آهنگ‌سازی» «پژوهش […]

به گزارش بینەر، اولین دوره ی جشنواره ی موسیقی دانشجویی صبا که به همت دانشجویان دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر از امسال برگزار می شود، فراخوان داد.

جشنواره شامل دو بخش «رقابتی» و «غیررقابتی» است و بخش رقابتی آن در ۵ محور زیر برگزار می‌شود:

  1. «اجرای موسیقی ایرانی»
  2. «اجرای موسیقی کلاسیک (موسیقی آکادمیک غرب)»
  3. «آهنگ‌سازی»
  4. «پژوهش موسیقی»
  5. «بین‌رشته‌ای»

۱٫ اجرای موسیقی ایرانی

نخستين دوره‌ی «جشنوارۀ موسيقیِ صبا» در بخش ايرانی با تمركز بر گروه‌نوازی فعاليتِ خود را آغاز خواهد کرد.

شرايط كلی:
– گروه‌ها بايد از ٥ تا ۱۲ عضو داشته باشند.
– سرپرستِ آنسامبل باید دانشجو بوده و این امر مستلزم ارائه‌ی گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ی جشنواره است.
– سنِ اعضای آنسامبل نباید از ۳۰ سال بیشتر باشد.
– شرکت‌کنندگان از سازهای رايج در موسيقیِ شهریِ ايرانی در گروه استفاده کنند.
– زمان مجازِ اجرای برنامه ١٠ تا ١٥ دقيقه است.
– گروه‌ها حداقل ٢ قطعه و حداكثر ٣ قطعه را در برنامه‌ی خود بگنجانند.
– قطعات از نظرِ بافتاری حداقل دو صدايی باشند.
– پارتیتورِ قطعات به جشنواره ارسال شود.
– قطعات شرايط زير را دارا باشد: (لازم به ذكر است که قطعه‌ی سوم اختیاری است.)

قطعه‌ی شماره‌ی ١:
انتخاب از فهرستِ آهنگسازانِ زیر:
حسين عليزاده، پرويز مشكاتيان، حميد متبسم، فرامرز پايور، حسين دهلوي، شريف لطفی، محمدعلی كيانی‌نژاد، مجيد درخشانی، امير اسلامی و اعضای گروه كامكارها.
* دبيرخانه‌ی جشنواره پارتيتورِ بعضی از آثارِ آهنگ‌سازانِ يادشده را بر روی سايت جشنواره در اختيار متقاضيان قرار خواهد داد.

قطعه‌ی شماره‌ی ۲:
شرکت‌کنندگان باید یکی از آثار را آهنگ‌سازی یا تنظیم کرده؛ جشنواره می‌کوشد تا تواناییِ آهنگ‌سازیِ گروه‌ها را نیز محک بزند.
– پارتيتورِ اثر به‌صورتِ کامل بايد برای جشنواره ارسال شود.
* تنظيم: محدوديتی براي انتخابِ ملودی وجود ندارد.
* آثار می‌توانند باکلام باشند، اما جشنواره ضرورت یا امتیازِ خاصی برای آن محاسبه نمی‌کند.

 مرحله‌ی اولیه: تا پایانِ مدت‌زمان فراخوان (۱۵ بهمن ۱۳۹۵)

شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام می‌بایست به سایتِ جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیلِ فرم‌های ثبت‌نام یک نمونه‌ی تصویری از گروه آپلود کنند.
نمونه‌ی تصویری باید دارای شرایط زیر باشد:
– اجرای دو قطعه‌ی اول یادشده باشد.
– با همان زاویه‌ای از نوازندگان فیلم‌برداری شود که بر روی صحنه‌ی اجرا دیده خواهند شد.
– فیلم نباید بریده (cut) شده باشد.
– فیلم باید واجدِ یکی از فرمت‌های (avi, flv, mp4, wma, mpeg) باشد.

 مرحله‌ی نهایی: در تاریخ‌های ۳ الی ۶ اسفند ۹۵

– پذیرفته‌شدگان در مرحله‌ی اولیه درطول جشنواره به اجرای کل رپرتوار خواسته‌شده می‌پردازند.

هیئت داوران بخش اجرای موسیقی ایرانی (به ترتیب الفبا): احسان ذبیحی‌فر، ارژنگ سیفی‌زاده، اردشیرکامکار.

 جوایز:

  1. مقام اول: مبلغ نقدی ۲ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  2. مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  3. مقام سوم: مبلغ نقدی ۵۰۰ هزار تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا» 

۲٫ اجرای موسیقی کلاسیک

– ماده‌ی رقابتی اجرای موسیقی کلاسیک در دو مرحله و درقالبِ «هم‌نوازی» برگزار می‌شود.
– سرپرستِ آنسامبل باید دانشجو بوده و این امر مستلزم ارائه‌ی گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ی جشنواره است.
– سنِ اعضای آنسامبل نباید از ۳۰ سال بیشتر باشد.

 مرحله‌ی اولیه: تا پایانِ مدت‌زمان فراخوان (۱۵ بهمن ۹۵)

شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام می‌بایست به سایتِ جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیلِ فرم‌های ثبت‌نام یک نمونه‌ی تصویری از گروه آپلود کنند.

نمونه‌ی تصویری باید دارای شرایط زیر باشد:
– اجرای یک موومان یا قسمتی از یک موومان به‌طولِ ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از رپرتوارِ مرحله‌ی نهایی باشد.
– با همان زاویه‌ای از نوازندگان فیلم‌برداری شود که بر روی صحنه‌ی اجرا دیده خواهند شد.
– فیلم نباید بریده (cut) شده باشد.
– فیلم باید واجدِ یکی از فرمت‌های (avi, flv, mp4, wma, mpeg) باشد.

 مرحله‌ی نهایی: در تاریخ‌های ۳ الی ۶ اسفند ۹۵

– پذیرفته‌شدگان در مرحله‌ی اولیه درطول جشنواره به اجرا می‌پردازند.
– رپرتوارِ اجرایی: یک قطعه‌ی کاملِ غیرِتنظیمی (اوریجینال) چاپ‌شده برای آنسامبلِ کلاسیک تریو، کوارتت و کویینتت به‌طولِ ۱۰ الی ۲۰ دقیقه.
– امکانات صحنه: پیانو

هیئت داوران بخش اجرای موسیقی کلاسیک (به‌ترتیبِ الفبا): ربکا آشوقیان، گلفام خیام، سهراب کاشف، پیام گرایلی، آذین موحد.

 جوایز:

  1. مقام اول: مبلغ نقدی ۲ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  2. مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  3. مقام سوم: مبلغ نقدی ۵۰۰ هزار تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»

۳٫ آهنگ‌سازی

– بخش آهنگ‌سازی در دو ماده‌ی رقابتی «کرال» و «پرکاشن» برگزار می‌شود.
– آهنگ‌ساز می‌بایست دانشجو بوده یا حداکثر ۳ سال از فارغ‌التحصیلی وی سپری شده باشد، و این امر مستلزم ارائه‌ی گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ی جشنواره است.
– شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام می‌بایست تا تاریخ ۱۵ بهمن ۹۵ به سایت جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیل فرم‌های ثبت‌نام، پارتیتور (score) و پارت‌ها (parts)ی نت‌نویسی‌شده با نرم‌افزار را آپلود کنند.
– قطعه‌ی ارسال‌شده نباید تابه‌حال به‌طورِ رسمی اجرا شده باشد. شرکت‌کننده سَمپِلِ صوتی از اثرِ خود را نیز ارسال کند اما فرآیند داوری صرفاً بر اساس پارتیتورِ اثر صورت خواهد گرفت.
– از نوشتن اسم آهنگ‌ساز بر روی پارتیتور و پارت‌ها خودداری کنید.
– مواردِ فوق باید در یک فایل فشرده‌شده (zip یا rar) ارسال شوند.

 ماده‌ی «کرال»

در این ماده، قطعه‌ای برای «کر» با مشخصات زیر فراخوان می‌شود:
– چهار منطقه‌ی صوتیِ زنانه و مردانه در اثر به‌کار رفته باشد.
– از تقسیم کردنِ خطوط صدایی (div.) تا حدِ امکان خودداری شود.(به طور  كلي اجرايي بودن و  سادگي قطعات مورد نظر خواهد بود.به اين منظور از استفاده محدوده صوتي خيلي بالا يا خيلي پايين براي خاننده هاي كر خودداري  و به عنوان الگو به  آثار استاندارد رپرتوآر كُرال مراجعه شود.)
– طولِ قطعه بین ۲ الی ۴ دقیقه باشد.
– بر روی اشعارِ معاصر نوشته شده باشد.(فارسي)
– آکمپانیمان پیانو اختیاری است.
* «گروه کر شهر تهران» آثارِ برگزیده را اجرا خواهد کرد. برای اطلاعاتِ بیشتر درباره‌ی این گروه کُر بر روی لینک آن کلیک کنید.

 ماده‌ی «پرکاشن»

در این ماده، قطعه‌ای برای آنسامبل «پرکاشن» با مشخصات زیر فراخوان می‌شود:
– آنسامبلِ موردنظر شامل سازهای زیر است: (از هر ساز یک عدد موجود است، به استثناء موارد ذکرشده)
۱٫ سازهای کوبه‌ای با وسعت معین: ماریمبا، ویبرافون، گلوکن‌اشپیل، پیانو، چایمز (Chimes)، تیمپانی (۴ عدد)
۲٫ سازهای کوبه‌ای با وسعت نامعین: سنج (Cymbal)، مثلث، گانگ (Tamt)، قالب‌های چوبی (Wood Blocks)، کلاوس (Claves)، کاستانت (Castanets)، ماراکاس (Maracas)، گوییرو (Guiro)، طبل باس (۲ عدد)، اسنردرام، اسنر پیکولو، صفحه‌ی رعد و برق (Thunder Sheet)، دایره‌ی زنگی.
– طول قطعه بین ۴ الی ۸ دقیقه باشد.
– قطعه باید برای حداقل ۴ و حداکثر ۹ پرکاشنیست (با احتساب پیانو) نوشته شود.
* «آنسامبل پرکاشن تهران» آثارِ برگزیده را اجرا خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی این آنسامبل بر روی لینک آن کلیک کنید.

 هیئت داوران بخش آهنگ‌سازی (به‌ترتیبِ الفبا): محمدرضا تفضلی، مهدی حسینی، محمدسعید شریفیان، نادر مشایخی، امین هنرمند.

 جوایز در هر ماده:

  1. مقام اول: مبلغ نقدی ۲ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  2. مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  3. مقام سوم: مبلغ نقدی ۵۰۰ هزار تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»

۴. پژوهشِ موسیقی

– ماده‌ی رقابتی پژوهش موسیقی تألیفِ «مقاله» است.
– مؤلف باید دانشجو باشد و این امر مستلزم ارائه‌ی گواهیِ اشتغال‌به‌تحصیلِ معتبر از دانشگاهِ مربوطه به دبیرخانه‌ی جشنواره است.
– شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام تا تاریخ ۱۵ بهمن ۹۵ به سایت جشنواره (sabamusicfestival.ir) مراجعه نمایند و علاوه‌بر تکمیل فرم‌های ثبت‌نام، مقاله‌ی خود را به‌همراهِ «چکیده»ی آن در سایت جشنواره آپلود کنند.
– مقاله‌ی مورد نظر نباید تاکنون چاپ شده‌باشد.
– از برگزیدگان برای ارائه‌ی شفاهیِ مقاله‌ی خود درقالبِ همایش طیِ دورانِ برگزاری جشنواره دعوت به عمل خواهد آمد. مدت‌زمانِ ارائه‌ی پژوهشِ برگزیدگان حداکثر ۳۰ دقیقه خواهد بود.

 هیئت داوران بخش پژوهش موسیقی (به‌ترتیبِ الفبا): هومان اسعدی، بابک خضرایی، حمید عسکری رابُری.

 جوایز:

  1. مقام اول: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، تندیس جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  2. مقام دوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»
  3. مقام سوم: مبلغ نقدی ۱ میلیون تومان، دیپلم افتخار جشنواره و پکیج «جشنواره‌ی موسیقی صبا»

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

من از مرگ هنرمندان خوشحالم

شاید بتوان گفت مرگ حقیقی ترین و عادلانه ترین پدیده ی جهان است که گریزی از آن برای هیچ کس نیست. مسئله ای که در طول تاریخ همواره یکی از دغدغه های بشری بوده و هست. اما مرگ هنرمندان داستان دیگری دارد و مرگ هنرمندان در سرزمین من داستانی دیگرگونه تر! من از مرگ هنرمندان خوشحالم، چرا که تجربه نشان داده است این تنها راه توجه مردم و مسئولین به هنر و هنرمندان است. زمانی که هنرمندی می میرد، همه شاعر می شویم و به گونه ای در سوگ شاعر مرثیه می سراییم و اشک می ریزیم و بر سر و سینه می کوبیم، تو گویی قبل از به خاکسپاری هنرمند مرحوم ، ما را باید به خاک بسپارند. به مدد اینترنت و گروههای اجتماعی چنان از آثار هنرمند مرحوم یاد می کنیم، تو گویی آثار هنری وی ، بخش از زندگی ما بود. صبح قبل از صبحانه، یک قاشق چای خوری شعر، ظهر یک دومِ موسیقی بعد از ناهار و شب قبل از خواب یک فنجان دمنوشِ فیلم! من از مرگ هنرمندان خوشحالم، چرا که هیچ نوع مرگ دیگری اینچنین همه - مردم و مسئولین - را دور هم جمع نمی کند، هیچ دلیلی دیگری نمی تواند به این زیبایی اسباب پیاده روی از مسجد جامع تا سر مزار را فراهم آورد. هیچ پدیده ی دیگری نمی شناسم که تا این میزان سوال فلسفی و افسوس در دل همه ایجاد کند. افسوسی که منجر به درس و تصمیم های بزرگ بین مردم و مسئولین می شود. تصمیم هایی از قبیل توجه به هنرمندان، توسعه ی فضای هنری و قدردانستن داشته های فرهنگی شهرمان. اما نمی دانم چرا عمر این تصمیات کوتاه است و معمولاً از فلکه ی ساعت به بعد فراموش می شود. شاید به خاطر ترافیک  باشد. به خصوص که اکنون شهر اول در بوق نزدن شناخته شده ایم و جهت از دست ندادن این مقام مهم فرهنگی تمام حواسمان به این است بوق نزنیم و همین باعث می شود که تصمیمات فرهنگی دیگرمان را فراموش کنیم. اما اشکالی ندارد، در عوض همین بوق نزدن را بیلان کار فرهنگی محسوب می کنیم و با افتخار همه جا بوق نزدنمان را در بوق و کرنا می کنیم! من از مرگ هنرمندان خوشحالم. چرا که به غیر از مرگ هنرمندانِ شهرم، به هیچ شکل دیگری نمی توان کاری کرد که آثارشان بین همه پخش شود. در شهری که سالن سینما ندارد، نگارخانه ندارد، سالن تئاتر ندارد، صنعت نشر درست ندارد و از همه مهمتر بینش فرهنگی و هنری صحیحی در بین تعداد قابل توجهی از مسئولین و مردم وجود ندارد، طبیعتا تنها گورستان می تواند بهترین مکان برای عرضه ی هنر هنرمندان باشد. من از مرگ هنرمندان خوشحالم، چرا که آنان که تمام زندگیشان را بدون هیچ چشم داشتی و با کمترین امکانات و توقعات وقف کار هنری می کنند، در مرگشان نیز موهبتی نهفته است. موهبت وسیع تر شدن آرامگاه هنرمندان شهرمان، تا هر مهمانی که به شهرمان آمد ...
css.php