رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ٢٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵۶(in)
    محدوده دید ٩.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۶(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وانجمن هنرهای نمایشی ایران ،با شعار ” کودکی ؛همسفر قصه ها “و هدف تقویت و رشد آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران زمین از طریق نمایش ، بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان را در آذرماه ۱۳۹۶ در شهر تاریخی همدان برگزار می کند.
اولویت انتخاب مضامین آثار شرکت کننده ،ضمن توجه به کیفیت هنری ، اخلاق اجتماعی و خانوادگی ، سنت های دین مبین اسلام، مهرودوستی ، فرهنگ اصیل ایرانی ، شادی و امید واری و توجه درست به مخاطب نمایش ها خواهد بود.

* بخش های جشنواره

 تئاترکودک

 تئاتر نوجوان

  تئاتر خردسالان

   تئاتر خیابانی

   تئاتر بین الملل

 مسابقه نمایشنامه نویسی

   تئاتردانش آموزی

   کارگاه های آموزشی

 

تئاتر کودک

این بخش شامل نمایش های ایرانی ویژه گروه سنی ب و ج ( کودکان شش تا دوازده سال) خواهد بود.

نمایش هایی که از ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۵  تا ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ اجرای عمومی شده باشند امکان حضور در این بخش را خواهندداشت.

این بخش به صورت رقابتی برگزار می شود و حداکثر ۸ نمایش پذیرفته خواهد شد.

متقاضیان باید لوح فشرده (DVD) نمایش اجرا شده را به همراه تاییدیه اجرای عمومی ( حداقل ۱۵ اجرا در تهران و ۱۰ اجرا در شهرستان به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

تاییدیه نمایش های اجرا شده در تهران توسط تالارهای نمایش و در شهرستان ها با معرفی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قابل پذیرش خواهد بود.

کمک هزینه گروه های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب نمایش ها حداکثر مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال خواهد بود

تئاتر نوجوان

– این بخش شامل نمایش های ایرانی ویژه گروه سنی د ( کودکان دوازده تا شانزده سال) خواهد بود.

– نمایش هایی که از ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ تا ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۶ اجرای عمومی شده باشند امکان حضور در این بخش را خواهندداشت.

– این بخش به صورت رقابتی برگزار می شود و حداکثر ۸ نمایش پذیرفته خواهد شد.

– متقاضیان باید لوح فشرده (DVD) نمایش اجرا شده را به همراه تاییدیه اجرای عمومی ( حداقل ۱۵ اجرا در تهران و ۱۰ اجرا در شهرستان) به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

– تاییدیه نمایش های اجرا شده در تهران توسط تالارهای نمایش و در شهرستان ها با معرفی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قابل پذیرش خواهد بود.

– کمک هزینه گروه های نمایشی در این بخش به تشخیص کمیته کارشناسی انتخاب نمایش ها حداکثر مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۰۰ ریال خواهد بود

 

تئاتر خردسالان

بخش تئاتر خردسال با رویکرد تاثیر نمایش درآموزش  برای گروه سنی زیر پنج سال و به شکل رقابتی برگزار می گردد.

نمایش های این بخش با حضور حداکثر دو بازیگر و درمدت زمان ۱۵ تا ۲۵ دقیقه امکان حضور خواهند داشت.

بخش تئاتر خردسال با ایده اجرای نمایش درمهدکودک ها ، مراکز پیش دبستانی و آموزشگاه ها ، با حداقل امکانات فنی برگزار خواهد شد و نمایش های پیشنهادی می بایست واجد شرایط اجرای آسان و قابل حمل باشند . جشنواره با اختصاص یک سالن مناسب، امکان حضور گروه مخاطبان این بخش ودیدن نمایش ها را مهیا خواهدکرد.

– متقاضیان لازم است سه نسخه طرح یا نمایشنامه وشیوه اجرایی خودرا جهت شرکت در این بخش ارسال نمایند .

– به تشخیص شورای انتخاب متشکل از مربیان و کارشناسان آموزشی حداکثر ۶ نمایش جهت شرکت در این بخش انتخاب خواهد شد. اولویت انتخا ب ، توانایی درک و انتقال درست مفاهیم از طریق شیوه اجرایی به کودکان این رده سنی است.

– هیئت داوران به جنبه های شاخص نمایش های شرکت کننده در جشنواره  جوایزی اهدا خواهند کرد.

– به تشخیص شورای انتخاب ،به گروه های منتخب شرکت تا سقف ۰۰۰/۰۰۰/۴۰ ریال کمک هزینه تولید تعلق خواهد گرفت .

تذکر: نمایش های ارائه شده در این بخش نباید پیش ازاین در هیچ جشنواره¬ای شرکت کرده یا اجرای عمومی شده باشند . چنانچه در هر مرحله ای خلاف این موضوع برای ستاد برگزاری محرز شود اثر مذکور از حضور در جشنواره منع خواهد شد.

تئاتر خیابانی

این بخش با امکان اجرای نمایش در مکان های عمومی و فضای باز برگزار خواهد شد.ارائه آثار خلاقانه بادر نظرگرفتن  اولویتهای موضوعی جشنواره و توجه ویژه به شاخصه های تئاتر خیابانی در گونه ها و شیوه های مختلف و برقراری ارتباط موثر با مخاطب هدف(کودکان و نوجوانان)از اهداف برگزاری این بخش می¬باشد.

– این بخش به صورت  رقابتی برگزارو حداکثر ۸ نمایش پذیرفته خواهد شد.

– متقاضیان لازم است سه نسخه طرح یا نمایشنامه وشیوه اجرایی خودرا جهت شرکت در این بخش ارسال نمایند .

– کمک هزینه نمایش های راه یافته به جشنواره در این بخش به تشخیص کمیته انتخاب حداکثر مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۵۰ ریال خواهد بود.

تذکر: نمایش های ارائه شده در این بخش نباید پیش ازاین در هیچ جشنواره ای شرکت کرده یا اجرای عمومی شده باشند . چنانچه در هر مرحله ای خلاف این موضوع برای ستاد برگزاری محرز شود اثر مذکور از حضور در جشنواره منع خواهد شد.

مسابقه نمایشنامه نویسی

از آنجایی که نمایشنامه رکن اساسی اجرا و زیربنای فکری تئاتر صحنه ای را شکل می دهد ، به منظورایجاد تمرکز در نگارش متون و توجه به رعایت مضمون و ساختار درست ، این بخش در دو مرحله برگزار می شود.

مرحله اول- شامل انتخاب ده نمایشنامه ازبین آثار متقاضی شرکت خواهدبود. با معرفی کارشناسانی از طرف ستاد جشنواره ،صاحبان این آثار فرصت خواهند داشت جنبه های دراماتیک متن را زیر نظر کارشناس مشاور مربوطه تقویت کرده و آماده حضور درمرحله دوم شوند.

مرحله دوم – نمایشنامه های برگزیده مرحله اول بعد ازتغییرات لازم  دراین بخش شرکت داده خواهندشد و ازبین آنها سه نمایشنامه به عنوان آثار برگزیده معرفی خواهند شد و جوایزی به برگزیدگان نهایی اهدا خواهد گردید.

 درصورت تشخیص وتایید هیئت داوران ،نمایشنامه های منتخب توسط انتشارات نمایش چاپ و از طرف انجمن هنرهای نمایشی برای تولید و اجرا مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

تذکر: در این بخش  تنها متون جدید و چاپ نشده پذیرفته خواهد شد.

بین الملل

این بخش با حضور نمایش های منتخب ازسایرکشورها برگزار می گردد.

اولویت انتخاب نمایش ها ، توجه به داستان گویی درست و گسترش آن از طریق اجرای صحنه ای ، استفاده از تکنیک های جدید و کاربردی هنر تئاتر براساس نیاز متون نمایشی و توجه مناسب به گروه¬های سنی مد نظر جشنواره خواهد بود.

 مسابقه بین الملل

ستاد جشنواره در نظر دارد در دوره حاضر، مسابقه تئاتر بین الملل را باحضورتعدادی از نمایش¬های خارجی شرکت کننده وچند نمایش از بخش¬های کودک و نوجوان برگزار نماید .نمایش های ایرانی متقاضی شرکت در این بخش می توانند هنگام پرکردن فرم تقاضای حضور در جشنواره ، ضمن اعلام بخش متناسب ورود به جشنواره ، تمایل خود به حضور در مسابقه بین الملل را نیز اعلام نمایند.

هیئت انتخاب از بین نمایش های پذیرفته شده در بخش های کودک و نوجوان ، آثارمنتخب شرکت درمسابقه بین الملل را معرفی خواهد کرد.

توجه : هرنمایش تنها می تواند متقاضی حضور در یکی از بخش های رقابتی (ایران یا بین¬الملل)باشد.

تئاتردانش آموزی

با توجه به اهمیت تدریس تئاتر در کنار سایر دروس مدرسه ای ونقش شناخت تئاتردر انتخاب شغل و حرفه آینده دانش آموزان علاقمند به هنرهای نمایشی و ضمن تقدیر از برگزاری جشنواره های دانش آموزی به همت وزارت آموزش و پرورش ، این بخش ویژه دانش آموزان مدارس استان همدان برگزار خواهد شد.

کارگاه ها و نشست های تخصصی

بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک ونوجوان ، با دعوت از هنرمندان ، اساتید و فعالان تئاتر فرصت تبادل نظر و گفتگو در محیطی دوستانه را فراهم می آورد .

ستاد جشنواره همچنین با نیازسنجی لازم، کارگاه های آموزشی تخصصی  حوزه تئاتررا درایام جشنواره برگزار خواهد کرد.

گاه شمار جشنواره

** مهلت ارسال طرح و ایده اجرایی بخش تئاتر خردسالان وتئاترخیابانی  تا تاریخ  31/4/96

** ارزیابی و معرفی طرح های برگزیده بخش تئاترخردسالان وتئاتر خیابانی تا تاریخ ۱۵/۵/۹۶

** مهلت ارسال آثارمتقاضی مسابقه نمایشنامه نویسی مرحله نخست تا تاریخ ۱/۶/۹۶

** ارزیابی و معرفی آثار برگزیده مرحله نخست مسابقه نمایشنامه نویسی تا تاریخ ۲۰/۶/۹۶

** مهلت دریافت لوح فشرده طرح های برگزیده بخش تئاتر خردسالان و تئاترخیابانی تا تاریخ ۱/۷/۹۶

**مهلت ارسال لوح فشرده نمایش های متقاضی بخش¬های تئاتر کودک و نوجوان تا تاریخ ۴/۷/۹۶

** ارزیابی و معرفی نمایش های برگزیده بخش های تئاتر کودک و نوجوان تا تاریخ ۲۲/۷/۹۶

 

مقررات ومدارک عمومی برای شرکت در جشنواره

ا—با توجه به شرایط و امکانات سالن های تئاتردر شهر همدان ، تعیین تاریخ ، زمان ، مکان و ساعت اجرای نمایش-های شرکت کننده بر عهده ستاد برگزاری جشنواره خواهد بود.

۲—در همه بخش ها لازم است گروه های متقاضی تعداد و اسامی  گروه نمایشی را کتبا"به ستاد جشنواره معرفی نمایند . همچنین برای شرکت درتمامی بخش¬های جشنواره لازم است فرم اطلاعات فردی و گروهی تکمیل گردد.

۳—در بخش تئاتر کودک ونوجوان پنج نسخه لوح فشرده تصویری و با کیفیت به آدرس دبیرخانه در مهلت مقرر ارسال گردد.

۴—در بخش تئاتر خردسالان و خیابانی سه نسخه نمایشنامه و یا طرح داستان و ایده اجرایی تایپ شده و خوانا ارسال شود. نمایش های این بخش نباید تاکنون اجرای عمومی رفته و یا در جشنواره های دیگر شرکت کرده باشند.

۵—برای حضوردر مسابقه نمایشنامه نویسی سه نسخه از اثر به شکل تایپ شده و فایلPDF آن روی لوح فشرده ارسال گردد.

۶—ارسال یک عکس پرسنلی کارگردان ( در بخش کودک و نوجوان – خیابانی و خردسالان) و نویسنده ( در مسابقه نمایشنامه نویسی)

۷—یک نسخه بروشور نمایش در بخش تئاتر کودک ونوجوان

۸—خلاصه نمایش حداکثردر یک صفحه A4 برای بخش های کودک ونوجوان ،خیابانی ، خردسالان

۹—لوح فشرده حاوی پنج عکس با کیفیت از اجراهای بخش های کودک ونوجوان

۱۰—تاییدیه اجرای عمومی برای  معرفی نمایش¬های بخش تئاتر کودک و نوجوان

۱۱—ارائه مجوزکتبی نویسنده برای حضور در تمامی بخش¬های جشنواره ضروری است.

۱۲—نمایش¬های بخش کودک و نوجوان به صورت ترکیبی و توسط یک هیئت داوری خواهند شد.

۱۳—شرکت درمسابقه نمایشنامه¬نویسی به منزله قبول شرایط برگزاری این بخش توسط ستاد جشنواره خواهد بود.

۱۴—تصمیم گیری در خصوص موارد پیش بینی نشده برعهده ستاد جشنواره خواهد بود. 

فرم تقاضای حضور

"بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان "

همدان آذر ۱۳۹۶

 

عنوان اثر:  نویسنده:

کارگردان:  نام گروه:

شهرستان: سن: تحصیلات:

نشانی:  

کدپستی:  

تلفن ثابت:              تلفن همراه:

پست الکترونیک:  

متقاضی شرکت در بخش:  

 تئاتر کودک  تئاتر نوجوان  مسابقه تئاتر خردسالان

 مسابقه تئاتر خیابانی   مسابقه نمایشنامه نویسی

 

متقاضی مسابقه (ویژه آثار صحنه ای)  ایران   بین الملل

اینجانب ……………………………………………………..با اطلاع از مفاد و مقررات بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان مدارک درخواستی را ارسال و متقاضی شرکت در بخش ……………………………………….. جشنواره هستم.

        تاریخ و امضاء

نشانی دبیرخانه:

همدان، بلوار بعثت،جنب پارک مردم، مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی، دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان.

کد پستی: ۶۵۱۶۹۳۳۶۳۴

شماره تماس :۰۸۱۳۸۳۸۶۹۴۹ و ۰۸۱۳۲۵۱۲۱۱۸- داخلی ۱۲۷

نشانی الکترونیکی: festival24children@theater.ir

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php