رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الأربعاء ۲ ربيع أول ۱۴۴۴
  • 2022 Wednesday 28 September
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
شهریور ۱۴۰۱
ش ی د س چ پ ج
« مرداد    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
  • دوشنبه 21 شهریور 1401 - 17:31
  • کد خبر : 7667
  • مشاهده : 30 بازدید
  • تیتر » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : برگزیدگان نخستین جشنواره استانی فیلم کوتاه صاحب معرفی شدند

ظهر امروز دوشنبه ۲۱شهریور ماه ۱۴۰۱ هم‌زمان با روز ملی سینما با حضور نماینده مردم سقز وبانه در مجلس شورای اسلامی، معاون فرماندار سقز وچمعی از مسئولین وهنرمندان عرصه فیلم کوتاه برگزیدگان بخش های مختلف نخستین جشنواره فیلم کوتاه صاحب با داوری ابراهیم سعیدی، کاوه مظاهری، و سالم صلواتی معرفی و تجلیل شدند.دربخش فیلمبرداری کاندیداها […]


ظهر امروز دوشنبه ۲۱شهریور ماه ۱۴۰۱ هم‌زمان با روز ملی سینما با حضور نماینده مردم سقز وبانه در مجلس شورای اسلامی، معاون فرماندار سقز وچمعی از مسئولین وهنرمندان عرصه فیلم کوتاه برگزیدگان بخش های مختلف نخستین جشنواره فیلم کوتاه صاحب با داوری ابراهیم سعیدی، کاوه مظاهری، و سالم صلواتی معرفی و تجلیل شدند.
دربخش فیلمبرداری

کاندیداها نوید زارع تصویر بردار فیلم ۳۰۳۳،

حمید قوامی تصویر بردار فیلم دستور

وریا گلزاریان تصویر بردار فیلم بابردوو

جایزه بهترین فیلمبرداری شامل لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال اهدا شد به حمید قوامی تصویربردار فیلم دستور از سنتدج

دربخش تدوین

کاندیداها: لقمان سخنور تدوینگر فیلم دستور

توفیق امانی تدوینگر فیلم زلزله‌ بدون ریشتر

آزاد صادقی تدوینگر فیلم۳.۳۳ دقیقه

جایزه : بهترین تدوین شامل لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال اهدا گردید به توفیق امانی تدوینگر فیلم زلزله بدون ریشتر از سنندج.

در بخش فیلمنامه نویسی

جایزه بهترین فیلمنامه نویسی شامل لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال اهدا گردید به فیلمنامه فیلم خولانه وه به کارگردانی هژیر اسعدی.

در بخش بهترین کارگردانی هیئت داوران از بین۳ کاندید این بخش جایزه بهترین کارگردانی شامل لوح تقدیر و مبلغ ۳۰ میلیون ریال اهدا گردید به آزاد صادقی کارگردان فیلم ۳.۳۳ .

در بخش بهترین دستاورد فنی هنری جایزه این بخش شامل لوح تقدیر و مبلغ ۲۰ میلیون ریال اهدا گردید به محمد احمدی برای جلوه های ویژه فیلم ۳.۳۳ دقیقه.

دربخش بهترین فیلم مستند

کاندیداها شامل کاک ایرج به کارگردانی جمشید فرجوند فردا از بیجار

زلزله‌ بدون ریشتر به کارگردانی فزید نیکخواه از مریوان

زندگی بدون آرشیو به کارگردانی برهان احمدی از سنندج

جایزه بهترین فیلم مستند شامل دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و مبلغ ۵۰ میلیون ریال اهدا گردید به فیلم کاک ایرج به کارگردانی جدید فرجوند فردا از بیجار.

در بخش بهترین فیلم پویا نمایی

کاندیداها بالانس و پژواک به کارگردانی بارزان رستمی

فیلم خولانه وه به کارگردانی هژیر اسعدی،

جایزه شامل تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و مبلغ۵۰ میلیون ریال اهدا گردید به فیلم خولانه وه به کارگردانی هژیر اسعدی

در بخش بهترین فیلم داستانی

جایزه بهترین فیلم شامل تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال به فیلم دستور به کارگردانی فرشید عبدی از سنندج.

در بخش بهترین فیلم اولی از بین ۴ کاندیدای جشنواره، تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و مبلغ ۵۰ میلیون ریال اهدا گردید به فیلم شاهد اثر گلستان منصوری از سنندج

در این جشنواره جایزه ویژه دبیر جشنواره شامل تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و مبلغ ۳۰ میلیون ریال اهدا گردید به فیلم چاوی نان به کارگردانی خالد فرج زاده و جایزه ویژه حوزه هنری استان کردستان اهدا گردید به فیلم سه روک به کارگردانی ژیوار فرج زاده از صاحب.

همچنین از طراح سایت آقای هژیر غفوری از تیم کدنتو و طراح پوستر جشنواره نیز با اهدای لوح تقدیر تقدیر گردید .

نخستین جشنواره فیلم کوتاه صاحب از ۱۹ نا ۲۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ با حضور ۳۲ فیلم راه یافته به بخش نهایی در پارک کانی گومه شهر صاحب برگزار گردید.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2094
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: