رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الإثنين ۰ ربيع أول ۱۴۴۴
  • 2022 Monday 26 September
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« فروردین   خرداد »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

 

به گزارش بینەر فراخوان دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از سوی دبیرخانە‌ی این جشنوارە منتشر شد.

این جشنواره با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی ، انجمن هنــــرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان، شورای اسلامی‌ شهر و شهرداری مریوان برگزار خواهد شد.

 موضوع جشنواره آزاد می باشد. 

 محورهای مورد تاکید: 

– وفاق و انسجام اجتماعی و مشارکت سیاسی برای پیشرفت کشور 

–  ترویج فرهنگ اصیل ایران اسلامی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و ادبیات پایداری 

– ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امید با تکیه بر فرهنگ ایران اسلامی 

– موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر دریاچه زریبار) 

– ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و مبارزه با تروریسم 

نگاه ویژه : 

 آگاهی بخشی و دانش افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق وتلاش در پیشگیری از این آسیب ها 

 اقتصاد مقاومتی 

بخش‌های جشنواره: 

الف) بخش مسابقه ایران 

آثار این بخش از میان نمایش‌های متقاضی با گونه‌های متفاوت نمایش‌های فضای باز(خیابانی – کاربردی – محیطی) با اولویت محورهای مورد تأکید جشنواره انتخاب می گردد. در این بخش، دبیرخانه جشنواره پذیرای طرح و ایده متقاضیان خواهد بود که باید به صورت پروپزال اجرایی ارائه شود. 

 این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود و سقف پذیرش نهایی آثار جهت شرکت در جشنواره ۲۰ نمایش است که از میان آثاری که طرح و ایده آنها پذیرفته شده انتخاب خواهند شد. 

 آثار متقاضی این بخش می بایست تا پیش از این در هیچ جشنواره ای در گستره سراسری شرکت نکرده باشند. 

 به آثار راه یافته به این بخش، حداقل ۳۰ میلیون ریال و حداکثر ۵۰ میلیون ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد. 

 با هدف ترویج و تشویق اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی، تنها آثاری می‌توانند در این بخش شرکت کنند که تا پیش از مهلت ارسال آثار، حداقل ۵ اجرای عمومی (به تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استان به همراه اسناد درج خبر اجرای عمومی در پرتال استانی ایران تئاتر برای آثار استانها و تاییدیه کانون تئاتر خیابانی برای آثار شهر تهران) داشته باشند. 

ب) بخش نمایش‌های آیینی و سنتی 

آثار تولید شده بر اساس فرهنگ بومی و محلی، خرده فرهنگ‌ها، بازی‌های محلی، آیین و سنن اقوام مختلف کشورباشد. این بخش به صورت رقابتی برگزار می‌شود و بر اساس انتخاب هیـأت داوران در هر کدام از بخش‌های: ۱- تحقیــق و پژوهش آیین‌ها ۲-کارگردانی ۳- طراحی فضای نمایشی ۴- موسیقـــی، یک برگزیده معرفــــی شده و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهد شد. 

 سقف پذیرش اثر در این بخش ۵ نمایش و حداکثر تعداد نفرات هر گروه در این بخش ۱۲ نفر خواهد بود. 

 به آثار راه یافته به این بخش حداقل ٣۵ میلیون ریال و حداکثر ۶۰ میلیون ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد. 

ج) تئاتر ملل 

ستاد برگزاری جشنواره برای این بخش آثاری از سایر کشورهای جهان را انتخاب و دعوت خواهد کرد. آثار تولید شده بر پایه شیوه‌های نوین تئاتر خیابانی که به مضامین انسانی همچون صلح و دوستی بین ملت‌ها و دفاع از ستمدیدگان بپردازد در اولویت انتخاب خواهد بود. 

د) تئاتر کودک ونوجوان 

با هدف حمایت از آثار هنر خلاق وتربیت نسل آینده و رشد وپرورش فرزندان ایران اسلامی، ستاد برگزاری جشنواره این بخش را به صورت غیر رقابتی برگزار خواهد کرد. نقش آموزشی وتربیتی در انتقال مضمون به مخاطب، اولویت انتخاب در این بخش است. در این بخش دبیرخانه جشنواره، پذیرای نمایش های تولید شده متقاضیان خواهد بود که ضروری است به صورت نسخه تصویری ارائه شود. 

 سقف پذیرش اثر در این بخش۴ نمایش خواهد بود. 

به آثار راه یافته به این بخش حداقل ۲۵ میلیون ریال و حداکثر ۴۰ میلیون ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد. 

ه) بخش مهمان 

ستاد برگزاری جشنواره در نظر دارد با هماهنگی دبیــــرخانه جشنواره های اداره کل هنرهای نمایشی و رایزنی با دبیران جشنواره های معتبر کشور، از میان آثار معرفی شده به دبیرخانه جهت این بخش، به تشخیص دبیرخانه، از ۴ اثر برتر نمایش خیابانی، جهت حضور در دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان دعوت به عمل آورد. 

 به آثار حاضر در این بخش حداقل ۲۰ میلیون ریال و حداکثر ۴۰ میلیون ریال کمک هزینه شرکت در جشنواره پرداخت خواهد شد. 

و) کارگاه های آموزشی ونشست های تخصصی 

ستاد برگزاری جشنواره با هدف ارتقای بنیه علمی این حوزه تئاتر کشور، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی تئاتر بیرونی را باحضور اساتید داخلی و خارجی برگزار می‌کند. 

گاه شمار جشنواره: 

– مهلت دریافت طرح وایده : ۱/۳/۱۳۹۶ 

– اعلام نتایج طرح وایده های ارسالی: ۲۰/۳/۱۳۹۶ 

– مهلت ارسال لوح فشرده آثاری که طرح آنها پذیرفته شده است و لوح فشرده نمایش های کودک و نوجوان: ۱۳۹٦/٤/۲۰ 

– اعلام نمایش های برگزیده: ۱۳۹٦/٥/۱٥

برگزاری جشنواره: ۱۷تا ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ 

تذکرات مهم: 

 در بخش مسابقه، چنانچه در هر مرحله‌ای شرکت اثر ارسالی در جشنواره سراسری رقابتی دیگری برای ستاد جشنواره محرز شود از ادامه حضور اثر در جشنواره جلوگیری خواهد شد. 

 متقاضی شرکت، مسئول کیفیت مدارک ارسالی به ویژه لوح فشرده تصویری است و در صورت عدم پخش تصویر یا صدای نمایش، ستاد برگزاری هیچگونه مسئولیتی نخواهد داشت. 

 حضور در جشنواره به منزله پذیرش ضوابط اجرایی آن است و گروه‌های شرکت کننده ملزم به رعایت قوانین، مقررات و برنامه‌ریزی اجرایی جشنواره خواهند بود. 

 ستاد برگزاری، مسئولیتی در قبال تهیه سیستم صوتی، دکور، آکسسوار و… برای گروه های شرکت کننده نخواهد داشت. 

 مدارک مورد نیاز: 

مدارک عمومی: 

– فرم تکمیل شده تقاضای حضور در جشنواره 

– یک قطعه عکس ۴☓۳ از کارگردان 

– خلاصه سوابق هنری کارگردان 

تذکر: به مدارک ارسالی ناقص یا مدارکی که پس از موعد مقرربه دبیرخانه جشنواره ارسال شود ترتیب اثر داده نخواهد شد. 

مدارک اختصاصی هر بخش: 

 تقاضای اولیه مسابقه تئاتر ایران : 

– پنج نسخه طرح و ایده نمایش (در قالب پروپزال اجرایی) 

موارد لازم در پروپزال اجرایی: 

الف- شخصیت های نمایش (توضیحات مربوط به شخصیت های نمایشی و نقش ها) ب- طرح وایده نمایش حداکثر در دو صفحه ج- صحنه بندی وتوضیح صحنه های نمایش د- شیوه وتکنیک اجرایی نمایش ه- فضای اجرایی نمایش، محیط وامکانات لازم اجرایی 

– مجوز طراح ایده یا نویسنده 

 مسابقه ایران- نمایش‌های آیینی و سنتی و نمایش های کودک ونوجوان 

– پنج نسخه لوح فشرده حاوی فایل تصویری با کیفیت اثر در فرمت‌های معمول قابل پخش DVD 

– یک نسخه لوح فشرده حاوی چند عکس با کیفیت از اجرا 

– خلاصه پژوهش آیین، بازی یا موضوع نمایش های آیینی وسنتی 

– تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یا انجمن هنرهای نمایشی استان به همراه اسناد درج خبر اجرای عمومی در پرتال استانی ایران تئاتر برای آثار استانها و تاییدیه کانون تئاتر خیابانی( برای آثار شهر تهران) به استثنای نمایش های کودک ونوجوان. 

نشانی دبیرخانه دائمی جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان 

کردستان، مریوان، بلوار امام خمینی(ره)، مجتمع فرهنگی هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دبیرخانه دائمی جـشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان-کد پستی: ۶۶۷۱۷۴۳۱۷۳ 

تلفن: ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۵-۰۸۷۳۴۶۰۱۱۵۴ 

نمابر: ۰۸۷۳۴۶۰۱۱۵۵- ۰۸۷۳۴۵۹۳۶۲۶ 

نشانی الکترونیکیmariwan.festival@gmail.com 

سایت جشنواره www.Mariwanfestival.com 

سایت ایران تئاتر www. Theater.ir 

فرم تقاضای حضور در دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان – 1396 

 

اینجانب ……………………………………………………….. با اطلاع کامل از شرایط فراخوان با ارسال مدارک مورد نیاز، تقاضای 

خود را برای حضور در بخش ………………………………………………………………………………………..اعلام می نمایم. 

عنوان اثر:…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 

نویسنده:……………………………………………………………………..کارگردان:…………………………………………………………………….. 

تحصیلات ( باذکر گرایش) :……………………………………………………………………………………………………………………………….. 

گروه:……………………………………………………………………………………..شهر:………………………………………………………………… 

موضوع نمایش:…………………………………………………………………………………….مدت زمان:…………………………………………… 

تلفن ثابت: ……………………………………………………………………تلفن همراه: …………………………………………………………………. 

نشانی دقیق پستی: ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 

پست الکترونیک: ……………………………………………………………………………………………..

………………………………………………. 

نام ونام خانوادگی :  تاریخ:  امضاء 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2092
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: