رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
بهمن ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« دی   اسفند »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
  • سه شنبه 19 بهمن 1395 - 02:35
  • کد خبر : 3658
  • مشاهده : 1655 بازدید
  • س.ت » سینما » هنر
  • چاپ خبر : نامزدهای سودای سیمرغ سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد

بە گزارش بینەر، اسامی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. در میان این اسامی ، نام تعدادی از هنرمندان کرد دیده می شود که با رنگ قرمز نشان داه شده است.

این اسامی به شرح زیر است:
 
نامزدهای بهترین عکس
– امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم رگ خواب
-امید صالحی برای مجموعه عکس های فیلم اسرافیل
-مریم تخت کشیان برای مجموعه عکس های فیلم نگار
– احمدرضا شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم خفگی
– سحاب زری‌باف برای مجموعه عکس های فیلم ماجرای نیمروز
 
نامزدهای بهترین چهره‌پردازی
– سودابه خسروی برای اسرافیل
– عبدالله اسکندری برای خوب، بد، جلف     
– ایمان امیدواری برای زیرسقف دودی    
– مهرداد میرکیانی برای یک روز بخصوص    
-علی بهرامی فر برای ایتالیا ایتالیا     
 
نامزدهای بهترین جلوه‌های بصری
– محمد لطفعلی برای آباجان
– مهدی قاسمی برای ویلایی‌ها   
– سینا قویدل برای رگ خواب    
– محمدرضا نجفی امامی  برای بیست و یک روز بعد     
– کامران سحرخیز و امیر سحرخیز  برای پشت دیوار سکوت
 
نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی
– آرش آقابیک برای خفه‌گی / رگ خواب
– حمید رسولیان برای گشت ۲ / چراغ های ناتمام
– ایمان کرمیان برای ویلایی ها
– آرشا اقدسی برای سارا و آیدا / یک روز بخصوص
– محسن روزبهانی برای ماجرای نیمروز
 
نامزدهای بهترین طراحی صحنه
کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص
– امیرحسین قدسی برای نگار
– کیوان مقدم برای تابستان داغ
– محسن نصراللهی برای بدون تاریخ، بدون امضاء
-بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز
 
نامزدهای بهترین طراحی لباس
– نگار نعمتی برای نگار
– نازنین خزاعی برای تابستان داغ
– بهزاد جعفری طادی برای ماجرای نیمروز
– مه لقا ناقد برای ویلایی‌ها
کامیاب امین عشایری برای یک روز بخصوص
 
نامزدهای بهترین صدابرداری
-عباس رستگارپور برای زیرسقف دودی
– پرویز آبنار برای فراری
– داریوش صادقپور و محمود کاشانی برای تابستان داغ
– امین میرشکاری برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
-وحید مقدسی برای نگار
 
نامزدهای بهترین صداگذاری
– پرویز آبنار برای فراری
– سیدعلیرضا علویان برای بدون تاریخ، بدون امضاء
– حسین ابوالصدق برای نگار
– محمدرضا دلپاک برای زیر سقف دودی
– امیرحسین قاسمی برای تابستان داغ
 
نامزدهای بهترین موسیقی
– حامد ثابت برای تابستان داغ
– پیمان یزدانیان برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
– ستار اورکی برای ویلایی ها
– یحیی سپهری شکیب برای فراری
– کریستف رضاعی برای نگار
 
نامزدهای بهترین تدوین
– سپیده عبدالوهاب برای سدمعبر
– بهرام دهقان برای نگار
– حسن حسندوست برای فراری
– سهراب خسروی برای تابستان داغ
– احمد مرادپور برای سارا و آیدا
 
نامزدهای بهترین فیلمبرداری
– مسعود سلامی برای گشت ۲
– پیمان شادمانفر برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
– بهرام بدخشانی برای نگار
– محمد آلادپوش برای سوفی و دیوانه
هومن بهمنش برای تابستان داغ
 
نامزدهای بهترین بازیگر مکمل زن
– گیتی قاسمی برای سدمعبر و ویلایی‌ها
– مینا ساداتی برای تابستان داغ
– زکیه بهبهانی برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
– ثریا قاسمی برای ویلایی ها
– شبنم مقدمی برای آباجان
 
نامزدهای بهترین بازیگر مکمل مرد
– ساعد سهیلی برای گشت ۲
نوید محمدزاده برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
– هادی حجازی فر برای ماجرای نیمروز
– نادر فلاح برای سدمعبر و انزوا
– جواد عزتی برای ماجرای نیمروز
 
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد
– امیر آقایی برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
– محسن تنابنده برای فراری
– مهرداد صدیقیان برای ماجرای نیمروز
– علی مصفا برای تابستان داغ
– حمید فرخ نژاد برای خوب، بد، جلف
 
نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن
– مریلا زارعی برای زیر سقف دودی
– لیلا حاتمی برای رگ خواب
– پریناز ایزدیار برای تابستان داغ
– غزل شاکری برای سارا و آیدا
– سارا بهرامی برای ایتالیا ایتالیا
– هدیه تهرانی برای اسرافیل
 
نامزدهای بهترین فیلمنامه
– منیر قیدی و ارسلان امیری برای ویلایی ها
– کامبوزیا پرتوی برای فراری
– پیام کرمی برای تابستان داغ
– سعید روستایی برای سدمعبر
– وحید جلیلوند و علی زرنگار برای بدون تاریخ، بدون امضاء
 
نامزدهای بهترین کارگردانی
– وحید جلیلوند برای بدون تاریخ ،بدون امضاء
– ابراهیم ایرج زاد برای تابستان داغ
پوران درخشنده برای زیر سقف دودی
– حسین مهدویان برای ماجرای نیمروز
– علیرضا داوودنژاد برای فراری
-رامبد جوان برای نگار
 
نامزدهای بهترین فیلم
– جهانگیرکوثری برای فراری
– جواد نوروزبیگی برای تابستان داغ
پوران درخشنده برای زیر سقف دودی
– سیدمحمود رضوی برای ماجرای نیمروز
-علی جلیلوند برای بدون تاریخ، بدون امضاء
 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2669
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: