رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الجمعة ۲۰ جماد أول ۱۴۴۶
  • 2024 Friday 22 November
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
فروردین ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« اسفند   اردیبهشت »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829  

جمعی از فعالان تئاتر استان های کشور در نامه ای سرگشاده به رئیس اداره ی هنرهای نمایشی خواهان توجه ی بیشتر به وضعیت تئاتر استان ها شدند. تثبیت ساختاری مشخص برای جشنواره تئاتر فجر و راه اندازی مجد جشنواره منطقه ای از مهمترین خواسته های این فعالان به شمار می رود. در چند سال گذشته […]

جمعی از فعالان تئاتر استان های کشور در نامه ای سرگشاده به رئیس اداره ی هنرهای نمایشی خواهان توجه ی بیشتر به وضعیت تئاتر استان ها شدند. تثبیت ساختاری مشخص برای جشنواره تئاتر فجر و راه اندازی مجد جشنواره منطقه ای از مهمترین خواسته های این فعالان به شمار می رود. در چند سال گذشته و با تغییرات مداوم ساختار جشنواره تئاتر فجر، تئاتر استان ها بیشترین لطمه را از این بی ثباتی متحمل شد. این در حالی است که در این سالها و علیرغم برخی مشکلات در حوزه ی برنامه ریزی تئاتر کشور و همچنین کاهش چشمگیر اعتبارات این حوزه، اجراهای عمومی در شهرستان ها جهش قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته دارد و به نظر می رسد با هدایت و کمک به این جریان نوپا ، شاید بتوان بعد از سالها تئاتر را به شکل جدی به سبد فرهنگی خانواده های ایرانی افزود.. متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای شهرام کرمی
مدیر کل محترم اداره هنرهای نمایشی کشور

با سلام

احتراما ضمن عرض تبریک سال نو و شادباش حضور حضرتعالی در راس مدیریت تئاتر کشور، در روزهای آغازین سال ۹۷، ما جمعی از فعالین تئاتر استان های کشور نکاتی پیرامون موضوعات و مسائل مختلف تئاتر استان ها خدمت شما تقدیم می داریم؛ امیدواریم با توجه به شناخت کلی شما از تئاتر استان ها ، روزهای پرثمری در تئاتر کشور را شاهد باشیم.

الف) حمایت از تئاتر استان ها
در گستره ی سبز ایران زمین،تئاتر در همه جا جریان دارد.در دورترین نقاط کشور حتی.توجه به تئاتر استان ها به گمان ما باید در اولویت اداره هنرهای نمایشی کشور باشد.بجاست اشاره کنیم در سه سال گذشته مهندس شفیعی مدیر سابق اداره کل بر این نکته اهتمام جدی داشتند و لحظه ای از این مهم غافل نشدند؛بنابراین پیشنهاد ما این است که این حمایت در  دوره ی شما ادامه پیدا کند و روز به روز قوی تر و پر رنگ تر شود.تئاتر امروز استان ها از چند نظر قابل قیاس با سه سال گذشته نیست.شاید مهمترین تفاوتش ، گستره ی اجراهای عموم است که به عنوان یک سیاست مهم پیگیری شد و هم اکنون شاهد رشد فزاینده ای در این بخش در سراسر کشور هستیم که امیدواریم این مهم در این دوره نیز ادامه یابد.

ب) مشورت

تئاتر امروز استان ها را هرگز نمی توان صرفا با نشستن در پایتخت آسیب شناسی و مدیریت کرد.بسیاری هستند که لحظه ای در شهرستان نبوده اند و از مشکلات و مصائبش آگاهی ندارند ولی حاضرند نسخه بپیچند، در حالی که تئاتر استان ها را نمی توان با یک نسخه به سرمنزل مقصود رساند؛هر استانی برای خود مشکلات و مصائب خاص دارد و قطعا با استان دیگری قابل قیاس نیست.
بنابراین  پیشنهاد ما اینست که سیاست گذاری تئاتر استان ها با مشورت از فعالین و نام آشنایان تئاتر استان ها انجام گیرد .نتیجه ی این مشورت ها،بدون تردید توسعه تئاتر استان ها خواهد بود.

ج)جشنواره تئاتر مناطق

یکی از آرزوهای جامعه تئاتر ایران ، رسیدن به یک ساختار روشن برای جشنواره تئاتر فجر است.ساختاری که هر ساله هر دبیری نتواند به شکل ریشه ای ان را دگرگون کند.به گمان ما وقت آن رسیده است که جشنواره فجر ،ساختار مشخص و معینی پیدا کند که امیدواریم با درایت شما رخ دهد. با این مقدمه عرض می کنیم که جشنواره تئاتر مناطق که تا همین سه سال پیش اتفاق خجسته ای برای تئاتر مناطق می بود ، به تعطیلی گرایید و متاسفانه جایگزین مناسبی برای آن در نظر گرفته نشد. بنابراین جامعه تئاتر استان ها می اندیشد که برگزاری مجدد جشنواره تئاتر مناطق که زیر مجموعه فجر به شمار می آید ، می تواند به رشد،توسعه تئاتر استان ها کمک شایانی بنماید. پیشنهاد می کنیم، جشنواره مناطق را آسیب شناسی کنید، نواقص و عیب ها را بر طرف کنید و فوایدش را پر رنگ.نتیجه برگزاری اش می تواند برای تئاتر استان ها و در نتیجه تئاتر کشور مفید باشد. حتی برگزاری یا عدمش،مثبت یا منفی بودنش را می تواند با جامعه تئاتر کشور در میان گذاشت.فعالین تئاتر استان ها ، جملگی از برگزاری اش حمایت می کنند.


د) حمایت از آثار فاخر استان ها از طریق شورای حمایت

از حضرتعالی درخواست داریم ،آثار شاخص استان ها از طریق شورای حمایت ، حمایت شوند تا برای تولید، دغدغه های جانبی که مانع عمده ای برای آن بشمار می رود،رفع گردد.

جناب آقای کرمی
از این که جوانی از جنس تئاتر،عاشق تئاتر،در گود تئاتر سکان رهبری تئاتر کشور را به عهده گرفته است،خدا را شاکریم و امیدواریم نتیجه حضور انسانی همجنس تئاتر در راس تئاتر کشور را خیلی زود حس کنیم.برای موفقیت شما و تئاتر کشور دعا کرده و روزهای درخشانی برای تئاتر ایران آرزو می کنیم.


جمعی از فعالین تئاتر استان ها

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2880
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: