رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الجمعة ۲۰ جماد أول ۱۴۴۶
  • 2024 Friday 22 November
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
تیر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« خرداد   مرداد »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

شهر مریوان شهر جشنواره ها و فستیوالها و مسابقات منطقه ای، ملی و بین المللی فرهنگی هنری و ورزشی، شهری با منابع طبیعی و جغرافیای زیبا و دریاچه زریبار در حالی خود را برای دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی آماده می کند که متاسفانه در منطقه و خاورمیانه و جهان هر روز و شب و لحظه ای انفجار و بمب و ویرانی و نابسامانی و آوارگی به گوش می رسد.

تداوم و سخت کوشی و پیگیری سالیانه و استقبال چشمگیر و اصالت و نجابت مردم مریوان، و آگاهی و مدیریت هنرمندان، زیرساخت بزرگترین و باشکوه ترین اتفاق فرهنگی هنری کشور را رقم زده و جشنواره ای را بنا نهاده که مایه برکت و شور و شوق و شادی و سرگرمی و همدلی و تبادل نظر و به عرصه گذاشتن تولیدات خلاقانه هنرمندان و محلی برای گفتگوی فرهنگ ها و آئین ها و صاحبان فکر و اندیشه و هنر شده است. درعین حال به یمن برگزاری جشنواره در اکثر شهرهایی که طرح و ایده آنها پذیرفته شد، هنرمندان صادق و بی ادعای عرصه تئاتر خیابانی کشور با ارزش ترین و مهم ترین هدیه ها را با تولید آثار نمایشی در گونه های مختلف تئاتر بیرونی به مردم شهرشان تقدیم می کنند.

تئاتر بیرونی در انواع ژانرهای محیطی، شورائی، کاربردی و … که بیشتر در ایران به نام تئاتر خیابانی تعریف و شناخته شده است و ما نیز جشنواره مریوان را بنام جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی به ایرانیان و جهان معرفی نمودیم، این تئاتر خیابانی دارای توانایی های بالفعلی است که بی واسطه و صادقانه می تواند منتقد منطقی و فهیم جامعه و سیستم باشد و تمام مشکلات و گرفتاریهای روزمره جامعه را به شکل و فرمی خاص و هنرمندانه در میان تماشاگران اجرا نماید و همچنین شور و نشاط و اندیشه را با مخاطبانش تقسیم کند. از طرفی می تواند آئین ها و مناسکهای ملی و مذهبی را با رویکرد هنری و دراماتیزه کردن و نمایشی جلوه دادن، آنها را بازسازی نماید و با آموزش در سطح کودکان و نوجوانان فرهنگ شهرنشینی و شهروندی و انسان دوستی را به کودکان و آموزش دهد. برهمگان عیان است که این نوع آموزش از طریق هنر، کاربردی است و تاثیر فوق العاده ای دارد.

شهر مریوان یا بهتره بگویم شهر جشنواره ها و فستیوالها و مسابقات منطقه ای، ملی و بین المللی فرهنگی هنری و ورزشی، شهری با منابع طبیعی و جغرافیای زیبا و دریاچه زریبار در حالی خود را برای دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی آماده می کند که متاسفانه در منطقه و خاورمیانه وجهان هرروز و شب و لحظه ای انفجار و بمب و ویرانی و نابسامانی و آوارگی به گوش می رسد و پدیده شوم و غیر انسانی داعش -که امروزه نماد سپاه سیاهی و بدبختی انسان و ویرانی آثار باستانی و تمدن بشری شده اند- عزم خود را به نابودی فرهنگ و هنر و شادی و انسان دوستی بسته اند و از هیچ حرکت غیر انسانی و شیطانی دریغ ننموده اند.

اما در مقابل این سیاهی و کج فهمی برگزاری جشن ها و جشنواره های تئاتر و موسیقی و سینما و خلق تابلوهای نقاشی و ساخت مجسمه ها و … به مثابه تقویت روحی و روانی جامعه و پویایی اندیشه و تحول و توسعه عمل کرده اند و با روشنگری و روشنائی و شادی چونان آفتاب درخشیده اند و با ظلمت و ستمگری و تاریکی در تضاد بوده و تقابل روشنایی و تاریکی را بخوبی نشان دادند و بحق سربلند در این کارزار بیرون آمده اند. جشنواره دوازدهم مریوان نیز با علم وعمل به شور و شوق و نشاط و صلح و انسان دوستی و آزادگی به راه خود ادامه خواهد داد و ٨ سال سابقه برگزاری جشنواره صحنه ای و خیابانی در گستره منطقه ای و ١١ دوره سراسری و بین المللی تجربه ای مبارک و بی نظیری است که هم مردم مریوان و مسئولین و هنرمندان به خود می بالند که بانیان جشنواره ای می باشند که بعنوان تخصصی ترین جشنواره تئاتر خیابانی ایران شناخته شده و جایگاه و شان و شکوه جهانی یافته است.

بحث تکراری و مشکل تکراری و آسیب تکراری، نبود ردیف بودجه از یک سو و انباشته شدن هر ساله بدهی های متمادی و هزاران سوال و اما و اگرهای پیش رو برگزار کنندگان را نا امید نکرد، چون مسئولین و هنرمندان واقف اند که این جشنواره چه تاثیرات مثبتی در توسعه و آموزش و جذب گردشگر و ایجاد شور و نشاط جامعه ایجاد می کند؛ چنانکه در این چند دوره با مساعدت ها و حمایت های مالی اسپانسر های مریوانی علی الخصوص شرکت خورشید زریبار و خانواده محترم روزچنگ این جشنواره راه خود را به شکل تخصصی و مردمی ادامه داده است. استانداری کردستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، انجمن هنرهای نمایشی استان و شهرستان مریوان ، فرمانداری مریوان، شهرداری و شورای شهر مریوان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مریوان از یک سو و اداره کل هنرهای نمایشی از سوی دیگر حامیان و برگزار کنندگان این جشنواره بوده اند و بعد از چندین دوره برگزاری موفق و تجربه و دلسوزی هنرمندان و با درایت و تدبیر و عقلانیت دولتمردان عرصه فرهنگ و هنر و با اعتماد و باور به بانیان جشنواره، سکان اصلی جشنواره را به هنرمندان سپردند و این امر نشان از مدیریت و مدبر بودن مسئولین اداره کل هنرهای نمایشی و دلسوزان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان می باشد و ما نیز با پشتیبانی مسئولین و مردم و همراهی دیگر هنرمندان و با مشورت از صاحبان فکر و اندیشه و به یاری خداوند منان می کوشیم که شان و عظمت جشنواره را بیشتر نمایان سازیم و با شروع بکار دبیرخانه دائمی جشنواره بین الملی تئاتر خیابانی مریوان سعی بر آن داریم که از یک سو مشکل اصلی جشنواره یعنی ردیف بودجه ای در خور جشنواره تحقق یابد و عنوان بین المللی آن را هم عملا به اجرا در بیاوریم و با ارتباط مستقیم دبیرخانه مریوان با کشورهای صاحب نام تئاتر دنیا امیدواریم امسال با رقابتی برگزار کردن بخش بین الملل این ضعف گذشته جشنواره را پوشش دهیم و با بازگرداندن بخش کودک به بخش های اصلی جشنواره حال و هوای جشنواره را مردمی تر شود و شادابی بیشتری پیدا کند.

اتفاق فرخنده جشنواره دوازدهم پشتیبانی و دلسوزی مدیریت برنامه و بودجه استان کردستان جناب آقای دکتر نصراللهی زاده است که با تصویب ردیف بودجه ای به نام جشنواره بین المللی خیابانی مریوان به مبلغ دویست و پنجاه میلیون تومان، برگزاری آن را تضمین می کند. هرچند این اتفاق می بایست در سالهای پیشین روی می داد اما خدارا شاکریم که درایت و حمایت های دکتر نصراللهی زاده این اتفاق مبارک را رقم زد و ما امیدواریم بخشی از مشکلات جشنواره با این حمایت حل شود و با پشتیبانی استاندار محترم و با پیگیری های نماینده محترم مریوان جناب منصور مرادی برای سالهای آتی این مبلغ افزایش یابد و جشنواره مریوان بتواند با جشنواره های تئاتر خیابانی جهان رقابت نماید و نام ایران و کردستان را با برند فرهنگ و هنر بیشتر به جهانیان معرفی نماید و ثابت کند که کردستان مهد فرهنگ و هنر است و ایران سرزمین مهربانی هاست.


(چاپ شده در هفته نامه سیروان شماره ٩٤٠ تاریخ دهم تیرماه ١٣٩٦)

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2880
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: