رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الثلاثاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۴۶
  • 2024 Tuesday 22 October
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« فروردین   خرداد »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها خبر داد

آغاز دور جدید ثبت گروه های نمایشی کشور

به گزارش بینەر بە نقل از ایران تئاتر، اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها در گفتگو به خبرنگار ایران تئاتر در خصوص ثبت گروه های نمایشی ضمن اعلام خبر فوق گفت: به‌غیراز کلان‌شهر تهران آن دسته از هنرمندانی که تاکنون موفق نشدند گروه نمایشی به ثبت برسانند می‌توانند به سامانه ثبت گروه‌های نمایشیکشور به نشانی www.esteghrar.ir مراجعه کنند.
نادری افزود: این سامانه که از اول اردیبهشت آماده کارشده است تا پایان اردیبهشت باز بوده و گروه‌ها می‌توانند اطلاعات خود را در آن ثبت کنند.
مدیر تئاتر استان‌ها در خصوص نحوه ثبت‌نام گروه‌ها گفت: تشکیل گروه‌های نمایشی در سه مرحله انجام می‌شود.
مرحله اول ثبت‌نام در سایت است. سرپرست گروه در این سایت سوابق و اطلاعات گروه را طبق فرم‌های مشخص‌شده وارد می‌کنند. البته این ثبت‌نام بدون طی کردن مراحل بعدی هیچ حقی را برای گروه و هنرمندان آن ایجاد نمی‌کند؛ زیرا لازم است مدارک به استان مربوطه تحویل و مراحل بعدی ثبت‌نام انجام شود.
در مرحله بعدی گروه باید طبق اظهارات خود مدارک و مستندات لازم را به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ارائه دهند تا شورای بررسی استان، اعلام نظر کند.
مرحله سوم خلاصه این مدارک را شورای استان به شورای مرکزی در تهران ارسال می‌کند که پس از بررسی نهایی پروانه به نام گروه ثبت می‌شود.
نادری ضمن دعوت از گروه‌ها برای ثبت‌نام در این سامانه از آن‌ها خواست قبل از هر اقدامی شیوه‌نامه ثبت‌نام را که در سامانه وجود دارد مطالعه نموده و فرم‌های موردنیاز را دانلود کند. او افزود: اگر این مرحله به‌دقت انجام شود کار سرعت مطلوبی به خود خواهد گرفت.
نادری همچنین از گروه‌های نمایشی درخواست کرد تا حتماً در روزهای ابتدایی ماه این کار را انجام دهند زیرا در روزهای پایانی اردیبهشت و نزدیک شدن به اتمام فرصت ثبت‌نام ممکن است به دلیل ازدحام مراجعه‌کنندگان به سامانه اخلالی در ثبت‌نام به وجود آید.
بنا بر گزارش ایران تئاتر چنانچه اگر سؤالی در این خصوص وجود داشته باشد می‌توانند با شماره ۰۲۱۶۶۷۴۸۰۱۱ مربوط به سامانه ثبت گروه‌های نمایشی و یا با شماره‌های ۰۲۱۶۶۷۴۷۴۱۹ و ۰۲۱۶۶۷۱۰۷۰۴ با کارشناسان هماهنگی تئاتر استان‌ها تماس بگیرند.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2849
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: