رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الجمعة ۲۰ جماد أول ۱۴۴۶
  • 2024 Friday 22 November
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
تیر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« خرداد   مرداد »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  
در واکنش به کمپین حمایتی؛

در شأن من نیست؛ تعطیلش کنید

به گزارش بینەر، روز گذشته در اقدامی قابل توجه یکی از علاقمندان دکتر قطب الدین صادقی، با ساخت کانال تلگرامی و صفحه ی اینستاگرامی در تلاش بود تا کمپینی تحت عنوان «کمپین حمایت از دکتر قطب الدین صادقی جهت تکمیل پروژه های هنری متوقف شده به دلایل مالی» ایجاد نماید.

این اقدام بعد از آن صورت گرفت که دکتر صادقی در چند روز گذشته با انتشار عکس و مطلبی از شرایط نامناسب روحی و مالی خود سخن به میان گفت که با واکنش خیل عظیم طرفداران ایشان روبرو شد.

به نظر می رسد اقدام این علاقمند و احیانا شاگرد ایشان نیز واکنشی عملی به همین موضوع بوده است به طوری که در بخشی از نوشته ی کانال کمپین آمده است:

…مخاطبان من در این پست جز هنردوستان و هنرپروران و عاشقان فرهنگ و هنر و هنرمند کسی نیست. شعارهایمان زیباست. هنر را دوست داریم و هنرمند را می پرستیم و کارش را (اگر بە قیمت ارزان عرضە شود! )، می بینیم و دربارەی آن نظرها می دهیم و و هرکدام بە فراخور تفکر و نیازمان انتظارات و توقعاتی نیز ازهنرمندان خود داریم. گرچە پای عمل کە بە میان می آید و مثلا از ما خواستە می شود برای امری هنری و فرهنگی پای پیش بگذاریم ناگهان از آن شعارها و اشعار دست کشیدە و ریزش عجیبی درشمارە مان صورت می گیرد و خصوصا در مسائل مادی هیچ دستی یافت نمی شود دستی دیگر را بگیرد. اخیرا کە بعنوان یکی از دوستداران و طرفداران دکتر قطب الدین صادقی، کارگردان بزرگ و پرآوازە تئاتر، پست های ایشان را مطالعە می نمودم متوجە شدم ایشان در این پست شان از فشاری مادی و نبود حمایت کە بخاطر اقدام بە یک پروژەی هنری دچار آن شدەاند درددلی با دوستان اینستاگرامی خود نموده اند و اشارەای فرمودە اند بە اینکە کسی در اجرای این پروژە او را یاری ندادە است و در نهایت ایشان مجبور شدە است برای تامین هزینە بە نزول خواران روی بیاورد…

اگرچه تعداد قابل توجهی از علاقمندان این استاد برجسته در همان ساعات ابتدایی در این کانال و صفحه حضور یافتند اما بسیار زود و قبل از گسترش آن دکتر قطب الدین صادقی در واکنش به این اقدام مطلبی را در زیر صفحه ی این کمپین درج نمود که باعث تعطیلی و حذف زود هنگام آن گردید.

پاسخ دکتر صادقی به شرح زیر است:

لطفا این صفحه را برچینید و تعطیل کنید. اصلا مورد تائید و رضایت من نیست. من هرگز نه گدا بوده‌ام، نه گدا پرور، در پاسخ آقای "دوستی" مختصرا دلایل فشار مالی و کاری و روحی خودم و خیانت‌هایی را که در این مدت دیده‌ام برشمردم و هرگز انتظار نداشتم عده‌ای برای حل این مشکل‌ها (گل ریزان) کنند. از لطف‌تان سپاسگزارم، اما این کار در شان من و کار من و تفکر من نیست. به قول قدیمی‌ها: خدا از سلطان محمود بزرگتر است.

لازم به توضیح است آنچه به عنوان شرایط بد مالی دکتر صادقی از آن یاد می شود اشاره به انجام پروژه‌ی بزرگ ایشان یعنی احداث سالن تئاتر خصوصی و آموزشگاه تخصصی تئاتر در تهران تحت عنوان «شانو» است که از چندی پیش آغاز شده و مراحل آن در حال انجام است و اکنون برای تکمیل پروژه نیاز به سرمایه گذاری بیشتری است و همین امر موجب فشار مالی به این استاد ماندگار شده است.

بینەر امیدوار است در این پروژه‌ی مهم که نام و هنر کردی و ارزشمند «شانو» را در پایتخت ایران برجسته خواهد نمود، سرمایه گذاران بخش فرهنگی ورود پیدا کنند تا ضمن حفظ شان استاد گرانقدر به اعتلای فرهنگ و هنر کردی و همچنین خدمت به هنر ایران زمین گام مهم و ماندگاری بردارند. 

اخبار مرتبط

نظرات

  • مناف ایران پناه says:

    همین قدر که خودی های به ظاهر دوست این بزرگ مرد تاریخ فرهنگ و هنر کوردستان و ایران و نابغه ی دوران  از پشت خنجرش نزنند و احترامش را نگهدارند بس است که همتشان بسیار بالاتر از این حرف هاست باید قدرش را و ارزشش را درک کنند .

  •   آقای مناف ایرانپناه "خودی های به ظاهر دوستی" در کار نبوده و نیست. از این بدبینی ها و تفکر توطئه دست بردارید لطفا. اتفاقا کسانی که آمدند و آن صفحه ها را براه انداختند به ایشان عشق داشتند و در اوج تنگدستی و نبود راه چاره با تمام بضاعت فکری که بخرج دادند تنها راهی که بنظرشان رسیده بود همین بود حال اگر تلاششان در همان چند ساعت اول به ثمر می رسید و مثلا خود شما ها یا  افراد دیگری به جای ایرادگیری به داد کار می رسیدید و به داد ایشان هم می رسید اکنون کمپین راه اندازی شده به جای آنکه نام گدایی به خود بگیرد یک اقدام بارزش فرهنگی خوانده می شد. نیتها خیر بود و بضاعت هم همین بودو بنظر بنده این اقدام تشکر و ستایش لازم  داشت نه آن همه تحقیر و سرزنش. مگر دوستان خواسته بودند به ایشان بی حرمتی کنند؟ شما که شعار می دهید نمی خواهید خنجر بزنید شماره حساب ایشان را بگیرید و با کمک چند هنر مند و هنردوست دیگر به حساب ایشان پول بریزید رسانه جمهوری اسلامی هم در اختیار دارید بفرمایید تبلغ هم بکنید؟؟ .   

  • خود این موضوع و اقدام این دوستداران خبرساز شده و انعکاس آن می تواند برای ایشان به سود باشد پس دلسوزیها را زیر سوال نبرید در حالیکه دیگران حتی این قدم را نیز برنداشتند

  • چرا اینگونه برخورد کردند ما همه صفحه را لایک کرده بودیم  و منتطر شماره حساب بودیم. حالا که نپذیرفتند پیشنهاد می کنم یکی از خانه های تهران یا یکی از خانه های سنندج شان را بفروشند و به مردم که نیت خیر داشتند توهین نکنند 

ارسال دیدگاه

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2880
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: