رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
    خرداد »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
نقدی بر وضعیت سینما وحدت بوکان

بوکان شهری بدون سینما

از دیرباز شهرستان بوکان بعنوان شهر فرهنگ و ادب و شهر اساتید صاحب نام هنری شهرت بسیارداشته است و همواره مورد توجه هنرمندان و هنر دوستان بوده است و پیشرفت خوب وچشمگیری هم داشته است. اما از وقتی که هنر هفتم و هنر دیجیتال یعنی سینما بعنوان جدیدترین شاخه هنر، وارد محافل هنری بوکان شد […]

از دیرباز شهرستان بوکان بعنوان شهر فرهنگ و ادب و شهر اساتید صاحب نام هنری شهرت بسیارداشته است و همواره مورد توجه هنرمندان و هنر دوستان بوده است و پیشرفت خوب وچشمگیری هم داشته است. اما از وقتی که هنر هفتم و هنر دیجیتال یعنی سینما بعنوان جدیدترین شاخه هنر، وارد محافل هنری بوکان شد جوانان زیادی را با خود همراه کرد و آنان را وادار به فعالیت هایی بی وقفه کرد و تا به امروز بسیاری از جوانان این شهرستان مشغول به فعالیت های سینمایی بوده و هنوز هم هستند. جوانانی که از دل، جان و مال خود مایه گذاشته اند و هیچ چیز نتوانسته است جلودار این عاشقان هنر باشد. اما در این میان با هر یک از این هنرمندان که هم صحبت می شوی از نبود سینما در بوکان حرف میزند. کمبودی که گویا هر روز بیشتر و بیشتر در بوکان خودنمایی می کند. ازسال ۱۳۸۲ یعنی ۱۲ سال قبل سینما وحدت تنها سینمای بوکان که یادگاری بسیاری از روزهای دور هم بودن را در میان هنرمندان و هنر دوستان این شهرستان برجای گذاشته است تعطیل شده و علی رغم درخواست های مکرر و جدی اقدامی در جهت بازسازی و راه اندازی مجدد آن تاکنون انجام نشده است و تنها تلاش جدی برای بازسازی آن در سازمان فرهنگی ، هنری شهرداری بوکان که دیگر وجود ندارد و در زمان شهردار سابق شهرستان انجام شد و در طرحی مشترک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم بر بازسازی سینما وحدت بوکان گرفته شد اما این طرح هم به دلیل و بهانه مشکلات مالی مجموعه شهرداری و شورای شهر بوکان مورد مخالفت شورای شهر قرار گرفت و منتفی شد تا امیدهای مردم وهنرمندان بوکان به راه اندازی مجدد سینما وحدت بوکان به ناامیدی تبدیل و باز به فراموشی سپرده شود به نوعی که در بودجه ۹۴ که هیچ و در بودجه تصویبی سال ۹۵ شورای اسلامی شهر بوکان نیز ردیفی با عنوان بازسازی سینما وحدت بوکان به چشم نخورد. گذشته از تمامی حاشیه ها و رویدادها در دهه ی اخیر که حمله های رسانه ای وجنگ نرم رسانه های غربی به ذهن مردم ما به اوج خود رسیده است نبود سینما در بوکان بیش از پیش احساس شده و باعث ناراحتی هنرمندان شهرستان می شود که امیدواریم دست اندرکاران امر، حالی به فکر بازسازی تنها سینمای شهر بوکان بکنند تا بتوانیم دوباره شاهد سینمایی درخور جایگاه واقعی بوکان، شهر فرهیختگان باشیم. اما هنوز جای این سوال باقی است که چه شخص یا ارگانی مسئولیت این اهمام کاری و بدون استفاده ماندن امکانات را به عهده می گیرد که متعلق به این مردم و این عاشقان هنر است؟

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2882
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: