رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت   تیر »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

خواننده و نوازنده مطرح موسیقی کردستان با اشاره به انتشار یک منظومه نمایشی اسطوره ای در قالب مجموعه‌ای موسیقایی، پیشنهادهای خود را درباره جشنواره موسیقی نواحی ارائه داد.

به گزارش بینەر به نقل از مهر، صلاح خضری نوازنده، آهنگساز و خواننده موسیقی نواحی منطقه کردستان با اشاره به تازه ترین فعالیت های خود در عرصه موسیقی بیان کرد: چندی پیش مرحله تولید و ضبط یک اثر موسیقایی ویژه با همراهی گروه «وفایی» مهاباد را انجام دادیم که با عنوان «سیدوان» در بازار موسیقی منتشر می شود. این اثر یکی از متفاوت ترین کارهایی است که طی سال های اخیر در عرصه موسیقی انجام دادم و می تواند برای مخاطبان نیز تجربه جالب توجهی باشد.

وی درباره محتوای این اثر توضیح داد: این مجموعه برگرفته از یک منظومه قدیمی منطقه کردستان است که روایتگر یکی از خان های کردی است که سه فرزندش را به دلیل اتفاق های مختلف از دست می دهد و همین امر منجر به دگرگونی شرایط زندگی پدر در جهات مختلف می شود. این اثر یکی از تراژیک ترین و کم نظیرترین روایت های فولکلور منطقه کردستان است که ما به همراه گروه «وفایی» مهاباد در قالب یک اثر موسیقایی گردآوری کردیم. البته پیش از تولید و ضبط آلبوم، ما از این برنامه کنسرت هایی را برگزار کردیم که این آلبوم به نوعی برگرفته از اجراهایی است که ما به علاقه مندان در شهرهای مختلف ارائه کردیم.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ادامه داد: طی ماه های آینده همراه با گروه «سازینه» مجموعه کنسرت هایی را در تهران و شهرستان ها برگزار می کنیم که فکر می کنم با توجه به رپرتواری که در نظر گرفته شده می تواند برای طرفداران موسیقی نواحی جالب توجه باشد. البته بنده پیش از این نیز تجربه حضور در این گروه را داشتم و در شهرها و کشورهای مختلف مجموعه برنامه هایی را اجرا کردیم.

خضری درباره شرایط شرکت هنرمندان مطرح موسیقی اقوام در جشنواره موسیقی نواحی کرمان گفت: به طور حتم برگزاری جشنواره های مرتبط با موسیقی نواحی در هر عنوان و ساختاری می تواند اتفاق خوبی برای معرفی این گونه موسیقایی به مخاطبان باشد. بسیاری از هنرمندان این عرصه هستند که غیر از برگزاری جشنواره ها فرصت و امکان چندانی برای اجرای موسیقی ندارند بنابراین همین جشنواره ها می توانند در صورت فراهم کردن فضای مناسب کیفی محل خوبی برای اشاعه موسیقی اقوام ایران باشند. البته در کنار اینها دعوت از پیشکسوتان و هنرمندان صاحب نام هم می تواند در ارتقای سطح کیفی یک جشنواره نقش اساسی ایفا کند. متاسفانه ما هم اکنون در شرایطی به سر می بریم که موسیقی مقامی کردی رفته رفته در حال نابودی و کم توجهی است و این وظیفه رویدادهایی مانند جشنواره موسیقی نواحی کرمان است که با دعوت از استادان، خنیاگران و داستان سرایان این منطقه به سهم خود در اعتلای موسیقی اقوام ایران کوشا باشد.

این نوازنده و خواننده افزود: باور کنید هنرمندان اهل موسیقی مناطق کردنشین جزو افتخارات هر طایفه ای هستند که هر ایلی اگر خوش خوان و بیت خوان داشته باشد مانند دیگر سرمایه هایی که دارد به وجود این افراد افتخار می کند، اما چه حیف که دنیای مجازی فرصت توجه به این هنرمندان بزرگ را گرفته و لازم است که به بهانه برگزاری جشنواره ای چون جشنواره موسیقی نواحی به این فضا توجه بیشتری کرد.  

وی در پایان صحبت های خود تصریح کرد: یکی دیگر از مسایلی که در جریان برگزاری جشنواره های موسیقی نواحی به ویژه جشنواره موسیقی نواحی کرمان می تواند حائز اهمیت باشد، موضوع رقابتی بودن جشنواره است که به طور حتم پیشکسوتان نباید در بخش رقابتی جشنواره حضور داشته باشند ضمن اینکه اساسا تطبیق موسیقی منطقه ای مانند خراسان با موسیقی مناطق کردنشین یا مقام های آذری درست و شدنی نیست. بنابراین تنها موضوعی که می توانم به عنوان یک پیشنهاد به دبیرخانه جشنواره ارائه دهم این است که در تطبیق مقام های موسیقی مناطق مختلفی که در جشنواره شرکت می کنند دقت کافی صورت گیرد که در پایان این رویداد بتوانیم شاهد یک جشنواره پویا و کم انتقاد باشیم.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2098
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: