رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الجمعة ۲۰ جماد أول ۱۴۴۶
  • 2024 Friday 22 November
    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آذر ۱۳۹۵
ش ی د س چ پ ج
« آبان   دی »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
  • شنبه 13 آذر 1395 - 23:39
  • کد خبر : 2520
  • مشاهده : 732 بازدید
  • تئاتر » س.ت
  • چاپ خبر : تئاتر کردستان تنها به چند متر کفن نیاز دارد

به گزارش بینه‌ر، حمیدرضا نعیمی عضو هیئت امنای خانه تئاتر ایران و رئیس هیئت داوران بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استانی کردستان از نحوه برگزاری این جشنواره انتقاد کرد وگفت:  تئاتر کردستان تنها به چندمتر کفن نیازدارد. حمیدرضا نعیمی بعد از ظهر امروز شنبه در اختتامیه بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استانی کردستان که در مجتمع فرهنگی […]

به گزارش بینه‌ر، حمیدرضا نعیمی عضو هیئت امنای خانه تئاتر ایران و رئیس هیئت داوران بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استانی کردستان از نحوه برگزاری این جشنواره انتقاد کرد وگفت:
 تئاتر کردستان تنها به چندمتر کفن نیازدارد.
حمیدرضا نعیمی بعد از ظهر امروز شنبه در اختتامیه بیست وهفتمین جشنواره تئاتر استانی کردستان که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد از اطلاع رسانی و تبلیغات ضعیف این جشنواره انتقاد کرد و گفت: متاسفانه خبری از تبلیغات گسترده و دعوت  از مردم برای شرکت در این رویداد فرهنگی هنری  و حتی برگزاری محافلی با حضور پیشکسوتان حوزه تئاتر به منظور بحث و گفت‌وگو و ارائه تجربیات به نوجوانان وجوانان در این دوره از جشنواره نبود.
این جشنواره در نهایت غربت و دلتنگی به کار خود پایان داد.
در تمامی بیانیه های جشنواره های هنری نگاه داوران به هنرمندان و بیان نکاتی به این افراد است ولی ما در این جشنواره طرف سخنانمان مسئولان است.
با برگزاری این دوره از جشنواره ما به این نتیجه رسیدیم که تئاتر کردستان دیگر تنها به چند متر کفن نیاز دارد وبه راستی باید اجرای چنین رویدادی  را هم به خودمان وهم مسئولان تسلیت بگوییم.
وقتی که تنها سالن اصلی این شهر برای اجرای عمومی به بخش خصوصی واگذار می شود و هنرمندان باید بابت استفاده از آن هزینه ای پرداخت کنند، یعنی دولت تدبیر وامید به بن بست رسیده است.
براساس و مبنای کدام مجوز قانونی اموال دولتی اجاره داده می شود؟
این اقدام ظلم بزرگی به اهالی فرهنگ وهنر است، و نظیر این اقدام را در تاریخ کشورمان نداشته ایم و این شایسته جامعه ما نیست.
قطعا کسی نمی تواند ما را متهم به سیاه نمایی کند چراکه ما در عرصه ها وصحنه ای مختلف بارها برادری خود را ثابت کرده ایم.
مسئولان مرکز هنرهای نمایشی جلسه ای را با هنرمندان استان کردستان تشکیل دهند تا از وضعیت کنونی آنها آگاه شوند.
تالار فروردین سنندج که اجاره داده شده بار دیگر به هنرمندان بازگردانده شود تا آنها بدون پرداخت هزینه ای بتوانند از آن استفاده کنند.
اجرای عمومی نمایش ها در صدر برنامه های ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی استان قرارداده و از چهره های نسل اول، دوم و سوم تئاتر استان در طول سال تجلیل و قدردانی شود.
خانه تئاتر هنرمندان ایران بی شک به این اقدام واگذاری تالارهای مجتمع های دولتی به بخش خصوصی و در اختیار قرار دادن آنها به هنرمندان در قبال دریافت پول، واکنش نشان خواهد داد و در این رابطه بیانیه ای هم دوشنبه این هفته صادر خواهد کرد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2880
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: