رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٩(°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۶٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٣(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
جهت اهتمام بخشیدن به هنر و ادبیات کردی؛

روزنامه شرق فراخوان داد

روزنامه شرق جهت اهتمام بخشیدن به هنر و ادبیات کردی برای نویسندگان کردزبان فراخوانی را منتشر کرد.

به گزارش بینەر، روزنامه شرق در نظر دارد جهت اهتمام بخشیدن به هنر و ادبیات کردی کە در سال‌های اخیر توانسته نظر طیف وسیعی از علاقمندان فارسی‌زبان را به خود جلب کند، ویژه‌نامه‌ای زیر نظر «فریا یونسی» سردبیر روزنامه شرق در استان کردستان جمع‌آوری کرده و در صفحات نامحدود و با چاپی نفیس و کاملا رنگی در تیراژ بالا، به صورت ضمیمه روزنامه شرق، آن را به چاپ رسانده و همراه روزنامه در سراسر کشور منتشر کند.

لذا از تمامی کارشناسان حوزه هنر و ادبیات کردی، دعوت می‌شود تا تاریخ دهم مرداد ماه (١٣٩٦/٥/١٠)، آثار خود را اعم از تألیف، ترجمه و تحلیل هنر و ادبیات کردی، به ایمیل سرپرست و سردبیر روزنامه شرق (ویژه کردستان) ارسال کنند. 

لازم به ذکر است که هیچ‌گونه محدودیت استانی در ارسال آثار نبوده و ضمیمه ادبیات کردی ویژه تمام کردزبانان خواهد بود و در سطح ملی چاپ و منتشر خواهد شد.

زمینه‌های شرکت در ضمیمه:

  1. ترجمه آثار داستانی و شعری کردی در اندازه کلمات محدود (٧٠٠ تا ٢٥٠٠ کلمه) و مختص درج در روزنامه
  2. تحلیل و تأویل ادبیات مدرن کردی و  تحلیل آثار بزرگ هنری در زمینه سینما، عکاسی، تئاتر، مجسمه‌سازی، نقاشی و موسیقی کردی به زبان فارسی   
  3. مصاحبه ترجمه شده به زبان فارسی، با هنرمندان (فیلمسازان، نقاشان، عکاسان و مجسمه‌سازان حرفه‌ای کرد)، نویسندگان، شاعران و منتقدین بزرگ ادبیات کردی 
  4. بیوگرافی نویسندگان، هنرمندان و شاعران بزرگ کرد به زبان فارسی

نویسندگان و شاعران گرامی می‌توانند آثار خود را به ایمیل روزنامه شرق (ویژه کردستان) ارسال کنند:
sharq.kurdistan@gmail.com

ارتباط با سردبیر:
@fryayounesi

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php