رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


  • الثلاثاء ۴ ربيع أول ۱۴۴۰
  • 2018 Tuesday 13 November
    مهاباد لطیف
    ٩(°C)
    وزش باد ٧(mph)
    فشار ٢۵.۶۵(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶۵(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
آبان ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« مهر    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  
  • پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
  • کد خبر : 6370
  • مشاهده : 358 بازدید
  • ادبیات » تیتر 4 » س.ت
  • چاپ خبر : فراخوان نهمین جشنواره استانی شعر وداستان جوان سوره در کردستان اعلام شد

فراخوان نهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان ،یادواره استاد سید محمود گلشن کردستانی توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان اعلام شد.

به گزارش بینه‌ر، و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ، بهزاد کرم اللهی مسئول واحد آفرینش های ادبی  حوزه هنری استان کردستان ضمن اعلام این فراخوان گفت : حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی ، نهمین  جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره را فروردین ماه ۱۳۹۷ در رده سنی زیر ۳۰ سال در سنندج برگزار می نماید .
وی با اشاره به هشت دوره گذشته جشنواره گفت :شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوان،  تبادل اندیشه و تجربه های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزشهای اسلامی معرفی و برجسته سازی چهره های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب ،ارج نهادن به شخصیت علمی و ادبی زنده یاد  استادسید محمود گلشن کردستانی از بزرگان عرصه ادبیات این سرزمین بخشی از اهداف مد نظر این جشنواره می باشد .
کرم اللهی افزود : این جشنواره در دو بخش  داستان (کردی و فارسی) و شعر ( کردی و فارسی ) برگزار می گردد که دربخش شعر و داستان با زبان کردی با توجه به منویات مقام معظم رهبری در سفر تاریخی اردیبهشت ۸۸ به کردستان و اعلام اینکه زبان کردی سرمایه ملی است، تمامی شاعران و داستان نویسان کرد زبان از سراسر ایران می توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند .
وی موضوع جشنواره را  در دو بخش آزاد و ویژه عنوان نمود که در بخش ویژه آثاری با موضوعات مربوط به :خانواده ، دفاع مقدس ، ایثار و شهادت ، وحدت اسلامی ، سبک زندگی اسلامی مورد بررسی و داوری قرار می گیرد .
وی در خصوص شرایط جشنواره تصریح نمود :
–  هر هنرمند می‌تواند در بخش شعر و داستان حداکثر ۳ اثر را ارائه کند.
–  هر اثر باید مجزا در قالب فایل word و با اندازه قلم ۱۴ و نوع قلم B Mitra بر روی لوح فشرده به همراه نسخه چاپی ارسال شود.
–  برای تسهیل در امر داوری، شاعران و نویسندگان که چندین اثر دارند باید هر اثر خود را در صفحات جدا از هم چاپ و در ۳ نسخه ارسال کنند.
–  صفحات متون باید بدون ذکر نام و مشخصات صاحب اثر ارسال شود.
وی با اشاره به اینکه حضور راه یافتگان بخش نهایی در مراسم اختتامیه و شرکت در کارگاه ها ضروری بوده وعدم حضور صاحبان آثار  به منزله انصراف از جشنواره تلقی خواهد شد در خصوص مقررات عمومی جشنواره نیز گفت :
–  حداکثر سن شرکت کنندگان تا زمان برگزاری جشنواره ۳۰ سال تمام تعیین شده است.
–  دبیرخانه جشنواره در صورت صلاحدید آثار منتخب را با نام صاحب اثر چاپ خواهد کرد.
–  هر فرد می‌تواند همزمان در همه بخش‌ها شرکت کند.
–  پس از پایان جشنواره آثار ارسالی به شرکت کنندگان عودت داده نمی‌شود.
–  دبیرخانه جشنواره از دریافت آثار ارسال شده بعد از موعد مقرر معذور است.
مسئول واحد افرینش های ادبی حوزه هنری کردستان  در خصوص تقویم برگزاری جشنواره افزود : مهلت ارسال آثار تا پایان روز پنج شنبه  17 اسفند ماه ۹۶  و انشاء ا… پس از بررسی آثار توسط هیئت بازبین راه یافتگان بخش نهایی جشنواره  15 فروردین ۹۷ معرفی می گردند تا جهت حضور در بخش نهایی و رقابتی جشنواره که طی دو روز چهارشنبه ۲۲ و پنج شنبه ۲۳ فروردین ماه ۹۷ در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می گردد حضور به هم رسانند .
وی در خصوص نحوه داوری گفت : در این دوره از جشنواره بخشی ازامتیاز  توسط داوران در زمان برگزاری و خوانش آثار توسط شرکت کنندگان لحاظ می گردد و به همین دلیل حضور شرکت کنندگان بخش نهایی در دور روز برگزاری جشنواره الزامی است  
کرم اللهی در خصوص جوایز جشنواره نیز گفت : در این دوره علاوه بر اختصاص جوایز ویژه به نفرات برگزیده،  آثار برتر جشنواره در دو بخش شعر وداستان توسط حوزه هنری استان چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
وی در پایان با اعلام آدرس دبیرخانه به نشانی سنندج – خیابان فلسطین (ژاندارمری)- روبروی فرمانداری شهرستان سنندج – حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان . کدپستی ۶۶۱۶۶۵۳۳۴۸ افزود : علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های ۳۳۲۴۳۶۲۴،۳۳۲۲۷۱۲۵ با پیش شماره ۰۸۷ تماس حاصل نمایند ویا به آدرس   www.Artsanandaj.irمراجعه نمایند.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
679
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php