رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ١٢(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٢(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٢(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
  • کد خبر : 6164
  • مشاهده : 157 بازدید
  • تیتر 3 » س.ت » سینما
  • چاپ خبر : دو فیلم از حوزه ی هنری کردستان در جشنواره فیلم امید

« عروس باران »و«مردی که یادش می رفت نفس بکشد» درجشنواره ملی فیلم « امید » به رقابت می پردازند.

به گزارش بینه‌ر، دو فیلم کوتاه « عروس باران » به کارگردانی  آکو زندکریمی و « مردی که یادش می رفت نفس بکشد» به کارگردانی سامان حسین پور به بخش پایانی نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه « امید » راه یافتند.
ایرج کاکی مدیرامور فرهنگی وهنری حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ضمن اعلام این خبر گفت : نخستین جشنواره ملی فیلم کوتاه امید توسط سازمان مدیریت بحران کشور با همکاری اداره کل مدیریت بحران استان یزد با موضوع های ، حوادث ، آگاهی از مخاطرات ، ارتقای تاب آوری جامعه ، افزایش امید ، ترویج فرهنگ ایمنی، کاهش خطر پذیری بلایای طبیعی، مدیریت بحران و رفتار انسانها در بحران از ۳ تا ۵ دیماه ۹۶ در شهرتاریخی یزد برگزار می گردد.
وی افزود در این جشنواره که دردو بخش داستانی و مستند برگزارمی گردد در بخش داستانی بر اساس رأی هیئت انتخاب متشکل ازآقایان اسماعیل میهن دوست ، بهمن ارک و پرویز جاهد از بین ۳۳۸ اثر ارسالی ۱۳ اثر به بخش نهایی راه پیدا نمود که در این بین فیلم « مردی که یادش می رفت نفس بکشد» به نویسندگی و کارگردانی سامان حسین پور تولید حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان به رقابت با دیگر آثار راه یافته می پردازد.
کاکی افزود : در بخش آموزشی و تلویزیونی در دو ساختار انیمیشن و سایر ساختارهای تلویزیونی از بین ۱۶۷ اثر ارسالی براساس آرای هیئت انتخاب متشکل از آقایان احمد پهلوانیان ، بهرام عبدالحسینی، محمد منتظر حجت و مسعود فروتن ۱۶ اثر به بخش نهایی راه پیدا نمودند که در این بین فیلم « عروس باران » به نویسندگی و کارگردانی آکو زندکریمی تولید حوزه هنری استان کردستان نیز به چشم می خورد .
وی گفت: مراسم اختتامیه جشنواره ملی امید ۵ دی ماه همزمان با روز ملی ایمنی در برابر زلزله و سالروز زمین لرزه بم در سال ۱۳۸۲ در شهر یزد برگزار می گردد .

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php