رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٠(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٣(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۵٣(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
  • شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
  • کد خبر : 3186
  • مشاهده : 357 بازدید
  • س.ت » سینما
  • چاپ خبر : اختتامیه اولین هفته فیلم کردی «سنه دژ»
اولین هفته فیلم کردی «سنه دژ»، با تجلیل از فیلم سازان حاضر در این رویداد فرهنگی و هنری، به کار خود پایان داد.

اختتامیه اولین هفته فیلم کردی «سنه دژ»

به گزارش بینەر به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کردستان، در اولین هفته فیلم کردی که از ١٤ تا ١٧ دی ماه در سینما بهمن سنندج برگزار شد، از ٥٢ اثر ارسالی، ٢٩ اثر از فیلم سازان اقلیم کردستان عراق و استان کردستان به نمایش درآمد. دبیرهفته فیلم کردی با اشاره به اینکه […]

به گزارش بینەر به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای مرکز کردستان، در اولین هفته فیلم کردی که از ١٤ تا ١٧ دی ماه در سینما بهمن سنندج برگزار شد، از ٥٢ اثر ارسالی، ٢٩ اثر از فیلم سازان اقلیم کردستان عراق و استان کردستان به نمایش درآمد.

دبیرهفته فیلم کردی با اشاره به اینکه زبان هنر و سینما بیشترین اثرگذاری را در جامعه دارد، گفت: همکاری هنرمندان دو کشور گامی در جهت تداوم این رویداد ارزنده هنری است.

ستار چمنی گل با اشاره به استقبال پرشور مردم از اولین هفته فیلم کردی «سنه دژ»، افزود: بیش از ١٨٠ نفر در هر سانس پای نمایش این فیلمها نشستند.

معاون وزیر فرهنگ و جوانان اقلیم کردستان عراق هم در این مراسم با اشاره به اینکه فرهنگ و تاریخ اقلیم عراق با ایرانیان اشتراکات زیادی دارد، اظهار امیدواری کرد، با افزایش تعامل میان دو کشور، مراودات فرهنگی و هنری بین هنرمندان و فیلم سازان هم بیشتر شود.

خلیل عبدالله از مردم کردستان برای استقبال پرشور از هفته فیلم کردی قدردانی کرد و افزود: این گامی مهم برای تولید بیشتر فیلمهای کردی در دو کشور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان هم، ایجاد فضای فرهنگی و واگذاری رویدادهای فرهنگی به اصحاب فرهنگ و هنر را از راهبردهای اصلی حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد.

رحیم جعفری افزود: نگاه منطقی و واقع گرایانه دولت و نیز توجه به محتوای فیلمها توسط فیلم سازان در ٢ سال اخیر موجب ارتقای این حوزه شده است.

وی با اشاره به فروش ١٠٠ میلیارد تومانی در سینمای کردستان افزود: این نشان دهنده توجه ویژه و علاقمندی مردم این استان فرهنگی به سینماست.

اولین هفته فیلم کردی «سنه دژ»، مقدمه میزبانی کردستان برای جشنواره فیلم کردی است که مرداد سال آینده برگزار می شود.

 

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php