رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    -١٨(°C)
    وزش باد (mph)
    فشار (in)
    محدوده دید (mi)
    اشعه فرابنفش -
    رطوبت (in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
خرداد ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت   تیر »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
  • سه شنبه 2 خرداد 1396 - 18:26
  • کد خبر : 4555
  • مشاهده : 1226 بازدید
  • تئاتر » س.ت
  • چاپ خبر : مراسم تودیع و معارفه رئیس انجمن هنرهای نمایشی مهاباد برگزار گردید

به گزارش بینەر به نقل از هاژه، روز سه شنبه ۲ خرداد ماه مراسم تودیع و معارفه رئیس انجمن هنرهای نمایشی مهاباد با حضور محمد کاظمی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی، قادر مرادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد و جمعی از هنرمندان پیشکسوت و جوان عرصه تئاتر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی […]

به گزارش بینەر به نقل از هاژه، روز سه شنبه ۲ خرداد ماه مراسم تودیع و معارفه رئیس انجمن هنرهای نمایشی مهاباد با حضور محمد کاظمی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی، قادر مرادی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد و جمعی از هنرمندان پیشکسوت و جوان عرصه تئاتر در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد برگزار گردید.
کاظمی ضمن ابراز خوشحالی از حضور در بین هنرمندان مهاباد گفت: استان ما دارای ظرفیت های توانمند ادبیات فولکلوریک و دراماتیک است لذا می طلبد ضمن بها دادن به هنر و توانایی های خودمان، زمینه شکوفایی بیشتر تئاتر استان را بیش از پیش محقق سازیم.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان همچنین اظهار کرد: خوشبختانه نوعی نگاه حرفه ای در اداره کل امور هنرهای نمایشی مشهود است و امید داریم این نگاهها در سر و سامان دادن به وضعیت کنونی به خصوص در شهرستان ها و استان ها به طور جدی تاثیرگذار باشد، همه ما نیز به سهم خود وظیفه داریم مشکلات را آسیب شناسی کرده و برای رسیدن به وضعیت مطلوب تر تئاتر در استان تلاش نماییم.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد در این جلسه از تلاش های این اداره برای دریافت امکانات، پیگیری مشکلات فضای انجام فعالیت هنرمندان و پشتیبانی از آنان جهت اجرا گفت.
مرادی اظهار کرد: متاسفانه مشکلات بخش هنری شهرستان طی سالیان گذشته تلنبار شده و برون رفت از این وضعیت یک روزه امکان پذیر نخواهد بود.
وی تلاش و همکاری همه نهادهای مسئول و خیرین را جهت ساخت فرهنگسرا و سالن های نمایش، سینما، تمرین و… ضروری و اجتناب ناپذیر توصیف نمود و گفت: خوشبختانه اخیرا در این زمینه قدمهای مثبتی برداشته شده و امیدواریم بتوانم آنگونه که شایسته نام مهاباد است به سرانجام مطلوبی در تحقق اهداف فرهنگی نائل آییم.
بختیار پنجه ای رئیس جدید انجمن هنرهای نمایشی مهاباد نیز ضمن سپاس از زحمات مسئولین پیشین انجمن آقایان نورانی و خضرپور گفت: تلاش و دلسوزیهای آنان مشهود و قابل ستایش است، من نیز جهت خدمت صادقانه تمام تلاش خود را به کار خواهم بست.
وی با بیان اینکه پیش شرط اساسی جهت انجام همه فعالیت ها ایجاد روحیه همدلی در بین هنرمندان تئاتر است گفت: به طور مرتب با هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان جلسه مشاوره و رایزنی خواهیم داشت، جلسات مجمع عمومی فعال خواهند شد و تصمیم گیری ها براساس خرد جمعی خواهد بود.
پنجه ای اظهار امیدواری کرد در این دوره بار دیگر شاهد برگزاری جشنواره تئاتر استانی در مهاباد و اتفاقات هنری مهمی دیگری باشیم، همچنین در سطح شهرستانی نیز جشنواره نمایشنامه خوانی با بزرگداشت هنرمند پیشکسوت آقای ابراهیم تنهائی برگزار گردد.
در ادامه آقای امید خاکپور به قرائت برنامه و اهداف انجمن هنرهای نمایشی مهاباد در دوره جدید پرداخت. همچنین هنرمندان نیز به بیان مشکلات خود در زمینه تئاتر پرداختند.
در پایان کاظمی رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی از تلاشهای آقای هژار نورانی تقدیر و آقای بختیار پنجه ای را به عنوان رئیس جدید انجمن هنرهای نمایشی مهاباد منصوب کرد

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

سریال نون.خ و مساله ی زبان !

این نقد سریال نیست. حتی نقد آن چیزی که مطرح می شود نیز ممکن است نباشد. بیشتر بیان مساله و اشتراک گذاری سوالی است که شاید برخی از فیلمسازان و حتی تئاتری های کوردستان نیز با آن مواجه باشند. از این رو از زبان ساده تر و خودمانی تری نیز برای نوشتار استفاده می کنم. چند روزی است که سریال تلویزیونی «نون. خ» از شبکه ی یک سیما پخش می شود. داستان این سریال که از همان الگوی سریال پایتخت پیروی می کند ، این بار در یکی از مناطق کوردستان اتفاق می افتد. فارغ از اینکه مکان داستان بیشتر شبیه به روستاست و معلوم نیست چرا سازندگان اصرار دارند آن را شهر معرفی کنند، و یا اینکه در جمع اهالی روستا نیز یکی از بازیگران فارس است و بسیار روان فارسی صحبت می کند و معلوم نیست چرا به تنهایی او فارسی را اینگونه صحبت می کند و سایرین به شکل دیگر؛ اما حضور بازیگران بومی منطقه و حضور موسیقی کوردی در سریال، از ویژگی های خوب آن به حساب می آید. اما آنچه بحث اصلی این نوشتار است مسئله ی زبان است. چیزی که از روز اول پخش سریال ذهنم را به خود مشغول کرد اما ترجیح بر آن شد تا لااقل بعد از پخش چند قسمت مسئله طرح شود. امروز که واکنش توییتری برخی از مردم نسبت به مسئله ی زبان بکار رفته در این سریال را دیدم، زمان طرح مسئله را مناسب تشخیص دادم. زبان کوردی، اگر چه دارای واژگان مشترک با زبان فارسی است و حتی بنا به اظهار نظر بسیاری از کارشناسان این دو زبان هم ریشه هستند و هر کدام در جغرافیای خود تغییرات زمانی و کاربردی و خود را پیدا کرده است، با این حال این، زبان کوردی، زبانی کاملا مستقل با دستورات گرامری خاص خویش است و لهجه محسوب نمی شود. از این رو تولید یک اثر ملی در کوردستان با حضور شخصیت های کورد، با تولید یک سریال در اصفهان و یا یزد و شیراز و... تفاوت زیادی دارد. چرا که این لهجه های فارسی شیرازی و اصفهانی ولو به صورت غلیظ و با کلمات خاص منطقه نیز ادا شود، نهایتا منظور خود را به مخاطب عمومی منتقل می کند. در سریال نون.خ همه ی کاراکترها -تا این جای قصه- کورد هستند. پس طبیعتاً باید با یکدیگر کوردی حرف بزنند و لزومی به استفاده از زبانی که نه فارسی است و نه کوردی،  ندارند. این امر به ویژه در مناطق کورد زبان که اهمیت خاصی به زبان مادری میدهند بسیار خودنمایی خواهد کرد.  اگر داستان این سریال در نقاطی دیگر از ایران که به دلایل مختلف ، برخی خانواده ها ترجیح داده اند با کودکانشان به جای زبان مادری با زبان ملی صحبت کنند، ساخته می شد، کمتر مسئله ی زبان خودنمایی می کرد و می شد کاراکترهای فیلم را از این خانواده ها معرفی کرد و به راحتی مسئله را توجیه نمود، اما در تمامی شهرهای کوردزبان، مسئله ...

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
2663
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php
%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: