رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢٨(°C)
    وزش باد ۴(mph)
    فشار ٢۵.۵۴(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 4-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵۴(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

جلسه هماهنگی و برنامه ریزی  چهاردهمین جشنواره ی تئاتر کُردی با حضور معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کُردستان، رئیس اداره ارشاد سقز، هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان و پیشکسوتان وسرپرست گروه های نمایشی سقز، برگزارشد.

به گزارش بینەر و به نقل از تئاتر کردستان، با حضور معاونت فرهنگی اداره کل ارشاد، رئیس اداره ارشاد سقز، هیئت مدیره انجمن هنرهای نمایشی، روسای گروه‌های نمایشی سقز، جلسه هماهنگی و برنامه ریزی چهاردهمین  جشنواره ی تئاتر کردی برگزار شد.

قلعه شاخانی معاونت اداره کل ارشاد کردستان درسخنانی ضمن تاکید بر برگزاری جشنواره، اظهارداشت: این جشنواره که تاکنون سیزده دوره‌ی آن با موفقیت در شهر فرهنگی سقز برگزار شده است به عنوان یکی از رویدادهای مهم فرهنگی درسطح کشور شناخته شده و سیاست اداره کل ارشاد و انجمن هنرهای نمایش استان برگزاری هر چه  بهتر و باشکوه تر از دوره های قبل است و همه دست اندرکاران فرهنگی استان و شهرستان باید تلاش نماییم این جشنواره به نحو شایسته برگزار شود.

وی ضمن اعلام آمادگی اداره کل برای واگذاری اجرای برنامه های فرهنگی هنری به انجمن ها گفتند در سال جاری با تفویض اختیار دبیری جشنواره های خیابانی مریوان، کردی سقز، استانی و… به هنرمندان خبر داد و این موضوع را در راستای تعامل بیشتر با هنرمندان تئاتر ذکر کردند. 

عبید رستمی رییس انجمن نمایش کردستان نیز ضمن اعلام حمایت همه جانبه از جشنواره‌ی تئاتر کردی اظهارداشت: برگزاری این جشنواره و دیگرجشنواره های تئاتری در استان از اولویت های کاری انجمن استان بوده و برای برگزاری هر چه با شکوه این رویدادهای مهم هنری ازهیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی اعلام داشت جشنواره های بین المللی خیابانی مریوان، طنز دیواندره، جشنواره‌ی تئاتر استانی کردستان و تئاتر کوردی سقز در سال جاری برگزارخواهند شد و امیدواریم هنرمندان خلاق و تلاشگر کردستان ضمن تولید و اجرای عمومی نمایش های جدید حضوری حداکثری در این جشنواره ها داشته باشند.

در ادامه فاتح بادپروا، فریدون حامدی و محمد زارع زاده از اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن هنرهای نمایشی استان و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان  تئاتر سقز (اسماعیل پاشایی، علیرضا اسماعیلی، داریوش رفیعی، ادریس دلارامی و…) نیز مطالبی را در راستای تلاش گروهی هنرمندان تئاتر کردستان برای مشارکت در برگزاری جشنواره های استان–خصوصا جشنواره ی تئاتر کردی سقز – بیان داشتند.

درپایان این جلسه مصوب شد که سرپرست گروه های ثبت شده‌ی هنرمندان فعال و مسئولین اداره ارشاد سقز نسبت به معرفی افراد واجد شرایط دبیری جشنواره به استان اقدام تا در نهایت  اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی با مشورت انجمن هنرهای نمایشی استان، دبیر چاردهمین جشنواره‌ی تئاتر را مشخص و معرفی نماید.

همچنین مقررشد پیش نویس فراخوان جشنواره سریعا تهیه و پس از تصویب انجمن هنرهای نمایشی استان، تا ۱۰ تیر ماه منتشر شود.

سیزده دوره‌ی پیشین جشنواره تئاتر کردی سقز با حضورگروههای نمایشی ازاستان های کردنشین ایران وگروه های کرد زبان از کشورهای عراق و ترکیه برگزارشده و برگزیده ی این جشنواره به جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر معرفی می‌شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...
css.php