رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد تا قسمتی ابری
    ١١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۶٨(in)
    محدوده دید ۶.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 0-Low
    رطوبت ٢۵.۶٨(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
مهر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« شهریور    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
در گفتگو با رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی ؛

برای همه ی شهرهای استان برنامه داریم

٨ ماه از آغاز بکار انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی می گذرد. هیئت رئیسه ی این انجمن در انتخاباتی که میان گروههای نمایشی ثبت شده ی استان برگزار گردید، انتخاب شدند. به بهانه ی اردیبهشت تئاتر ایران و تغییرات ایجاد شده در میان برنامه، بینەر گفتگویی با محمد کاظمی، رئیس این انجمن انجام داده […]

٨ ماه از آغاز بکار انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی می گذرد. هیئت رئیسه ی این انجمن در انتخاباتی که میان گروههای نمایشی ثبت شده ی استان برگزار گردید، انتخاب شدند. به بهانه ی اردیبهشت تئاتر ایران و تغییرات ایجاد شده در میان برنامه، بینەر گفتگویی با محمد کاظمی، رئیس این انجمن انجام داده است: 

 

بعد از شروع بکار تیم جدید در انجمن هنرهای نمایشی چه برنامه های جدیدی از آن تاریخ تا کنون انجام گرفته است؟

از زمانی که تصدی انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان غربی را تحویل گرفتیم، بیش از ۳۰ نمایش به روی صحنه رفته است و ۲ نمایش نیز از استان به جشنواره فجر راه پیدا کرده است. یکی کار آقای بختیار پنجه ای که از جشنواره تئاتر کردی به جشنواره فجر راه پیدا کرد و دیگری کار آقای بابک لطفی که از جشنواره استانی به جشنواره فجر راه پیدا کرد که بنده هم این عزیزان را همراهی کردم. خوشبختانه اتفاق خوبی بود و آقای احمد نقده هم جزو کاندیداهای بازیگری مرد در جشنواره فجر بودند. 

با شروع سال ۹٦ سعی کردیم مقدمات برنامه های سال جدید را آغاز کنیم. همانطور که اطلاع دارید خوشبختانه یا متاسفانه اردیبهشت تئاتر ایران از دستورالعمل مرکز هنرهای نمایشی خارج شد. روز ملی هنرهای نمایشی در ۷ فروردین مصادف با روز جهانی تئاتر ثبت شده است و به همین دلیل مرکز هنرهای نمایشی تاکید بر این داشت که در همان روز ۷ فروردین این جشن برگزار شود. متاسفانه این زمان به دلیل اینکه معمولا همه در دید و بازدید عید و مسافرت هستند، زمان خوبی نیست، به همین دلیل ما مراسم را برگزار نکردیم. ما سعی می کنیم اردیبهشت تئاتر ایران را طبق روال گذشته البته به صورت مختصرتر برگزار کنیم. چرا که مرکز بودجه ای بابت آن اختصاص نداده است. در چند تا از شهرستان ها برنامه ریزی شده است که انشالله تا آخر اردیبهشت برگزار خواهد شد.

 

وضعیت دفاتر انجمن هنرهای نمایشی برخی شهرستان ها نامشخص است. دلیل این وقفه چیست؟ برای نمونه بوکان چند ماه است که رابط آن تعیین شده اما به نظر می رسد در مهاباد و یا شهرهای دیگر هنوز تکلیف رابط مشخص نشده است.

از موقعی که آمدیم سعی کردیم نفرات زبده و برجسته را در استان انتخاب کنیم و سریع اسامی را با ادارات شهرستان ها هماهنگ کردیم . بعد از اینکه این نفرات قطعی شد، اسامی به اداره کل معرفی شدند و پروسه ی حراستی را طی کردند. پروسه ی حراستی روند خاص خود را دارد و به همین دلیل از دست ما خارج بود و الا ما دوست داشتیم که زوددتر به نتیجه برسد. خوشبختانه تا الان در چهار شهرستان جنوب استان روسا احکام خود را دریافت کردند. آقای بختیار پنجه ای برای شهرستان مهاباد، آقای رضا شامی برای شهرستان بوکان، آقای هوشنگ بابایی برای شهرستان میاندوآب و آقای مجید نوری برای شهرستان نقده احکام خود را دریافت کرده اند. فعلا در جنوب استان شهر تکاب مانده است که نفر مورد نظر به حراست معرفی شده و منتظر نتیجه ی آن هستیم و چنانچه مورد وثوق قرار گرفت ایشان نیز حکم خود را دریافت خواهد کرد.

در شمال استان روند به شکل دیگری است. چرا که شهرستان خوی دارای ٥ گروه نمایشی ثبت شده است. شهرستان هایی که ٥ گروه یا بیشتر دارند، باید خودشان انتخابات برگزار کنند که متاسفانه به دلیل فوت یکی از سرپرست های گروههای خوی ، ما از مرکز هنرهای نمایشی کسب تکلیف کردیم و منتظر هستیم آمار جدید گروههای ثبت شده اعلام شود که درمورد این شهرستان هم تصمیمی بگیریم.

یکی دو شهرستان هم هستند که قرار است دفاتر انجمن  احیا بشوند. یکی شهرستان سلماس و دیگری شهرستان ماکو.

 

برای شهرهایی که تقریبا در این سالها کمی از فضای تئاتر استان دور بودند چه برنامه ای دارید؟ برای نمونه سردشت و پیرانشهر و اشنویه که علیرغم حضور چندین هنرمند اما به نظر می رسد طی سالهای قبل کمی در تلاش برای حضور آن ها در فضای تئاتر استان کم کاری شده است.  آیا دفاتر انجمن دراین شهرستان ها هم فعال خواهد شد؟

متاسفانه شهرهای کوچکی مانند اشنویه، پیرانشهر، سردشت، شوط، چالدران، قره ضیاالدین و… دارای دفتر انجمن نیستند. برای این شهرها در هیئت رئیسه تصمیم گرفته شد طبق روال گذشته دفتر انجمن در این شهرها قرار داده نشود. چرا که دفتر انجمن داشتن شرط نیست. زیرا باید زیرساختهای لازم مهیا شود که بتوان دفتر انجمن را فعال کرد. منتهی برنامه و ورک شاپ هایی  برای این شهرستان ها در نظر گرفته شده است که در زمان مناسب برگزار می شود. همچنین اجراهای موفق استان را در آن شهرستان ها برگزار کنیم. هرچند که در برخی از این شهرستان ها بضاعت و امکانات اجرای تئاتر نیز وجود ندارد. با این حال سعی خواهیم کرد  این برنامه ها انجام شود. می دانید که آماده کردن زیر ساخت ها زمان بر است. یعنی باید یکسری مقدمات را آماده کنید. ما هم در این مدت زمان زیادی نداشتیم و از لحظه ی شروع بکار زمان زیادی درگیر پروسه ی اداری انجمن بودیم تا احکام خودمان بیاید و حساب انجمن شروع بکار کند و پولی به حساب واریز شود. لذا این مسئله زمان بر شد. ولی اینکه انتظار داشته باشیم از روزی که هیئت رئیسه جدید آمد، شق القمر اتفاق بیفتد و همه چیز نو به نو شود، قطع به یقین بی انصافی است. ولی ما برای همه ی شهرستان ها پلان و برنامه داریم. در جلسات هیئت رئیسه در این رابطه بسیار صحبت کردیم و انشاالله اتفاقات را اهالی آن شهرستان ها هم خواهند دید و تأیید خواهند کرد این گفته بنده را.

 از وقتی که گذاشتید سپاسگزاریم

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

نگاهی به جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد

هیاهوی بسیار برای … ؟

چند روزی از پایان جشنواره نمایشنامه خوانی مهاباد که اولین دوره ی خود را طی کرد نمی گذرد. اکنون شاید بهترین زمان برای نقد و بررسی رویکرد این جشنواره باشد. گرچه این انتقادها از همان زمان علنی شدن بحث جشنواره قابل طرح بود، اما به جهت حمایت از برگزاری و جلوگیری از شائبه های مختلف، این نقد به بعد از برگزاری موکول شد تا پیش داوری اشتباهی صورت نگرفته باشد. اولین موضوع قابل بحث عنوان جشنواره است که از دو عبارت متفاوت اما با زمینه ی مشابه برخوردار است. نمایشنامه خوانی یا اجرا خوانی؟ آنچه که مدت ها در ایران با عنوان نمایشنامه خوانی شناخته می شد، بیشتر دلالت بر خوانش نمایشنامه توسط چند بازیگر(و گاه یک بازیگر) نشسته بر صندلی و با متن در دست بود. کم کم این شکل نشستن صرف، تغییراتی پیدا کرد و بازیگران به صورت ایستاده و یا به اشکال مختلف و با بهره گیری از دکور بسیار ساده، نور و صدا (در حد محدود) به خوانش نمایشنامه پرداختند و به نوعی اجراخوانی قلمداد شد. در واقع اجراخوانی ما به ازای script-in-hand performance مورد استفاده قرار گرفت. تقریبا تعریف دقیق و مشخصی از شکل و تاریخچه ی نمایشنامه خوانی نمی توان یافت و تعاریف و توضیحات متفاوتی برای آن ارائه شده است. با این حال دو نکته ی اساسی وجه مشترک همه ی این تعاریف است. نمایشنامه خوانی برای خوانش اثر نو و اجرا نشده ی نویسنده توسط نویسنده و یا بازیگران شکل گرفته است که این امر نیز برای دو مقصود صورت می گیرد. یا نویسنده در حال معرفی نمایشنامه ی خود به کارگردانان و کمپانی های تولید تئاتر است، یا نویسنده قصد دارد با خوانش آن با بازخورد مخاطب آشنا شده و نمایشنامه اش را براساس این بازخورد بازنویسی نماید. حالت کلی دوم مربوط به خوانش نمایشنامه های یک نویسنده به صورت رپرتواری است. به این معنا که مثلا مجموعه ای از آثار شکسپیر توسط گروههای مختلف به منظور بررسی آن آثار در زمانی مشخص خوانده می شود. در هر دو حالت کلی ، جنبه ی ادبیات نمایشی بر جنبه ی اجرایی غالب است. با این حال این غلبه ی ادبیاتی معمولا در شکل اول که بیشتر به منظور معرفی اثر صورت می گیرد، نمود بیشتری دارد و می توان آن را نمایشنامه خوانی در نظر گرفت. در شکل دوم که جنبه ی آموزشی و یا پژوهشی آن بیشتر مور توجه است و در بسیاری از مدارس تئاتری جهان با استفاده از همین شیوه ی در یک فصل مشخص آثاری از نویسنده ای مشخص مورد خوانش قرار می گیرد، می توان به شاخصه های اجراخوانی (یا نمایش با متن در دست) نزدیک شد تا جنبه هایی اجرایی نمایشنامه نیز مورد توجه قرار گیرد. طبیعتا هیچ کدام از این روش ها یک قانون غیرقابل تغییر نیست و تداخل آن در یک دیگر امکان پذیر است. اما معمولا برای بررسی پدیدهای علوم انسانی می بایست یک عرف و تعریف مشخص را برای جلوگیری از پراکندگی بحث ...

جدیدترین خبرها

وعده گاه مسئولین

روز شمار عنوان وعده
654
روز گذشته
آیا سینمای مهاباد دوباره بازگشایی می شود؟
css.php