رفتن به بالا

تعداد اخبار امروز : 0 خبر


    مهاباد لطیف
    ٢١(°C)
    وزش باد آرام
    فشار ٢۵.۵٧(in)
    محدوده دید ٧.٠(mi)
    اشعه فرابنفش 3-Moderate
    رطوبت ٢۵.۵٧(in)
گاه‌شمار تاریخ خورشیدی
اردیبهشت ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوکان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

برای وضعیت نابسامانمان چارەایی بیاندیشید تا تیشه به ریشەمان نرسیده است

مسئول انجمن هنرهای نمایشی بوکان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نامە‌ی سرگشادە نوشت.

 

به گزارش بینەر، مسئول انجمن هنرهای نمایشی شهرستان بوکان در اعتراض به وضعیت نامطلوب مدیریت فرهنگی این شهرستان نامه ای سرگشاده خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرد. متن نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خدمت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

جناب آقای دکتر سید رضا صالحی امیری

با سلام

 بعنوان یک عضو انجمن هنرهای نمایشی ایران و مسئول شعبه این انجمن در شهرستان بوکان زبانم قاصر است از گفتن تهنیت وتبریک به خاطر مسئولیتی که به عهده گرفته اید. چرا که خوب می دانم نهادی که به شما واگذار گردیده است مانند حال هنرمندان نمایش و علی الخصوص مناطق محرومی چون شهر بوکان  بسیار بد وخراب است. تاریخ نمایش در این شهرستان گواه خوبی است بر این ادعا و حال این روزها و سرنوشت فرهنگ و هنر در این شهر.  

آقای وزیر! 

اینکه چهار گوشه و موقعیت جغرافیای شهر کوردنشین بوکان کجاست و مفاخر و مشاهیر و ادبا و هنرمندانش چه کسانی بوده اند و هستند، اوراق زرین تاریخ خود شاهد و سخن می گوید.

با تغییر ات بوجود آمده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیار امید داریم که نا امیدی ما را به امید مبدل کنید و با اعزام کارشناسانی برای ارتباط با هنرمندان واصحاب فرهنگ  این شهر، برای وضعیت نابسامان مان چاره ایی بیاندیشید تا تیشه به ریشه مان نرسیده است.

شهر بوکان، زمانی بنام شهر عروس فرهنگ و هنرشهره خاص و عام بود. شهر باسوادترین اساتید و شاعران و ادیبان و هنرمندان و موسیقیدان و خطاطان و کاتبان روزگار خود بود. اما حالا باورکنید که حالمان خیلی خراب است. اداره امور هنر و فرهنگ و ارشاد بعلت تصمیمات و تک‌روی‌ها و ناکارآمدی‌ها و تداخل جریانات سیاسی تنها بدست یک یا دو نفر انجام می شود که نه تخصص کافی آن را دارند و نه  به اهل  فن می سپارند که با حواشی تأسف‌برانگیزی همراه است.  

هیچ مسئولی در این شهر  به فکر کیفیت و ارتقا سطح  فرهنگ و هنر نیست، بلکه نگرانی شان بیشتر در این است که مبادا در جایی از این نکته  سخنی به میان آید و انتقادی انجام شود که به دقیقه نخواهد کشید بیانیه ها وحمایت ها و برملا کردن نامه ها و مصوبه ها و عکس وگزارش از جلسات خصوصی شان که نیت کرده بودند به ما هم فکر کنند و از بودجه فرهنگ و هنر هم به صندوق صدقات ما سکه ای بیاندازند.

باور بفرماید بنده  هنوز زنده ام و می توانم سوگند بخورم که اینجانب با ۳۶ سال سابقه و بعنوان عضو هیات کارشناس امور ارزشیابی  و تصویب امور هنرهای نمایشی و مسئول انجمن هنرهای نمایشی شعبه بوکان بزرگترین رقم نجومی حقوق در مقایسه با دیگر دوستانم در این سمت برای یکسال ۱۸۰ هزار تومان دریافت کرده ام  و همکاران هیات بازبینی و ارزشیابی هنرهای نمایشی درمهاباد هرکدام برای یکسال ۷۹ هزار تومان دریافت می کنند.   

جناب آقای وزیر ، باور بفرماید که تنها سالن آمفی تئاتر شهرستان بوکان به گروههای بیزنس و پنبه فروش و نخود چی با مجوز و بدون مجوز برای خالی کردن جیب جوانان اجاره داده می شود و از تمرین و استفاده گروههای هنری در آن ممانعت می شود.

برای اجرای یک ساعت از برنامه ها ی موسیقی  و هنرهای نمایشی  هفتاد خوان رستم را هفتاد بار، با هزینه خود هنرمندان طی می کنیم  و در آخرین دقایق پس از صرف ماه ها وقت و هزینه لغو می شود.

برای رونمایی از آثار وکتابهای نویسندگان با هزینه های خود باید چه روزهای دوندگی داشته باشیم و در نهایت با توهین وتهمت و سرخوردگی از طرف اداره مربوطه و مسئولین روبرو می شویم.

هنرمندان و نویسندگان دلسوز که هنوز برای پیشرفت وآبادانی شهر وجدان کاری دارند با هزینه شخصی خودشان و بعد از ماه ها تلاش  با برخورد بی تفاوت و تحقیر آمیز مسئولین  مربوطه روبرو هستند.

اما برای کسانی که این مسئولین می خواهند، بدون کارشناسی  و حتی اطلاع هیات ارزشیابی با پرداخت هزینه های بالا همه چیز برای اجرای  برنامه های جنگ و شو جوک گویی مهیا است و قدرتی مافیایی  که به هیچ اصولی پایبند نیست برای نابود کردن و منزوی کردن فرهنگ و هنر در این شهرستان بصورت عمدی و یا سهوی تلاش می کنند. 

روند رشد فرهنگ و هنر در این شهر به گونه ای که همیشه موضوعی مهم و تاثیرگذار در فرهنگ سازی و پیشرفت این شهر و منطقه بوده است که تاریخ فرهنگ و هنر و زندگینامه مشاهیر و ادبا و هنرمندان شاهد وگواه است. 

با آنکه  هم اکنون نیز بصورت خودجوش توسط هنرمندان و ادیبانی دلسوز بصورت پراکنده فعالیتهای صورت می گیرد اما موازی کاری ها و تداخل  و دخالت کردنها و ضعف مدیریت فرهنگی دستگاه متولی و قدرت مافیایی گروههای غیرمتخصص و دست نشانده این تلاشها را نیز به شکست می کشانند و دیگر هیچ توان و نایی برای ادامه راه نمانده و یا نمی ماند.

هرچند تاریخ عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نظارت بر اداره کل این استان و این شهرستان در گذشته چندان مطلوب از نظر پیگیری و حساسیت فعالیتها و محروم بودن منطقه نبوده است ، اما خواهشمندم در این دوره جدید  ما را هم دریابید و به یاری بشتابید؛ باشد که از فاجعه فرهنگی و فروپاشی اجزای هویت ملی پیش رو جلوگیری شود.  

همه ادیبان و هنرمندان این شهرستان دلبسته به سنت ها و ارزش های انسانی و فرهنگی و اعتقادی جامعه هستند و با درک حساسیت هایی که در قبال فرهنگ و هنر وجود دارد خود را مسئول می دانند و تنها راه تعامل و آبادانی در این حوزه احترام به اصحاب فرهنگ و هنر و شفافیت و ابهام زدایی در ارایه برنامه ها و منصوب کردن افراد کاردان و شایسته در بخش های متولی فرهنگ و هنر در این شهرستان برای بدست آوردن جایگاه واقعی وقانونی آن است  تا فرهنگ و هنر را  از بند بی ادبان و بی هنران رهایی یابد.

درپایان توفیق بی نهایت و روز افزون برای حضرتعالی و توفیق  و صبر و شکیبایی ادبا و هنرمندان برای امانت داری و پاسداری از تاریخ و فرهنگ و هنر شهرستان بوکان را از خداوند متعال خواستارم .

عبدالرحمن عزیزی

عضو  انجمن هنرهای نمایشی شهرستان  بوکان

شانزدهم آذرماه هزاروسیصد ونود وپنج

شایان ذکر است تنها در طول دو ماه گذشته این چندمین اعتراض هنرمندان علنی هنرمندان بوکان به وضعیت مدیریت فرهنگی این شهر است. 

بینەر به زودی سعی خواهد کرد گزارشی تکمیلی در این خصوص تهیه نماید تا زوایای این اعتراضات برای مخاطبان بیشتر آشکار شود.

اخبار مرتبط

نظرات

یادداشت ویژه

به مناسبت روز جهانی تئاتر

نمایشنامه کُردی ۱۲۵ یا ۱۰۰ ساله؟

پس از برگزاری جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی به مناسبت صدمین سالروز نگارش نمایشنامه "مَمِ آلان" (Mame Alan/ Memê Alan) (١٩١٨م) توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" (1890-1958) در دانشگاه کردستان، "دکتر امید ورزنده" رئیس مرکز پژوهش کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، با استناد به چند منبع همچون برگه­ ای از بروشور "نمایشگاه جهانی کلمبیای شیکاگو"، در سال ۱۸۹۳م که در آن عبارت "درام کُردی"  (The Kurdish Drama)درج شده و مقاله "جعفر سریکایا" و مطلبی از "بکر شوانی" در فیس بوک، در مطلبی کوتاه تاریخ نمایشنامه نویسی کُردی را ۲۵ سال قبل تر از زمان نگارش نمایشنامه "ممِ آلان" توسط "عبدالرحیم رحمی حکاری" اعلام نمودند و ۱۲۵مین سال نمایشنامه نویسی کُردی را تبریک گفتند. این شرایط چند پرسش را مطرح نمود؛ آیا برگزار کنندگان جشن صدمین سال نمایشنامه نویسی کُردی چنین واقعه تاریخی را نادیده گرفته اند؟ آیا اجرای "درام کُردی" در شیکاگو می تواند سرآغاز نمایشنامه نویسی کُردی محسوب شود؟ و بالاخره نمایشنامه نویسی کُردی 125 یا 100 سال قدمت دارد؟ برای ارائه پاسخی دقیق به پرسش های مطرح شده لازم است شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوره، اسناد و همچنین چند و چون نمایش اجرا شده را با حساسیت بیشتری بررسی نمود. این نوشتار سعی دارد گامی در این راستا بردارد. شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی عثمانی در نیمه دوم قرن ۱۹م برگزاری نمایشگاه جهانی شیکاگو در زمان حکومت "عبدالحمید دوم عثمانی" (۱۸۴۲-۱۹۱۸م) صورت گرفته است. دوران حکومت "عبدالحمید" از ۱۸۷۶ تا ۱۹۰۹م، دوره پرتنش امپراتوری عثمانی به دلیل جدی تر شدن مباحث تجزیه عثمانی و جنبش های ملی گرایی محسوب می شود. از اواسط قرن ۱۸م ترس اروپاییان از ترک ها و اعراب، و در واقع گسترش سرزمین های اسلامی کمتر شد و این بار آنها بودند که دست بالا را داشتند و تهدیدی برای تجزیه امپراتوری به حساب می آمدند. بسیار پیشتر از به قدرت رسیدن "عبدالحمید" سرزمین های عثمانی روی کاغذ بین فرانسه، انگلیس، آلمان و روسیه تقسیم شده بود و اولین راهکار جهت دستیابی به آن اهداف، حمایت -حتی ظاهری- از مسیحیان، یهودیان و دیگر ملت های تحت سلطه عثمانی از سوی دولت های غربی بود. از همین رو سلاطین عثمانی با ایجاد اصلاحات سیاسی و افزایش نسبی آزادی های اقلیت های مذهبی سعی داشتند از میزان نفوذ غرب بکاهند و در نیمه اول قرن ۱۹م گرایش سلاطین عثمانی به مظاهر اروپایی نمایان بود. از همین رو قرن نوزدهم، قرن اصلاحات در دوران حکومت ۶۰۰ ساله عثمانی نام گذاری شده است. تفاوت "عبدالحمید" با سلاطین پیش از خودش در قرن ۱۹م پایبندی متعصبانه به دین اسلام و احیای مجدد لقب خلیفه به جای سلطان و همچنین بهره گیری از حس اسلامگرایی اکثریت ساکنان تحت سلطه امپراتوری بود. او سرسازگاری با مسیحیت، یهودیت و در کل غرب را نداشت و تأکیدش اتکا به مبانی دین، فرهنگ و علوم اسلامی بود. همچنین مخالفت زیادی با تجدد خواهی و ظهور مظاهر غربی داشت. وی همواره به عنوان یکی از عاملان اصلی قتل عام ارامنه ...

جدیدترین خبرها

css.php